landkrabbe_ Startet 9.Juli.2019 Link til dette innlegget Startet 9.Juli.2019 Hei Jeg har lukefjær av typen: https://www.maritim.no/lukefjar-rustfri-222-mm Mine to unger har knekt 2 ut av 2 stk på kun 10 dagers bruk(!) Jeg synes den løsningen er ganske dårlig. Har dere noen tips for å unngå å ødelegge de? Evt alternativer? En likestiller kan fungere, men de koster 4-5 ganger mer enn en lukefjær. Gassdemper er visst vanskelig å montere i følge en som kan det. Og de er også dyre.andre tips? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 10.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2019 Kan du ikke legge ut et bilde av innstallasjonen ? Så er det så mye lettere å komme med forslag. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 10.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2019 Har hatt 4 stykker til skap og 1 til benkeplate over gassovn, av disse i 8 år. Har aldri opplevd noe problem med disse. Kan du prøve å forklare hvordan de blir ødelagt Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 10.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2019 Det er vel festet som ryker, ikke fjæra, om man tvinger luka igjen uten å dytte på fjæra. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 10.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2019 Utifra bildet ser det ut som om samme modell er brukt på bakre sittebenkplate på Sting 530S 2015-2018 Har ikke registrert problemer med den modellen. Sitér dette innlegget Link to post
landkrabbe_ Svart 10.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2019 Slik er lukefjæra plassert. Sitér dette innlegget Link to post
landkrabbe_ Svart 11.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2019 Jeg tror noe av problemet er at fjære kan "knekke" oppover og bli klemt/ødelagt. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 11.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2019 1 hour ago, landkrabbe_ said: Jeg tror noe av problemet er at fjære kan "knekke" oppover og bli klemt/ødelagt. Derfor gir du fjæra et kakk i den retningen du vil at den skal «knekke», så unngår du at den «knekker» feil vei eller overbelaster innfestingene. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Nerdy Svart 11.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2019 Har helt lik båt, og knakk begge to i akter lukene første sesong.. Dog ikke av meg selv men.. Fant ut at løsningen er at de lukene styrer jeg selv med. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 11.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2019 Samme her, folk er tilbakestående, uansett hvor mange ganger du gir innstruks, er det sånn åååååååå det var derfor du sa det ja... Sitér dette innlegget Link to post
landkrabbe_ Svart 11.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2019 Ok. Takk for svar alle sammen! Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 11.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2019 Betyr vel egentlig at det er en billig drittløsning når meningmann ikke klarer å bruke det uten å ødelegge det. Når noe skal sikres fra å klappe igjen eller kollapse med et smell er det bare gassfjæring som gjelder. Har selv blitt mektig irritert der lignende fjærer var brukt i en leiebåt for å holde topphengslede skapdører der glass og porselen ble oppbevart. Kommer du borti fjæra, så BANG og døra smeller igjen over det du tar ut eller setter inn. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.