Jump to content

Tips til skjær man bør svinge unna, som flere går på år etter år?


TrikkerN Lønning

Recommended Posts

Hei, 

 

Det er sikkert flere skjær som er en gjenganger i ferien. 

 

Her er et av de:

 

http://n247.no/?nyhet=9903&tittel=-_Fem_seks_store_baater_har_gaatt_paa_her_de_siste_aarene&fbclid=IwAR134K34ekO4Xk4YXH47ARPRG6sOL7XSWJwdfWKVo5_lKvkKeGE43butHN0

 

Kanskje tråde kan bidra til dette ikke skjer?:yesnod:

 

Legger ved et kart utsnitt hvor artikkelen sikter til 

 

 

 

Screenshot_20190709-155818_Boating HD.jpg

Screenshot_20190709-155750_Boating HD.jpg

 

Link to post

Har selv hatt føling med den grunna, men jeg skled over uten at det skjedde noe. Den er litt skummel den der hvis en går der uten å se på kartet slik jeg gjorde. Står en hvit stake mer rødt merke på, men dette kan være litt vanskelig å få øye på, spesielt med sola imot. Og så er det veldig god plass på den andre sida mot fastlandet hvor grunnene ligger.

Jeg tipper det er det skjæret flest båter går på i Kristiansand/ Søgne området.

Redigert av Olevine (see edit history)
Link to post
Svart (redigert)
3 hours ago, Olevine said:

Har selv hatt føling med den grunna, men jeg skled over uten at det skjedde noe. Den er litt skummel den der hvis en går der uten å se på kartet slik jeg gjorde. Står en hvit stake mer rødt merke på, men dette kan være litt vanskelig å få øye på, spesielt med sola imot. Og så er det veldig god plass på den andre sida mot fastlandet hvor grunnene ligger.

Jeg tipper det er det skjæret flest båter går på i Kristiansand/ Søgne området.

Har en kollega, som har hytte på Pålsnes. For noen uker siden var det en som kjørte først en gang over. Og tok deretter tok en runde og kjørte over igjen på samme stede. Men siste gang var vedkommende utrolig nok ikke nedpå.

 

Det kommer stadig vekk videoer(snap) at det går folk på. Men de er jo tydelig merket i kartet, samt uten for leden. Søgne har mye grums enkelte steder, så å ha et lite øye til plotteren er fornuftig. 

 

 

 

Redigert av TrikkerN Lønning (see edit history)
Link to post

Viser seg gang på gang at det kan være en fordel å lage seg ei sikker rute i sjøkartet på forhånd og så langt det går følge denne, om man ikke er kjent fra før. Den store skrekken for min del er å seile rett på en stein i 7-8 knop, da kan jeg nok se langt etter kjølen tenker jeg. Stikker 2,25, så holder meg så langt det går utenfor 5-metersonen på kartet i plotteren. 

 

Dessverre er det også skjær som ikke står avmerket verken med stake eller i kartet, derfor er det jo en fordel å ha oppdaterte kart ettersom flere og flere skjær og grunner blir oppdaget. Flott med denne tråden som kan sette «uoppdagde» skjær på kartet, enten de står i kartet eller ikke:thumbsup:

Link to post

Kan bidra med en dyrkjøpt erfaring ( kr 8000- og hele vårsesongen for min del, og kr 292000 for forsikringselskapet sin del), her jeg også. Spikaren rett vest av Hjellestad er merket med stake( og jeg var klar over denne) men skjæret har en veldig stor utstrekning, og burde strengt tatt hatt to staker.I tillegg til min landkjenning vet jeg om en rekke andre seilbåter som har ett dårlig forhold til dette skjæret.

61F27157-3AA8-4340-B413-AFB93B71FB21.png

Link to post
Olevine skrev On 9.7.2019 at 22.43:

Her er det et umerket skjær som ikke synes hvis det er helt rolig sjø. Med litt bølger bryter det så det blir synlig.

 

Når du skriver umerket, mener du at det ikke er noen stake? Skjæret er jo tydelig merket i kartet. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Code0 skrev On 13.7.2019 at 14.26:

Dette skvalpeskjæret i innseilinga til Svenner burde definitivt hatt en stake.

 

 

Murer’n heter den. Godt kjent for oss lokale, men enig i at den burde hatt en stake, ja. Hold vest i løpet inn sydfra og slik at siktemerket lenger inne så vidt er synlig øst for fyrholmen. Da går du klar. 

Link to post

Vet ikke hva folk sør i landet er vant til, men her omkring er det merket leier. Der kan du stort sett gå etter stakene, men det er en god vane å følge med kartet uansett.

 

Utenfor leiene er ingenting merket med staker o.l. Om man velger å gå på slike steder er det avgjørende å følge med i kartet. Nå kan det hende at det finnes grunner som ikke er merket i kartene, men det er unntakene. Om man går på en grunne som er merket på kartet har man bare seg selv å skylde på. 

 

Er det en forventning om at alle grunner skal være merket med staker? Om alle grunner langs norskekysten skal ha en stake finnes det neppe stål nok i verden til å produsere disse. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Guest Avmønstret#

Støtter @Hakkannen i å holde seg langt utenfor 5- meterssona i ukjent farvann. Som en ser av trackinga i første bilde så var jeg dum nok til å sneie innom såvidt i møte med motgående motorbåt som var litt... "sta", men jeg burde selvsagt stoppet. 

 

Rett etter jeg krysset 5- meterssona dunket jeg nedpå med mine 2 meter dybdegående. 

 

Navionics sitt vill- lendene og algoritme/databaserte "sonar" kart viser at det er dypt nok i massevis. Grunna er ikke marker i noen kart men det ligger nå inne en markør fra en bruker av Navionics. 

 

Det jeg da lærte er at 5- meterssona faktisk betyr 5 til 0 meter ;-)

 

Gulesider.png.79b83bb8d052984f23055dcb888e21b9.png317849288_Navionicssonar.jpg.b25d1d9623afb6e1c159667f9559a370.jpgNorgeskart.png.d91b0be9a238764ee0626f20021a217b.png

Link to post
Olevine skrev On 9.7.2019 at 22.43:

En litt skummel plass er i innseilingen til bukta sør på Randøya utenfor Randesund i Kristiansand. Her er det et umerket skjær som ikke synes hvis det er helt rolig sjø. Med litt bølger bryter det så det blir synlig

 

Sorry, men klarer ikke helt å se at dette er et godt eksempel på er umerket skjær?

 

Kikket litt i kartet nå, og det er vel nok av OBS!OBS! før man klarer å ryke på dette skjæret. Her bør det være rimelig klart at man ikke har mye å gå på, hvis man først har bestemt seg for å gå inn i denne grunne plassen? Synes i grunn det er ganske nøyaktig kartmerking når dette lille skjæret er avmerket så tydelig.

Link to post

Joda, kartet er tydelig nok det, men på de fire gangene jeg har vært der har jeg vært vitne til at noen gikk på det to ganger. Og det var nære på for en tredje, men han ble advart av folk som satt på land like innenfor. På fine dager er dette en veldig populær plass, så det er ofte fullt med båter inne i bukta. Men tipper de som går på ikke har kartet foran seg.

Link to post
Landcrab skrev for 12 timer siden:

 

Sorry, men klarer ikke helt å se at dette er et godt eksempel på er umerket skjær?

 

Kikket litt i kartet nå, og det er vel nok av OBS!OBS! før man klarer å ryke på dette skjæret. Her bør det være rimelig klart at man ikke har mye å gå på, hvis man først har bestemt seg for å gå inn i denne grunne plassen? Synes i grunn det er ganske nøyaktig kartmerking når dette lille skjæret er avmerket så tydelig.

Som du ser i min første post er disse skjærene veldig godt merket.. Men folk går på år etter år. (helg etter helg) 

Pinkvin skrev for 13 timer siden:

Støtter @Hakkannen i å holde seg langt utenfor 5- meterssona i ukjent farvann. Som en ser av trackinga i første bilde så var jeg dum nok til å sneie innom såvidt i møte med motgående motorbåt som var litt... "sta", men jeg burde selvsagt stoppet. 

 

Rett etter jeg krysset 5- meterssona dunket jeg nedpå med mine 2 meter dybdegående. 

 

Navionics sitt vill- lendene og algoritme/databaserte "sonar" kart viser at det er dypt nok i massevis. Grunna er ikke marker i noen kart men det ligger nå inne en markør fra en bruker av Navionics. 

 

Jeg synes det er flott at det finnes en slik mulighet i Navionics. (at man kan markere selv) 

 

Har du mulighet til å zoome litt ut, slik at det er letter for oss som ikke er kjent :yesnod:

Link to post
Guest Avmønstret#
TrikkerN Lønning skrev 38 minutter siden:

Som du ser i min første post er disse skjærene veldig godt merket.. Men folk går på år etter år. (helg etter helg) 

Jeg synes det er flott at det finnes en slik mulighet i Navionics. (at man kan markere selv) 

 

Enig. Det som er mindre flott med Navionics er at det ikke kommer opp solide advarsler om at det såkalte "sonar" kartet ikke har noe med virkeligheten å gjøre og ikke må brukes til navigasjon. Ser stadig vekk at folk viser screenshots osv med den datanimerte sonar varianten i funksjon, mulig de er i tro at det gir mer informasjon mens det i praksis gir en overflod av falsk informasjon. 

 

Sitat

 

Har du mulighet til å zoome litt ut, slik at det er letter for oss som ikke er kjent :yesnod:

 

Kartlink skal bli :-)

 

https://kart.gulesider.no/m/birYv

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Guest Avmønstret#

Og så har vi en "luring" til som jeg oppdaget noen år før det, som nå har kommet inn i kartene etter at jeg meldte inn posisjon til karverket. Jeg dunket nedi med 1,6, den er markert som 0,4... som virker veldig feil.. men, men. 

 

https://kart.gulesider.no/m/kk6z5

----

 

Om jeg blir offisiell oppdager av grunne nr 3 så krever jeg å få sette navn på den ;-)

 

På den andre siden, kanskje jeg snart bør lære å holde meg i trygt farvann når jeg er i ukjent farvann. Det er i praksis kun min egen feil når jeg har dunket i bunn, ikke kartet sitt feil, ikke merkinga sin feil, kun avgjørelsene fra den som styrer båten, dvs meg. Så ingen sutring fra meg, kun irritasjon over egne dårlige vurderinger og valg. Det er tross alt bare en ørliten brøkdel av grunner osv som er merket, og sånn må det være. 

 

 

Link to post
Code0 skrev On 10.7.2019 at 0.37:

Denne i innseilinga til loshavna på Väderøarna er det mange som er nedover hver sommer. Sist jeg var der var det en planke på land med streker for grunnsøtinger, lokalbefolkningen / stamgjestene holder statistikk.

 

 

Länsförsäkringar har gjort en liste på de 60 vanligste  høyfrekvente grunn i Bohuslän’

 

https://www.lansforsakringar.se/goteborg-och-bohuslan/privat/forsakring/forebygga-skador/baten/

 

Går att laste ned til plotter eller OpenCPN

S/Y Gunga Din

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...