Jump to content

Tohatsu 4takter 15hk vil ikke opp i turtall (i gir)

JOAFRA

Recommended Posts

For noen uker siden skulle jeg flytte en ilestein noen meter, og brukte da båten for å dra denne på rett plass. Dette ble gjort ved å bakke kraftig. Underveis i "operasjonen" ble motoren kvalt, og jeg måtte dra den igang på nytt.  Alt virket OK helt til jeg skulle ut å fiske senere på dagen. Da merket jeg at motoren ikke ville opp i turtall når den stod i gir. Noe som medførte at jeg ikke fikk båten i høyere hastighet enn 1-2 knop. Dette har vedvart siden da.

Jeg har nå forsøkt å feilsøke de "åpenbare" tingene som gasswire og oljenivå. Men finner ikke ut hva som gjør at motoren ikke vil gå som den skal.

Kan det være sjøvann i luftinntaket?  i eksosen? Er det noen som har opplevd lignende?

Joakim

Redigert av JOAFRA (see edit history)

Bra Joakim :thumbsup:  Velkommen til Forumet.  (overskrift er viktig bla for at søkefunksjonen skal virke best mulig)

For å forstå hva som skjedde bør du dele litt mer detaljer.

Bakket du så kraftig at dekselet på motoren sto delvis under vann?  (vi vet ikke om du har en 10 fot With eller 18 fot Rana fisk.... dermed skjønner vi ikke hvordan ting har beveget seg... husk; vi var ikke der :-) )

Gikk motoren på tomgang etter at du var ferdig med slepet ?

Når sjekket du sist at tanken er rein innvendig ?

Har motoren din internt bensinfilter/vannutskiller ?

Redigert av dieselfan
overskrift (see edit history)

Beklager forhastelsen i starten ;)

Ja dekselet var nok delvis under vann når det ble bakket kraftig. Båten er en 14 fots askeladd fra tidlig 90-tall.  Motoren er en 2008 modell tohatsu 4tkt 15 hester.

Motoren ble som nevnt kvelt under bakkingen, men startet igjen på første snordrag og gikk da på tomgang. Det var først på fisketuren i etterkant jeg merket at motoren ikke lengre ville opp i turtall.

Har tatt av dekselet for å se etter åpenbar vanninntrengning, men dette har jeg ikke funnet. Alt så fint ut under dekselet.

Hva gjelder tekniske spesifikasjoner på motoren er jeg helt blank.  Jeg regner med alle filtre er internt, siden det kun er slange og "klemmepumpe" mellom bensintanken og motoren.

Har du brukt motoren regelmessig før det skjedde ?

Gikk motoren i 10min eller mer etter "dusjen" ?

Alle har vi områder vi er blanke på, det er ikkeno problem, men det er nyttig for de som skal hjelpe deg å vite at teknisk om motor ikke er din sterke side. Da kan en som vil hjelpe forklare litt mer i detalj.... også ordner det seg.

I bunnen av forgasseren ligger flotørkammeret. Her er det en avtapping /drenering. All bensin som kommer inn i forgasseren går forbi nåleventilen (som regulerer hvor mye bensin det er i flotørkammeret) og inn i flotørkammeret.

Her skilles det ut tunge partikler (sand, vann (er 20% tyngre enn bensin)og skitt), dreneringen er laget for å få vann og skitt ut av forgasseren før det tetter hull i dysene.

Er du lur så er du nøye med å holde tanken din rein og du drenerer forgasseren 2 ganger i året....

Jeg tror du kan ha hatt vann i systemet ditt (tanken),eller at vann kan ha tregt inn i forgasseren når du kvalte den. Det vannet kan ha nådd flotørkammeret ditt og deretter tettet en dyse.

Få hjelp til å skru ut denne dreneringsskruen slik at du lærer hvordan det gjøres.

Samle gjerne opp det som kommer ut i noe av glass eller plast, la det stå 5 min, se om det har skilt seg... gjorde det  ? ok da vet du at du hadde vann i forgasser og at feilen trolig ligger der. (tette dyser)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...