StåleK Startet 9.Juli.2019 Link til dette innlegget Startet 9.Juli.2019 (redigert) Jeg har i lengre tid prøvd å få tak i en Yamaha 2-takter 40 hester med rorkult. Jeg hadde tilgang på en slik i yngre dager og synes det var nærmest optimal motorisering på den båten. Men dessverre så virker det som om det nærmest er umulig å finne en pen i god stand på Finn.no så jeg har begynt å se på andre alternativer. Kona mi ønsker at jeg skal kjøpe en helt ny trimmet 9.9 (ny forgasser 20hk) Yamaha (4-takter) med elstart slik at hun klarer å bruke den alene. Har noen prøvd en Musling 430 med liknende motorisering, går den i det hele tatt i plan med en voksen person ombord? Redigert 9.Juli.2019 av StåleK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 9.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2019 Ja, den vil plane med rett propell men du kjøper vel ikke en Musling 430 for å kjøre 14.4 kn ??? 1 voksen 30hk 2T 2 voksne 40hk 2T 1 voksen som elsker å kjøre tur Yamaha 50hk 2T 1 voksen som elsker å kjøre rask tur 70hk 2T Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 9.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2019 Tror også det blir stusselige greier med litt last i båten. kanskje et kompromiss..: Suzuki sin 30hk 4T med elstart er jo ganske lett og har elstart som standard. Har kjørt musling med 25, 40 og 60 hk, syns også at 40 er flott til allround bruk , og med en vekt som gir fin balanse i båten. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
dieselfan Svart 9.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2019 (redigert) ...men Yamaha 50hk 2T er samme motor som 50hk og da har du litt ekstra, feks slipper å skifte propell til vannskikjøring og tåler 4 i båten Redigert 9.Juli.2019 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
StåleK Svart 9.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2019 Dieselfan: Muslingen har jeg. Tanken med å kjøpe en 9.9 er at da kan arvingen bruke den om noen år og med en liten motor med elstart vil kona også kunne håndtere den. Vi kjører generelt korte turer. Jeg har diverse 2-taktere som må ha " et lite drag med halv choke" som jeg prøver å si er kjempe enkle å starte, men det er ikke enighet om det gitt. Jeg tenker som du sier at det blir hverken fugl eller fisk å kjøpe en motor "midt i mellom" som skal passe for alle. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 9.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2019 Skjønner... det er bare at jeg blir helt rar når jeg sitter i en betongbunker i et fremmed land og begynner å tenke på Musling med god balanse (som ivar sier) og bare la det stå til ut på åpent hav...... nok bensin.... å dæsikken så deilig..... Kona er viktig og jeg er glad for at du vil planlegge som best for arvingen. det er kloke valg. Kan du ha noe som kona irriterer seg grønn over som du kan "bytte" bort?? En Siverrado? Pontiac? Traktor ? Golfsett ? Partybuss? et eller annet som kan smake nok kamel til å få kjøpe "din motor" til Muslingen.... Kanskje starte med å kjøpe en gammel KBS 13 fot. Lett, enkel, trygg og billig fordi den ikke er selvlensende men den er en god båt med 9.9 til 20hk. Puss opp båten sammen med arvingen og gjør det til et hyggelig prosjekt. Lag den litt personlig, la kona bestemme fargen... og nyt kamelsmaken..... Puuuhh, nå tok det av igjen.... men meninga er god da... Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 9.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2019 Har Musling som jeg har kjørt med 40 Yamaha, og det funker utmerket. Tenker 25 er minimum, og har merket meg Suzuki sin 30 4t. For tanken hos oss og er at fruen skal kunne bruke den alene. Med Lingehest.. Sitér dette innlegget Link to post
Fuglen Svart 9.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2019 Det går en her i nærheten. Det står en gammel Mariner Viking 10 som sikkert er 15hk på den. Den går i plan ivertfall. Skal vi tippe 18-19 knop? Kjøp en Yamaha på 20 hk. Viktig å holde kvinnene fornøyde. Sitér dette innlegget Link to post
LAKA Svart 9.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2019 StåleK skrev for 8 timer siden: Har noen prøvd en Musling 430 med liknende motorisering, går den i det hele tatt i plan med en voksen person ombord? Yamaha sin 20 HK er rimelig dau. Er en her i havna som har en helt ny (Stormer) Musling. Han hadde først 25 HK på den, men i motvind så kom han ikke i plan uten å legge seg langt forover i båten. Jeg ville ikke vurdert noe annet enn 40 eller 50 HK på en Musling. En ting er jo å til slutt komme i plan, men kjedelig å måtte gå omtrent med fullt turtall for å holde den i plan. Sitér dette innlegget Link to post
fleggis Svart 9.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2019 Du får E-tec både 40 og 50 med rorkult. Guttungen kjører akkurat like ulovlig med en 20 hester som en 40 hester :) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 10.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2019 (redigert) Jeg kjører musling med 40etec som har fått 60hjerne, gjør 42.7knop nå med litt slipp/sluring på propellen(må senke motoren 1-2 skruehull), med den 13.5x21" jeg kjører med nå så bruker den 100m for og komme seg opp i plan med 1 person, men den får karra seg opp i plan med 3stk også og den gjør 39.4knop med 3 voksene menn, hvis alle sitter helt bak i ræva og gjør seg så små de kan. De store 115hk propellene som passer på 40/60etec løfter båten svært godt :) man kan ligge "helt stabilt" med ett skikkelig løft, sånn at bare 10cm av ræva er i vannet. Forbruk i 42knop ca 0.4L/Nm. Forbruk i 25knop er vel rundt 0.25L/Nm Morsom båt for hele familien :) tilting og gass bestemmer hvor vill den skal være. Redigert 10.Juli.2019 av Guest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 10.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2019 Eika...er ikke helt sikker på at du fikk med deg at det var om å gjøre å bevare ekteskapet her, ikke prøve å tvinge fram en separasjon... Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 10.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2019 ? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 10.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2019 (redigert) Ikke jeg som anbefalte etec, fortalte bare hva han kunne forvente seg av båten med en sånn motor :p jeg kommer snart med løsninga for og få 45knop med en sånn liten etec :p Redigert 10.Juli.2019 av Guest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 10.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2019 ...du så ikke ironien... du begynte å drømme om en tur med Muslingen , aleine i båten , ut rundt Mærdø opp til Møkkalasset og tilbake igjen ..... du gikk i samme fella som meg du... glemte kona hans fullllllstending (tror vi begge ønska at StåleK skulle få det samme forholdet og gleden ved å kjøre Musling ) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 10.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2019 Hehehhe, når du sier møkkalasset så kommer heller drømmene om 3c cattene :) Muslingen er den perfekte hverdagsjolla for meg, den går fortere enn politibåten, den går på luft&kjærlighet og en liten skvett med bensin, er spennende og krevende å kjøre hvis man kjører hardt. Her om dagen kom det en kar bort til meg og lurte på hva faen som var greia med den jolla mi, han hadde prøvd alt han kunne, men hadde ikke fått kjørt ifra den mer enn 500m i løpet av 11Nm. Han hadde Draco oceancraft 600 med 150 v6 bakpå :p Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 10.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2019 hmmm, lenge siden 3C nå for min del, nyrene klarte ikke mer. Veldig enig i at Musling gir masse kjøreglede for små penger. TS - beklager avsporinga men det handler om hvor gjerne vi vil at du skal få oppleve Musling 14/430 i sitt ess. Den er dessverre ingen god "junior" båt, den går tungt med liten motor og liker å løfte nesa når den skal plane. Den krever riktig vektfordeling og det blir for mye å passe på for andre enn entusiaster..... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 10.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2019 Kjører ikke 3c, har det bare som fritidsbåter:) Sitér dette innlegget Link to post
StåleK Svart 10.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2019 (redigert) Jeg er helt enig Dieselfan. Planen med å ha en Musling 430 er jo som du sier er jo å ha noen drag over 40 knop og glede seg over å kjøre opp mot "grensa" ( Som ifølge Youtube er på langt over 40 knuter )Det blir bare ikke forsterkningskit, lingehest og 75 hester i år Men det er det som er planen. Har droppa planen til "mor" om at hun skal kunne bruke den med en 20 hester blir nok frustrert av å så vidt få båten i plan med en voksen og å såvidt ikke få den i plan med 2. Noen tips om hvilken fenderlist som vil passe på den? Redigert 10.Juli.2019 av StåleK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
StåleK Svart 10.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2019 (redigert) dobbelt Redigert 10.Juli.2019 av StåleK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Markit Svart 11.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2019 Har kjørt musling med 9,9 trimmet til 15 hk kommer akkurat i plan med 2 voksne og noe bagasje, går veldig sakte da. Anbefaler 30/50hk for vanlig familiebruk osv.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.