Jump to content

Vurdering mellom VP D3 160 A-C kontra VP AD31 P-A


Tjond

Recommended Posts

Står på valg mellom å kjøpe en komplett VP AD31 P-A m/290 drev kontra en 

VP D3 160 A-C  m/SX drev. Begge motorer er delvis renovert. Begge drev skal være i god stand.

Satt en AD 31/290 tidligere i båten og slipper jo noe særlig tilpassninger.

Ukjent med D3/SX men noen der ute med kunnskap på på denne insyallasjonen??

Hva bør en spesielt sjekke ut/kontrollere?

Trond Haug

Link to post

Jeg  overtalte nylig en 43 motor og må si at disse motorene (31/41 43)er vellaget.

 

Register med tannhjul, fôringer som kunne skiftes, støpejerns topp, bra løsninger på påhengte pumper osv. Nye fôringer og stempel var lett å få fatt i. Lager og tetninger til pumper osv fikk man også på dagen. 

 

Den har mekanisk dieselpumpe og dyser som kan byttes. 

 

D3 motoren er en personbilmotor med registerreim, aluminiumstopp, parentbore sylindre,

turbo med vtg som lett kan Gro fast. Den har også common rail innsprøyting som er rimelig kostbart å feilsøke og som har endel feilmodus.

 

D3 motoren bruker ca 2-3% mindre fuel og har litt mindre vibrasjoner pga flere sylindre.

 

 

 

 

Link to post

Hmmmm. Her blir en en smule usikker ja... Om en sier at båten ikke kommer til å bli brukt så veldig mye vil jeg tro. Hvilke av disse to traverne vil egne seg best med mye stilstand?

Og med tanke på at den kan like fort havne ferskvann (Mjøsa) som Oslofjorden, er det noe forskjell på disse to i forhold til bruk i ferskvann kontra saltvann?

Ser Ulyden trekker frem argumenter som bilmotor, Common Rail, alu osv.... Men 100kg vektreduksjon i en allerede litt tungt innredet Huwa er vel ikke å forakte? 

At,det er første generasjon D3, bør vel ikke ha noe å si da en må gå ut fra at event kampanjer/utbedringer er gjort? 

Toppen er planet/overhalt, ventiler slipt/tetninger skiftet og dyser vært på elektro diesel-verksted (kvittering). Et båtprosjekt som er gitt opp mao.....

Prismessig ligger vel en AD31/290drev på vel Kr 80-90.000,-. 

D3'n har et SX drev som skal være i god stand men må vel være rede for at en må gjøre noe her og. Noe en bør være våken på?

Trond Haug

Link to post

Har D3 mangen timer. Hvorfor er motoren reparert? Toppoverhaling er noe man sjelden må utføre på dagens motorer.De bør i alle fall gå noen tusen timer først. Er motoren varmkjørt kan man få uheldig materiale flyt som kan gi sprekker i aluen. Ville vert litt skeptisk til motorer som har hatt problemer,selv om den er reparert på et verksted

 

kjøp heller en motor som ikke har hatt problemer. Det gjelder begge. En motor som kommer rett fra verksted kan være skummelt. Den bør i alle fall ha noen hundre timer med plettfri oppførsel.

Link to post
2 hours ago, Tjond said:

 

At,det er første generasjon D3, bør vel ikke ha noe å si da en må gå ut fra at event kampanjer/utbedringer er gjort

 

Hadde som @ulyden valgt 31 motoren.  

1. Gen D3 var det såpass mye trøbbel med at VP lanserte litt i det stille en ny D3 etter bare få år som er en ny motor fra blokka og opp (D3 170/190/220),

Helt annen marinisering, vannavkjølt turbo, elektronikk osv og har klart seg mye bedre enn 1.gen.  

Mvh. SAP

Link to post
sap_2000 skrev 47 minutter siden:

 

Hadde som @ulyden valgt 31 motoren.  

1. Gen D3 var det såpass mye trøbbel med at VP lanserte litt i det stille en ny D3 etter bare få år som er en ny motor fra blokka og opp (D3 170/190/220),

Helt annen marinisering, vannavkjølt turbo, elektronikk osv og har klart seg mye bedre enn 1.gen.  

Det er ikke Volvo Penta som lager D3 motoren, men Volvo's personbilavdeling. 2.generasjons D3 kom fordi personbilavdelingen sluttet å lage 1.generasjon av motoren som heter D5 i bilverdenen, så da var også Volvo Penta tvunget å selge 2.generasjons D3. Har aldri hørt at D5 motoren hadde noe problemer i personbilene. 

Link to post

Takker for fyndige og meningsfulle innlegg! Har nå uansett handlet to D3 160+ ett SX drev. Ene motor er toppen planet, renovert +dyser. Den andre ukjent tilstand men skal jo ha bare en installasjon.  Alle tre objekter produsert i 2009, dvs siste utgave før oppgradering. Tror dette vil funke greit til mitt bruk. Ser jo det selges båter fea 2004/2009 med denne installasjon og mener selv jeg gjorde en svært hyggelig handel? 

"Fikk" nesten en QL 600 baugtrøster men vil avvente å installere den. Forrige Huwa ble en HELT annen båt med en baugtruster, men den hadde en jo en tung 120hk Ford m/stor propell og var umulig for en amatør å ratte i lav fart. Ikke store plata til ror.... Blir spennende å prøve drev i samme type båt..... Men er jo et prosjekt så itte noe vann i år. Kanskje neste eller neste år?

God båtsommer?

Screenshot_20190710-210658.png.48d5cc2a751d8d147e1dd9df87c8b98e.pngScreenshot_20190710-210626.png.6e28c1d5079a9e6a5fb5804b5927e861.png

Trond Haug

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...