Jump to content

Edit History

onkelfar

onkelfar


typos, ferskvann

Hei godtfolk, 

 

Dette blir min første post da jeg omsider har gått til innkjøp av ei flott sørlandssnekke med en (relativt nylig) overhalt FM 8-12 L2.

På denne står det en Solex 26VN-forgasser jeg så langt har hatt noe trøbbel med. Den har vært skrudd fullstendig opp og vært renset (sett til flottøren blant annet) og dette fikset problemet med at den kontinuerlig øset bensin ut luftinntaket. 

I tillegg har jeg byttet stifter, plugger og kondensator, sett til at stiftene gir gnist akkurat da stemplene står på topp, og nå har jeg også omsider funnet det jeg må anse som gode blandingsforhold for forgasseren. Den går jevnt og fint på både høyt og lavt turtall, og ingen juksing eller smell fra forgasseren når den møter motstand, slik den var. (her kom tenningssystem inn i bildet, men utelukker ikke at det er gale blandingsforhold fortsatt) 

Men, jeg sliter altså fortsatt med at den soter igjen pluggene mine.. Jeg har forstått de skal bli lett brune da det oppstår litt sot i en sideventilert motor, men disse blir altså svarte som kull etter bare en liten halvtimes gange :confused:

 

Etter å ha saumfart forumet kan jeg finne en tråd datert tilbake i '04, en "Jonhei" som har hatt noe liknende mine problemer, og jeg ser det har blitt nevnt "for god kjøling" som mulig årsak. Jeg legger merke til at motoren min ikke blir spesielt varm under gange, verken topp eller blokk. I tillegg er manifolden min tidvis direkte kald. Jeg kan kjøle fingrene på den.. 

EDIT: Legger til at båten tidligere har gått i saltvann, før den nå er tatt til ferskvannsinnsjø. 

Kan det være at problemet ligger her? Jeg kan anskaffe og legge ut video av motoren under gange dersom det skulle være nødvendig. På forhånd takk! 

 

Mvh Jon-Øyvind 

onkelfar

onkelfar


typos

Hei godtfolk, 

 

Dette blir min første post da jeg omsider har gått til innkjøp av ei flott sørlandssnekke med en (relativt nylig) overhalt FM 8-12 L2.

På denne står det en Solex 26VN-forgasser jeg så langt har hatt noe trøbbel med. Den har vært skrudd fullstendig opp og vært renset (sett til flottøren blant annet) og dette fikset problemet med at den kontinuerlig øset bensin ut luftinntaket. 

I tillegg har jeg byttet stifter, plugger og kondensator, sett til at stiftene gir gnist akkurat da stemplene står på topp, og nå har jeg også omsider funnet det jeg må anse som gode blandingsforhold for forgasseren. Den går jevnt og fint på både høyt og lavt turtall, og ingen juksing eller smell fra forgasseren når den møter motstand, slik den var. (her kom tenningssystem inn i bildet, men utelukker ikke at det er gale blandingsforhold fortsatt) 

Men, jeg sliter altså fortsatt med at den soter igjen pluggene mine.. Jeg har forstått de skal bli lett brune da det oppstår litt sot i en sideventilert motor, men disse blir altså svarte som kull etter bare en liten halvtimes gange :confused:

 

Etter å ha saumfart forumet kan jeg finne en tråd datert tilbake i '04, en "Jonhei" som har hatt noe liknende mine problemer, og jeg ser det har blitt nevnt "for god kjøling" som mulig årsak. Jeg legger merke til at motoren min ikke blir spesielt varm under gange, verken topp eller blokk. I tillegg er manifolden min tidvis direkte kald. Jeg kan kjøle fingrene på den.. 

Kan det være at problemet ligger her? Jeg kan anskaffe og legge ut video av motoren under gange dersom det skulle være nødvendig. På forhånd takk! 

 

Mvh Jon-Øyvind 

onkelfar

onkelfar

Hei godtfolk, 

 

Dette blir min første post da jeg omsider har gått til innkjøp av ei flott sørlandssnekke med en (relativt nylig) overhalt FM 8-12 L2.

På denne står det en Solex 26VN-forgasser jeg så langt har hatt noe trøbbel med. Den har vært skrudd fullstendig opp og vært renset (sett til flottøren blant annet) og dette fikset problemet med at den kontinuerlig øset bensin ut luftinntaket. 

I tillegg har jeg byttet stifter, plugger og kondensator, sett til at stiftene gir gnist akkurat da stemplene står på topp, og nå har jeg også omsider funnet det jeg må anse som gode blandingsforhold for forgasseren. Den går jevnt og fint på både høyt og lavt turtall, og ingen juksing eller smell fra forgasseren når den møter motstand, slik den var. (her kom tenningssystem inn i bildet) 

Men, jeg sliter altså fortsatt med at den soter igjen pluggene mine.. Jeg har forstått de skal bli lett brune da det oppstår litt sot i en sideventilert motor, men disse blir altså svarte som kull etter bare en liten halvtimes gange :confused:

 

Etter å ha saumfart forumet kan jeg finne en tråd datert tilbake i '04, en "Jonhei" som har hatt noe liknende mine problemer, og jeg ser det har blitt nevnt "for god kjøling" som mulig årsak. Jeg legger merke til at motoren min ikke blir spesielt varm under gange, verken topp eller blokk. I tillegg er manifolden min tidvis direkte kald. Jeg kan kjøle fingrene på den.. 

Kan det være at problemet ligger her? Jeg kan anskaffe og legge ut video av motoren under gange dersom det skulle være nødvendig. På forhånd takk! 

 

Mvh Jon-Øyvind 

onkelfar

onkelfar

Hei godtfolk, 

 

Dette blir min første post da jeg omsider har gått til innkjøp av ei flott sørlandasnekke med en (relativt nylig) overhalt FM 8-12 L2.

På denne står det en Solex 26VN-forgasser jeg så langt har hatt noe trøbbel med. Den har vært skrudd fullstendig opp og vært renset (sett til flottøren blant annet) og dette fikset problemet med at den kontinuerlig øset bensin ut luftinntaket. 

I tillegg har jeg byttet stifter, plugger og kondensator, sett til at stiftene gir gnist akkurat da stemplene står på topp, og nå har jeg også omsider funnet det jeg må anse som gode blandingsforhold for forgasseren. Den går jevnt og fint på både høyt og lavt turtall, og ingen juksing eller smell fra forgasseren når den møter motstand, slik den var. (her kom tenningssystem inn i bildet) 

Men, jeg sliter altså fortsatt med at den soter igjen pluggene mine.. Jeg har forstått de skal bli lett brune da det oppstår litt sot i en sideventilert motor, men disse blir altså svarte som kull etter bare en liten halvtimes gange :confused:

 

Etter å ha saumfart forumet kan jeg finne en tråd datert tilbake i '04, en "Jonhei" som har hatt noe liknende mine problemer, og jeg ser det har blitt nevnt "for god kjøling" som mulig årsak. Jeg legger merke til at motoren min ikke blir spesielt varm under gange, verken topp eller blokk. I tillegg er manifolden min tidvis direkte kald. Jeg kan kjøle fingrene på den.. 

Kan det være at problemet ligger her? Jeg kan anskaffe og legge ut video av motoren under gange dersom det skulle være nødvendig. På forhånd takk! 

 

Mvh Jon-Øyvind 



×
×
  • Create New...