Jokkis Startet 9.Juli.2019 Link til dette innlegget Startet 9.Juli.2019 Hei trenger litt hjelp. I dag fikk jeg endelig satt ut båten etter mye problemer med mekanikeren min som jeg var så dum å forhåndsbetale og dukket alldri opp for å fullføre jobben, jeg skrudde sammen båten så godt jeg kunne og skulle testkjøre i dag, jeg lot motoren bli varm og ga full gass, rundt 24 knop stopper motoren, jeg åpner motorluka men ser ikke noe annet enn litt sort olje i bunn an motorrommen. Etter å ha peilet oljen fyller jeg på 2 liter (høres ut som det renner igjennom hele systemet) og starter opp. Kjører da i ca 3 knop tilbake men da stopper motoren igjen. Peiler olje og den er lav. Etter det blir jeg tauet i land uten å prøve å starte igjen. Kan det være oljepluggen under bunnpanna som er borte som på en bil som gjør dette ? Motoren er en 90 talls VP 41b Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 9.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2019 (redigert) Her er oversikt over oljesystemet. Og du ser hvor pluggen sitter. Pkt 33. Hvis den er borte renner det ut (Men det høres også ut som det renner når man stopper motoren. I alle fall min 40 motor. ) https://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7745920-21-20500.aspx Redigert 9.Juli.2019 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Jokkis Svart 10.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2019 Tusen takk, men vet du om motoren har en sikkerhetsfunksjon at den skal stoppe på den måten hvis det ikke er olje på ? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 10.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2019 (redigert) Nei, ingen automatisk stopp på denne motoren. Men det er alarm med lyd/lys i instrumentpanelet ved lavt oljetrykk. Har du hatt slik alarm? Sort olje må være brukt. Sikker på at dette ikke er søl fra oljeskiftet? Punnpluggen sitter på mange båter så vanskelig til at den aldri blir åpnet. Vanligvis blir gammel olje sugd ut med vakumpumpe ved oljeskift. Sjekk oljefilter at det ikke lekker rundt dette. Om det er utført vanlig oljeskift/service er det ikke mange andre mulige årsaker til at det oppstår oljelekasje. Jeg tror at årsaken til motorstans heller ligger i dieselsystemet. F.eks at det kommer luft inn i systemet. Redigert 10.Juli.2019 av Brigg (see edit history) Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Jokkis Svart 10.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2019 Nei det kom ingen alarm, problemet er at jeg ikke vet hva mekanikeren har gjort, diesel systemet luftet jeg selv, alle filtrene ble byttet samt pakkninger. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 10.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2019 Jokkis - ikke ta det feil opp, men jeg har sett så mange tilfeller på at flinke folk feilavleser peilepinnen at jeg ville brukt "buddy-check" metoden om det er det minste tvil. Spør to venner om de vil lese av oljestand uavhengig av hverandre. Om ikke alle 3 er enige om resultatet så la båten stå til du vet med sikkerhet at det er olje på motoren... Noen av 41 og 42 motorene har oljeutsugningshull i blokka rett bak starteren, rett over bunnpannepakningen. Du kan bruke dette hullet til å verifisere at du har olje på motoren. Har mekanikeren satt igjen en dunk med spillolje? eller har du andre indikasjoner på at han har skiftet? Sitér dette innlegget Link to post
Jokkis Svart 10.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2019 Det var ganske mye olje i bunn av båten samt kjølevæske, fant ingen dunker med spillolje, jeg pumpet opp ca 4-5 liter. Men ja det lå igjen en pumpe i båten han hadde brukt til noe, om oljefilteret er byttet vet jeg ikke, men det virker helt tett. Men kan motoren stoppe pga oljemangel eller ville den da heller gått varm ? Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 10.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2019 Sjekk oljekjøler, og bunnpanne for lekkasje. Oljekjøler er vel ein svakhet på disse motorene. Bunnpannen er av stål, der kan det ruste hull. Liten lekkasje ved kald motor større lekkasje ved varm motor med tynn olje. Greie punkt å sjekke. Oljefilter er jo nevnt Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 10.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2019 Dessverre: har den stoppet som følge av oljemangel så har den gått varm. Sitér dette innlegget Link to post
Jokkis Svart 10.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2019 Tusen takk for alle gode tips og råd, setter veldig pris på det. Skal sjekke olje, bunnplugg og lufte diesel en gang til ? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 10.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2019 @dieselfan Vet vi at motoren har gått uten olje? TS opplyser at det ikke har vært noen alarm. @Jokkis Når du etterfylte 2 liter olje, sjekket du at det var olje innenfor merkene på peilepinnen etterpå? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Jokkis Svart 10.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2019 ja det var det, så sjekket vi igjen da den stoppet og det var ikke olje på den Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 10.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2019 (redigert) Nei Brigg, min forståelse er at vi ikke vet det. Men jeg fryktet at mekanikeren har løpt fra halvgjort jobb... dvs fått ut mesteparten av gammel olje også lagt på sprang når han fikk pengene... og at oljen TS fikk på peilepinnen var olje fra røret... og kanskje ikke fra ekte oljenivå i bunnpanne. Jokkis skrev for 3 timer siden: Men kan motoren stoppe pga oljemangel eller ville den da heller gått varm ? Dette spørsmålet ledet meg mot at TS også var redd det manglet olje... dieselfan skrev for 2 timer siden: Dessverre: har den stoppet som følge av oljemangel så har den gått varm. Dette er mitt svar på hans spørsmål Har vi da ca samme oppfatning Brigg eller ser jeg ikke poenget ? Redigert 10.Juli.2019 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jokkis Svart 10.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2019 Da fylte jeg på 5 liter olje til i dag, er da tilsammen 9 liter på motoren. Startet opp og alt hørtes normalt ut. Men stoppet igjen etter ca 1 min ? luftet diesel igjen, men tom for strøm så fikk ikke startet Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 10.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2019 Motoren skal vel ha omlag 11 liter smøreolje. Om du har etterfylt 9 liter var det enten bortimot tomt til å begynne med eller så har du en betydelig oljelekkasje. Har du sjekket at det ikke lekker ved oljefilteret? Eller andre steder? Har du gjort rent under motoren slik at du har kontroll på at det ikke kommer mer olje der? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Jokkis Svart 10.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2019 Det lekker ikke olje noen sted og har også fjernet all oljen i bunnen av båten Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.