mafizter Startet 8.Juli.2019 Link til dette innlegget Startet 8.Juli.2019 Hei. Har forsøkt i flere timer å få ut simmerringen som står i sjøvannspumpa uten å få den til å rikke så mye som en millimeter.. Er det noen som har noen triks på lager for å få ut denne? Har forsøkt med låsering tang, skrujern, plukke og rissekroker +++ Har hørt at en kan skru en liten skru inn i simmerringen for så å dra den ut med ei tang, men er livredd for å skru litt for langt og skade selve pumpen.. Skulle gjerne hatt båten i drift på sjøen.. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 8.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2019 Gjorde akkurat dett på egen pumpe. Brukte en sånn snekkertvinge.... ellerhvadetnåheter og presset ut lager og aksling. Gjort på kartbordet og hele greia var enkelt og kjapt gjort. Ligger flere youtube videoer med litt ulike metoder. Brukte langt lengre tid på YouTube enn selve jobben ;) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 8.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2019 Jeg hadde en som satt ganske bra, og fikk til slutt dratt den ut med nebbtang. Har du prøvd med noe penetrerende olje? Bremsevæske er veldig penetrerende og kan kanskje smøre nok til å få den på gli? (Bremsevæske var mer penetrerende enn WD40 i noen tester.) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
mafizter Svart 8.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2019 Tror ikke denne pumpa har lager..? Mener jeg har plukket den fra hverandre så langt det lar seg gjøre. Akslingen kom ut uten lager. Har satt den inn med WD40,men har ikke testet med bremsevæske nei.. Lurer på hvordan du fikk tak med en nebbtang på ringen..? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 8.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2019 (redigert) Jeg hadde en nebbtang som var liten, og der kjeften ble smalere og smalere ytterst. Og med riller i kjeften så den holder godt. God friksjon når man skal dra noe med den. Det er egentlig en nebbtang kona bruker når hun lager smykker. Men den kapret jeg til akkurat denne jobben. Jeg husker ikke helt hvordan jeg fikk tak, men den fikk tak i "leppen" ytterst på ringen og da ble den med ut. Millimeter for millimeter. WD40 burde gjøre jobben. Redigert 8.Juli.2019 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
mafizter Svart 9.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2019 Da har jeg endelig fått ut simmerringen! Ser at den forrige simmerringen hadde fjæren ut som sjøvannssiden. Dette kan da umulig være riktig? I mitt hode så betyr en eksponert fjær i sjøvann at dette ruster i stykker med en gang? Hva er erfaringen hos dere andre? Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 9.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2019 Du har helt rett. Hva er vitsen, med å eksponere fjæren for saltvann? Mere salg. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Jakob T Svart 9.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2019 Fjæren er nok riktig plassert. Går fint å skifte fjær til rustfritt, eller bestille simmeringer med rustfri fjær ? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 9.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2019 mafizter skrev 1 time siden: Ser at den forrige simmerringen hadde fjæren ut som sjøvannssiden. Dette kan da umulig være riktig? I mitt hode så betyr en eksponert fjær i sjøvann at dette ruster i stykker med en gang? Faxen skrev 1 time siden: Du har helt rett. Hva er vitsen, med å eksponere fjæren for saltvann? Mere salg. Riktig svar er: En simring er en trykkassistert tettning som bruker trykket i mediet til å øke pakningens kontaktpress mot overflaten den skal tette mot. Jo høyere trykk i mediet, jo hardere klemmer leppa på simringen mot akslingen..... Fjæra skal derfor ALLTID mot mediet på en standard simring Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 9.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2019 Takk Dieselfan. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
mafizter Svart 9.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2019 Hmmm.. Den der måtte jeg lese noen ganger... Så hva blir fasiten? Fjæra mot sjøvannet, eller fjæra mot akslingen og fettet? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 9.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2019 (redigert) Simmerringen har til oppgave å hindre at vannet inne i pumpen kommer ut langs akslingen. Vannet har høyere trykk enn omgivelsen og det er trykket, som sammen med fjæren, sørger for at gummileppen tetter godt mot akslingen. Ergo: fjæren kommer på (sjø)vannsiden. Redigert 9.Juli.2019 av Poseidon (see edit history) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Poseidon Svart 9.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2019 mafizter skrev On 9.7.2019 at 0.11: Tror ikke denne pumpa har lager..? Såvidt jeg kan se av bildet har pumpen et glidelager, rett og slett en bronseforing som stålakslingen roterer i. Enkelt og greit. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
mafizter Svart 9.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2019 Takker for gode svar. Da blir det å plukke pumpen fra hverandre igjen.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.