Radical4 Startet 9.Juli.2019 Link til dette innlegget Startet 9.Juli.2019 Min daycruiser er solgt. Vi ønsker oss en snekke av type scand classic. Hvordan er det å lære seg å kjøre noe slikt? Daycruisere reagerer jo lynraskt og det ser jeg for meg ikke er tilfellet i en snekke. Syns daycruiseren (askeladden 585) var veldig vrien å legge til med når det var litt strøm. Trengs det baugpropell i en scand classic eller lignende båter? Syns det virker "skummelt" å hoppe rett i det uten noe særlig erfaring med båt typen. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 9.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2019 Det er som med Daycruiseren, men alt er mye tregere. Her har båten sig, så man må passe på. Husk den er vrien å bakke med til enside, da propellens rotasjon motvirker roret. Men det er bare å si, hopp i det og tren på å komme i båsen, resten er enkelt. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Fuglen Svart 9.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2019 Det går helt fint. Går og helt fint uten thruster. Kjerringa (kona) klarte det og helt fint i sin tid i lignende båt. Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 10.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2019 Heisan. Her er det bare å trene og trene. Da jeg fikk tak i en 25 foter for noen år siden la jeg ut noen blåser i sjøen og trente på å legge til disse. Og vær forsiktig med bruk av regulator. Følg med både på strøm og vindretning. Ikke fyll opp båten med matroser på de første treningsturene. Kos deg med båten, som er en dugende båt. Lykke til. Baugpropell er et kjempebra redskap forøvrig. Hvis du føler for det så monter i vei men tusenlappene flyr avgårde... Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 10.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2019 (redigert) Jeg gikk fra 22 fot og påhengsmotor til ei snekke på 26 fot. Det gikk overraskende bra! Alt skjer saktere i ei snekke og de fleste har relativt bra med kjøl noe som gjør dem mindre følsom for sidevind enn en planende båt. De er ofte tyngre i forhold til størrelsen og det hjelper litt det og. I min erfaring var den største faktoren å venne seg til at snekker reagerer svært lite på roret når man bakker og gjerne drar mot den ene siden. Men det kompenseres lett med å bruke roret og gi ett lite dytt forover med motoren når man vil styre. Krever litt tilvenning, men man vender seg fort til det. Ellers er jeg storfornøyd med manøvreringsegenskapene til snekka mi. (Biam 800) Jeg har ikke baugpropell på Biamen og hadde store planer om at det skulle bli første store investeringen på båten. Det er nå 5 år siden jeg kjøpte den og har ennå ikke montert baugpropell da jeg rett og slett ikke har hatt behov for det. Redigert 10.Juli.2019 av Kenneth 81 (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.