Kalle_Anka
Håper at dette er ett teoretiskt problem som kun oppstår når man leser for mye på forum =)
Men det kan også være et problem som kommer av et annet alltfor vanligt forekommende fenomen bland eier av frtidsbåt, nemmelig troen på at: Klart jeg kan!! =)
Jeg har støypet en egen (ganske stor) sinkanode som er montert mellom propell og cutlesslager .
(Var i grunn ganske fornøyd med meg selv etterpå. Hade sikkert ikke brukt mer enn nesten hele dagen og ca 100 kr på et freseborr og noen skruer. Pustet sikkert in noe sinkdamp også. Men ikke minst så fikk man jo lage noe selv)
Men så leste jeg etterpå i en tråd her på BP som kom in på kjølingen av cutlesslageret og betydelsen av avstånd mellom bakkant på lager og framkant på propellerhub for vannfløde.
DET hade ikke jeg tenkt på, jeg tenkte , at noe klaring må det være ettersom propeller skal trykke båten forover . Utfra husken så er jeg nå redd klaringen ikke er større enn 5-10mm .
Så nå sitter jeg her mitt i natten og får ikke sove fordi jeg tenker på om det er et problem eller ikke...og prøver å fortrenge at jeg akkurat såg at den anoden på maritim.no er priset til 109kr=)
Båten er en snekke som går med maks 10 knop så de helt store behovet for kjøling er det vel ikke
Har dessverre ingen bilde med det montert men en gammel bilde på propellen der det er det montert en akselanode fra maritim som er oppskattningsvis 15mm bred.
Og så en bilde av den hjemmelagede anoden.