Tjond Startet 8.Juli.2019 Del på Facebook Startet 8.Juli.2019 Står på valg mellom å kjøpe en komplett VP AD31 P-A m/290 drev kontra en VP D3 160 A-C m/SX drev. Begge motorer er delvis renovert. Begge drev skal være i god stand. Satt en AD 31/290 tidligere i båten og slipper jo noe særlig tilpassninger. Ukjent med D3/SX men noen der ute med kunnskap på på denne insyallasjonen?? Hva bør en spesielt sjekke ut/kontrollere? Sitér dette innlegget Trond Haug Link to post
bellen Svart 8.Juli.2019 Del på Facebook Svart 8.Juli.2019 Hadde uten tvil valgt D3. Nyere og mer moderne motor i tillegg til at den har mer krefter enn Ad31. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 9.Juli.2019 Del på Facebook Svart 9.Juli.2019 For meg ville bellens argumenter + at D3 er 100kg lettere gjort valget enkelt... Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 9.Juli.2019 Del på Facebook Svart 9.Juli.2019 Ad 31, om den er godt vedlikeholdt, ville vært mer fristende for meg enn D3. Regner med dette er 1 generasjon, og den var det endel trøbbel med. Sitér dette innlegget Link to post
ulyden Svart 9.Juli.2019 Del på Facebook Svart 9.Juli.2019 Jeg overtalte nylig en 43 motor og må si at disse motorene (31/41 43)er vellaget. Register med tannhjul, fôringer som kunne skiftes, støpejerns topp, bra løsninger på påhengte pumper osv. Nye fôringer og stempel var lett å få fatt i. Lager og tetninger til pumper osv fikk man også på dagen. Den har mekanisk dieselpumpe og dyser som kan byttes. D3 motoren er en personbilmotor med registerreim, aluminiumstopp, parentbore sylindre, turbo med vtg som lett kan Gro fast. Den har også common rail innsprøyting som er rimelig kostbart å feilsøke og som har endel feilmodus. D3 motoren bruker ca 2-3% mindre fuel og har litt mindre vibrasjoner pga flere sylindre. Sitér dette innlegget Link to post
Tjond Svart 9.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2019 Hmmmm. Her blir en en smule usikker ja... Om en sier at båten ikke kommer til å bli brukt så veldig mye vil jeg tro. Hvilke av disse to traverne vil egne seg best med mye stilstand? Og med tanke på at den kan like fort havne ferskvann (Mjøsa) som Oslofjorden, er det noe forskjell på disse to i forhold til bruk i ferskvann kontra saltvann? Ser Ulyden trekker frem argumenter som bilmotor, Common Rail, alu osv.... Men 100kg vektreduksjon i en allerede litt tungt innredet Huwa er vel ikke å forakte? At,det er første generasjon D3, bør vel ikke ha noe å si da en må gå ut fra at event kampanjer/utbedringer er gjort? Toppen er planet/overhalt, ventiler slipt/tetninger skiftet og dyser vært på elektro diesel-verksted (kvittering). Et båtprosjekt som er gitt opp mao..... Prismessig ligger vel en AD31/290drev på vel Kr 80-90.000,-. D3'n har et SX drev som skal være i god stand men må vel være rede for at en må gjøre noe her og. Noe en bør være våken på? Sitér dette innlegget Trond Haug Link to post
tkb Svart 9.Juli.2019 Del på Facebook Svart 9.Juli.2019 Svaret ditt sier seg selv. Med disse kostnadene på D3 er min vurdering Ad 31, som er adskillig enklere å drifte. Sitér dette innlegget Link to post
Tjond Svart 9.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2019 Vel, om en holder en kjøpesum utenfor tkb, er det likefullt ikke å anbefale D3/SX kontra 31/290? Sitér dette innlegget Trond Haug Link to post
ulyden Svart 9.Juli.2019 Del på Facebook Svart 9.Juli.2019 Har D3 mangen timer. Hvorfor er motoren reparert? Toppoverhaling er noe man sjelden må utføre på dagens motorer.De bør i alle fall gå noen tusen timer først. Er motoren varmkjørt kan man få uheldig materiale flyt som kan gi sprekker i aluen. Ville vert litt skeptisk til motorer som har hatt problemer,selv om den er reparert på et verksted kjøp heller en motor som ikke har hatt problemer. Det gjelder begge. En motor som kommer rett fra verksted kan være skummelt. Den bør i alle fall ha noen hundre timer med plettfri oppførsel. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 9.Juli.2019 Del på Facebook Svart 9.Juli.2019 2 hours ago, Tjond said: At,det er første generasjon D3, bør vel ikke ha noe å si da en må gå ut fra at event kampanjer/utbedringer er gjort? Hadde som @ulyden valgt 31 motoren. 1. Gen D3 var det såpass mye trøbbel med at VP lanserte litt i det stille en ny D3 etter bare få år som er en ny motor fra blokka og opp (D3 170/190/220), Helt annen marinisering, vannavkjølt turbo, elektronikk osv og har klart seg mye bedre enn 1.gen. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Tjond Svart 9.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2019 Ok.... Da tar jeg med meg rådene og gjør en avveining. Får et kontraktforslag i morgen og tar noen av ankepunktene med selger... Sitér dette innlegget Trond Haug Link to post
bellen Svart 9.Juli.2019 Del på Facebook Svart 9.Juli.2019 sap_2000 skrev 47 minutter siden: Hadde som @ulyden valgt 31 motoren. 1. Gen D3 var det såpass mye trøbbel med at VP lanserte litt i det stille en ny D3 etter bare få år som er en ny motor fra blokka og opp (D3 170/190/220), Helt annen marinisering, vannavkjølt turbo, elektronikk osv og har klart seg mye bedre enn 1.gen. Det er ikke Volvo Penta som lager D3 motoren, men Volvo's personbilavdeling. 2.generasjons D3 kom fordi personbilavdelingen sluttet å lage 1.generasjon av motoren som heter D5 i bilverdenen, så da var også Volvo Penta tvunget å selge 2.generasjons D3. Har aldri hørt at D5 motoren hadde noe problemer i personbilene. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 10.Juli.2019 Del på Facebook Svart 10.Juli.2019 Det har jeg. Kjenner en som jobbet på Volvo i Bodø, og det ble byttet et stort antall D5 i en periode. Sitér dette innlegget Link to post
Tjond Svart 12.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2019 Takker for fyndige og meningsfulle innlegg! Har nå uansett handlet to D3 160+ ett SX drev. Ene motor er toppen planet, renovert +dyser. Den andre ukjent tilstand men skal jo ha bare en installasjon. Alle tre objekter produsert i 2009, dvs siste utgave før oppgradering. Tror dette vil funke greit til mitt bruk. Ser jo det selges båter fea 2004/2009 med denne installasjon og mener selv jeg gjorde en svært hyggelig handel? "Fikk" nesten en QL 600 baugtrøster men vil avvente å installere den. Forrige Huwa ble en HELT annen båt med en baugtruster, men den hadde en jo en tung 120hk Ford m/stor propell og var umulig for en amatør å ratte i lav fart. Ikke store plata til ror.... Blir spennende å prøve drev i samme type båt..... Men er jo et prosjekt så itte noe vann i år. Kanskje neste eller neste år? God båtsommer? Sitér dette innlegget Trond Haug Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.