Jump to content

VP 41b oljeplugg

Jokkis

Recommended Posts

Hei trenger litt hjelp. I dag fikk jeg endelig satt ut båten etter mye problemer med mekanikeren min som jeg var så dum å forhåndsbetale og dukket alldri opp for å fullføre jobben, jeg skrudde sammen båten så godt jeg kunne og skulle testkjøre i dag, jeg lot motoren bli varm og ga full gass, rundt 24 knop stopper motoren, jeg åpner motorluka men ser ikke noe annet enn litt sort olje i bunn an motorrommen. Etter å ha peilet oljen fyller jeg på 2 liter (høres ut som det renner igjennom hele systemet) og starter opp. Kjører da i ca 3 knop tilbake men da stopper motoren igjen. Peiler olje og den er lav. Etter det blir jeg tauet i land uten å prøve å starte igjen. Kan det være oljepluggen under bunnpanna som er borte som på en bil som gjør dette ? Motoren er en 90 talls VP 41b

Her er oversikt over oljesystemet. Og du ser hvor pluggen sitter. Pkt 33.

Hvis den er borte renner det ut (Men det høres også ut som det renner når man stopper motoren. I alle fall min 40 motor. )

https://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7745920-21-20500.aspx

132377902_Screenshot_20190710-002244_SamsungInternet.jpg.84851d8d9ec9f70a61d8b72fb47e5afd.jpg

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Nei, ingen automatisk stopp på denne motoren. Men det er alarm med lyd/lys i instrumentpanelet ved lavt oljetrykk. Har du hatt slik alarm?

Sort olje må være brukt. Sikker på at dette ikke er søl fra oljeskiftet? Punnpluggen sitter på mange båter så vanskelig til at den aldri blir åpnet. Vanligvis blir gammel olje sugd ut med vakumpumpe ved oljeskift. Sjekk oljefilter at det ikke lekker rundt dette. Om det er utført vanlig oljeskift/service er det ikke mange andre mulige årsaker til at det oppstår oljelekasje. 

Jeg tror at årsaken til motorstans heller ligger i dieselsystemet. F.eks at det kommer luft inn i systemet. 

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Jokkis - ikke ta det feil opp, men jeg har sett så mange tilfeller på at flinke folk feilavleser peilepinnen at jeg ville brukt "buddy-check" metoden om det er det minste tvil. Spør to venner om de vil lese av oljestand uavhengig av hverandre. Om ikke alle 3 er enige om resultatet så la båten stå til du vet med sikkerhet at det er olje på motoren...

Noen av 41 og 42 motorene har oljeutsugningshull i blokka rett bak starteren, rett over bunnpannepakningen.

Du kan bruke dette hullet til å verifisere at du har olje på motoren.

Har mekanikeren satt igjen en dunk med spillolje? eller har du andre indikasjoner på at han har skiftet?

Det var ganske mye olje i bunn av båten samt kjølevæske, fant ingen dunker med spillolje, jeg pumpet opp ca 4-5 liter. Men ja det lå igjen en pumpe i båten han hadde brukt til noe, om oljefilteret er byttet vet jeg ikke, men det virker helt tett. Men kan motoren stoppe pga oljemangel eller ville den da heller gått varm ?

@dieselfan Vet vi at motoren har gått uten olje? TS opplyser at det ikke har vært noen alarm. 

@Jokkis Når du etterfylte 2 liter olje, sjekket du at det var olje innenfor merkene på peilepinnen etterpå?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Nei Brigg, min forståelse er at vi ikke vet det. Men jeg fryktet at mekanikeren har løpt fra halvgjort jobb... dvs fått ut mesteparten av gammel olje også lagt på sprang når han fikk pengene...  og at oljen TS fikk på peilepinnen var olje fra røret... og kanskje ikke fra ekte oljenivå i bunnpanne.

Jokkis skrev for 3 timer siden:

Men kan motoren stoppe pga oljemangel eller ville den da heller gått varm ?

Dette spørsmålet ledet meg mot at TS også var redd det manglet olje...

dieselfan skrev for 2 timer siden:

Dessverre: har den stoppet som følge av oljemangel så har den gått varm.

Dette er mitt svar på hans spørsmål

Har vi da ca samme oppfatning Brigg eller ser jeg ikke poenget ?

Redigert av dieselfan (see edit history)

Motoren skal vel ha omlag 11 liter smøreolje. Om du har etterfylt 9 liter var det enten bortimot tomt til å begynne med eller så har du en betydelig oljelekkasje.

Har du sjekket at det ikke lekker ved oljefilteret? Eller andre steder? Har du gjort rent under motoren slik at du har kontroll på at det ikke kommer mer olje der?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...