Jump to content

Få ut simmerring fra Jabsco sjøvannspumpe

mafizter

Recommended Posts

Hei. Har forsøkt i flere timer å få ut simmerringen som står i sjøvannspumpa uten å få den til å rikke så mye som en millimeter.. Er det noen som har noen triks på lager for å få ut denne? 

Har forsøkt med låsering tang, skrujern, plukke og rissekroker +++

Har hørt at en kan skru en liten skru inn i simmerringen for så å dra den ut med ei tang, men er livredd for å skru litt for langt og skade selve pumpen.. 

Skulle gjerne hatt båten i drift på sjøen.. 

IMG_20190708_211612.jpg

Guest Avmønstret#

Gjorde akkurat dett på egen pumpe. Brukte en sånn snekkertvinge.... ellerhvadetnåheter og presset ut lager og aksling. Gjort på kartbordet og hele greia var enkelt og kjapt gjort. Ligger flere youtube videoer med litt ulike metoder. Brukte langt lengre tid på YouTube enn selve jobben ;)

Jeg hadde en som satt ganske bra, og fikk til slutt dratt den ut med nebbtang. 

Har du prøvd med noe penetrerende olje? Bremsevæske er veldig penetrerende og kan kanskje smøre nok til å få den på gli? (Bremsevæske var mer penetrerende enn WD40 i noen tester.)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Jeg hadde en nebbtang som var liten, og der kjeften ble smalere og smalere ytterst. Og med riller i kjeften så den holder godt. God friksjon når man skal dra noe med den.

Det er egentlig en nebbtang kona bruker når hun lager smykker. Men den kapret jeg til akkurat denne jobben. 

Jeg husker ikke helt hvordan jeg fikk tak, men den fikk tak i "leppen" ytterst på ringen og da ble den med ut. Millimeter for millimeter.

WD40 burde gjøre jobben.

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

mafizter skrev 1 time siden:

Ser at den forrige simmerringen hadde fjæren ut som sjøvannssiden. Dette kan da umulig være riktig? I mitt hode så betyr en eksponert fjær i sjøvann at dette ruster i stykker med en gang? 

Faxen skrev 1 time siden:

Du har helt rett. Hva er vitsen, med å eksponere fjæren for saltvann? Mere salg.

Riktig svar er:

En simring er en trykkassistert tettning som bruker trykket i mediet til å øke pakningens kontaktpress mot overflaten den skal tette mot.

Jo høyere trykk i mediet, jo hardere klemmer leppa på simringen mot akslingen.....

Fjæra skal derfor ALLTID mot mediet på en standard simring  

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...