Jump to content

Tips til skjær man bør svinge unna, som flere går på år etter år?

TrikkerN Lønning

Recommended Posts

Dette stedet her på Buarøyene kan være verdt å være oppmerksom på.

image.png.c745f6b588fe6a67b645ac1f46661b9b.png

Når vi dro inn der første gang så var det flere større båter der. Ante derfor ikke at det her var en grunne og holdt på å gå rett på her.

Ekkoloddet viste minus 0,5 m :crazy:

På dette bildet her er det noen som har satt opp noen blåser mot land på høyre side. Disse er for å gi båtfolket et hint om at der er det trygt å gå gjennom.

20190614_205159.jpg.4c1c07e1fd083369658fcf25ee79efac.jpg

https://kart.gulesider.no/?c=60.223983,5.188529&z=17&l=nautical

https://kart.gulesider.no/?c=60.223299,5.186786&z=17&l=nautical

TrikkerN Lønning skrev On 9.7.2019 at 16.08:

Jeg kan rapportere at det har gått en tol på dette skjæret i dag.. 

Pinkvin skrev for 13 timer siden:

Støtter @Hakkannen i å holde seg langt utenfor 5- meterssona i ukjent farvann. Som en ser av trackinga i første bilde så var jeg dum nok til å sneie innom såvidt i møte med motgående motorbåt som var litt... "sta", men jeg burde selvsagt stoppet. 

Rett etter jeg krysset 5- meterssona dunket jeg nedpå med mine 2 meter dybdegående.

Shit, gikk det greit med skuta? 

Guest Avmønstret#
TrikkerN Lønning skrev 53 minutter siden:

Shit, gikk det greit med skuta? 

Yepp. Første grunna jeg fant var på vei ut av havn i ca 2 knop med svenskbygd seilbåt fra tidlig 80 tall med blykjøl. Smalt ikke i med stopp, skrapa mer over i et par sekund. Såvidt litt synlig skraper på kjølen ved opptak om høsten.

Siste grunna var med "ny" båt, nå med senkekjøl så kreftene forplanter seg ikke opp i skroget. Men fikk ett godt kakk i forkant, nede på kjølen som må repareres. 

Det har jeg ikke tenkt på.... kan det være en forsikringssak, selv om det er min egen feil?

On 7/13/2019 at 2:26 PM, Code0 said:

Dette skvalpeskjæret i innseilinga til Svenner burde definitivt hatt en stake.

B318CC87-545F-4242-B8D7-E6DA9E2C3E66.jpeg

On 7/13/2019 at 7:58 PM, Lundstad said:

Murer’n heter den. Godt kjent for oss lokale, men enig i at den burde hatt en stake, ja. Hold vest i løpet inn sydfra og slik at siktemerket lenger inne så vidt er synlig øst for fyrholmen. Da går du klar. 

Dette er et godt eksempel på et (skvalpe)/skjær som det er lett å forholde seg til. Det er jo plassert rett nord av den lille holmen og ingen problem å unngå. Forutsetter dog at man tar en titt i kartet.

Jeg ser ingen grunn til at et slikt skjær burde merkes. 

«Nordman» er et skvalpeskjær ved Koster  som jeg ble advart mot. Mange norske båter som har gått på den, sies det.  Men jeg har nå døpt den om til «Svensken». Har sett to båter gå på i de tre ganger jeg har besøkt Koster. Begge svenskregistrert og den siste for et par dager siden. En pen Scand Baltic som kjørte rett på og måtte berges a svensk redningsskøyte.

nordman.jpg

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

I dette tilfellet kan det ikke være mangel på merking som er årsaken. Overrett-merke med lys, lateralmerker tett i tett. I tillegg er grunna tydelig merket i kartet. 

Når det åpenbart ikke er mangel på merking som er årsaken til at folk går seg opp, hva kan årsaken være da mon tro?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

En ting som uansett er dumt er plottere som fungerer fint i det daglige men som har blitt så gamle at de ikke enkelt lar seg oppgradere lenger. Hadde en Lowrance fra 2007 i gamle båten. Den oppgraderte jeg en gang men gikk ikke ifjor, da var det stopp.  Men det var en 12'' plotter som ellers fungerte fint.  En ny, tilsvarande plotter koster mange båtpenger og man kvier seg gjerne for å kjøpe ny. Og misser da muligheten for å få oppdaterte kart.

Redigert av Gabi (see edit history)

Man bør ha oppdaterte kart. Men de fleste grunnene er avmerket også i gamle kart. Da er det kanskje større sansynlighet for at merkingen er endret. Men heller ikke dette skjer ikke veldig ofte. 

Det er ingen unnskyldning for å gå seg opp på en grunne som er merket i kartet selv om kartet ikke er oppdatert. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Det tror jeg også. 

Spørsmålet blir da: Klarer Kystverket å merke kysten så tett at det kompenserer for manglende sjømmannskap? Jeg tror ikke det. Og det burde uansett være unødvendig. 

Men vi kan neppe vente noen hyggelig utvikling i forsikringspremiene. 

Code0 skrev for 12 timer siden:

Jeg ser ikke helt hvilket skvalpeskjær @PiperBill Sikter til, men i innløpet til Kostersundet dtår det stadig noen på her..: 

A8346985-AE98-4026-B3D5-395B90D1920F.jpeg

Bekreftes! Jeg så to båter gå på i løpet av det drøye døgn vi lå på svai utenfor Vättnet.

For øvrig tror jeg mange blir lurt av de fine zoom-mulighetene som er på moderne plottere og glemmer at kartgrunnlaget ikke har den nøyaktighet man kan få inntrykk av. Er vel fortsatt mange kart som har 50 meters nøyaktighet?

Guest Avmønstret#
Brigg skrev 1 time siden:

Det tror jeg også. 

Spørsmålet blir da: Klarer Kystverket å merke kysten så tett at det kompenserer for manglende sjømmannskap? Jeg tror ikke det. Og det burde uansett være unødvendig. 

Men vi kan neppe vente noen hyggelig utvikling i forsikringspremiene. 

Var det en drøfting om, eller var det noe land som innførte at en hovedsakelig skulle merke ledene og resten "får en finne ut av selv"?

Tror det ville vært lettere for folk om en unngikk litt merking her og litt merking der. Virker som en del tror en kan "kjøre båt" basert på merking av grunner og blir både forbauset og irritert når de går på en umerket grunne. 

Å merke alle grunner er et håpløst kostbart prosjekt, selv om en begrenser seg til "populære områder". Samtidig kan en argumentere for at gode elektroniske kart, og forsåvidt også papirkart, nå er så lett og rimelig tilgjengelig at alle har de mulighetene de trenger til å navigere sikkert vha eksisterende kartverk, være seg elektronisk eller vha papir. 

--------

Jeg vil slå ett slag for fjerning av merking utenfor leder. Det vil være mer ryddig for brukere av sjøen, enten må en følge det merkede "veinettet/ledene" eller så må en faktisk følge ett kart. 

4 hours ago, Pinkvin said:

Var det en drøfting om, eller var det noe land som innførte at en hovedsakelig skulle merke ledene og resten "får en finne ut av selv"?

Tror det ville vært lettere for folk om en unngikk litt merking her og litt merking der. Virker som en del tror en kan "kjøre båt" basert på merking av grunner og blir både forbauset og irritert når de går på en umerket grunne. 

Å merke alle grunner er et håpløst kostbart prosjekt, selv om en begrenser seg til "populære områder". Samtidig kan en argumentere for at gode elektroniske kart, og forsåvidt også papirkart, nå er så lett og rimelig tilgjengelig at alle har de mulighetene de trenger til å navigere sikkert vha eksisterende kartverk, være seg elektronisk eller vha papir. 

--------

Jeg vil slå ett slag for fjerning av merking utenfor leder. Det vil være mer ryddig for brukere av sjøen, enten må en følge det merkede "veinettet/ledene" eller så må en faktisk følge ett kart. 

Merking av skjæret som jeg har nevnt innledningsvis. Hadde vel kostet det samme som forrige grunnstøting, som var i avisa. (en stor, flott og ny Prinsess) 

Så det er merkelig at ikke forsikringene går sammen om enkelte steder, som skiller seg ut ?

Brigg skrev for 16 timer siden:

Når det åpenbart ikke er mangel på merking som er årsaken til at folk går seg opp, hva kan årsaken være da mon tro?

Seilerslask skrev for 14 timer siden:

Som alltid: dårlig sjømannskap.

De fleste tilfeller av grunnstøting jeg har blitt gjenfortalt skyldes uoppmerksomhet og misforståelser. Det er mange flinke sjøfolk som har gått på. 

Jeg er ikke erfaren sjømann, og vil garantert før eller siden gå på selv.. Får bare håpe det ikke blir i 20 knop.

Hadde en nær-grunnstøting-opplevelse for et par år siden, og det er vel bare tilfeldigheter som gjorde at vi ikke gikk på her i god fart. Det blåste opp og himmelen åpnet seg,  jeg var uoppmerksom et øyeblikk:

B1C33BBB-2BB4-4D64-9C89-F5ADAF71285B.jpeg.5f7b715a18196b7189f825ceb9412d68.jpeg

Redigert av Landcrab (see edit history)
  • 2 uker senere...

Nordmannen (eller normannen) på Koster må vel være en av de mest kjent og beryktet skjær ved Koster. Jeg ble advart mot den lenge før jeg tok første turen til Jutholmen. Har vært der 6 ganger nå i de 2 siste sesonger og sett totalt 4 båten gå på Nordmannen. Så klarte jeg nesten å gå på den selv om jeg «trodde» jeg gikk klar med god margin.

Skjønner virkelig ikke hvorfor den ikke har stake. Den er jo i en leie med my trafikk på sommeren. Men skjønner også at det genererer en god del inntekter for verksteder i Strømstad. Redningsskøyte pleie som oftest å slepe båtene over til Strømstad der løftekranen sår klar og båt kjøres rett inn i verkstedet. Men… hvordan ellers bør det være?

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Det er den første jeg refererer til den i nærheten av Jutholmen/Nypholmen. Heter  Nordman. At det er merket 0,9 på dybden må da være feil. No way er den mer en 0,5 på flo. Kanskje enda lavere.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...