Kalle_Anka
On 7/11/2019 at 1:49 PM, Hulda said:...Hvordan holder du kontroll på legeringselementene? Hadde en kompis som støpte sin egen anode. Den var like fin etter 10 år. ....Det er den anoden som ligger lavest i spenningsrekken som uansett ofrer seg først. Neste anode starter ikke opp før den første passiverer eller har ofret 'sitt siste gram'....
Har du noen teorier om at sinken kan ha forendret seg etter støyping?
Om anoden er like fin etter 10 år så er det ikke så bra:)
Jeg har smeltet ned anoder som har suttet på båten tidligere.
kun zink, ikke alu eller magnesium.
Zink som smelter får en del slaggprodukter på toppen og den har jeg fjernet.
Tenker det fortsatt er samme sink etterpå..
Og om det er noen forendringer i materialet så skal det antagelig veldig mye til for at den nå er en uedlere metall enn bronse, støpegods, stål eller rustfritt som den skal beskytte.
Tidligere så har både akselanode og propellermutteranode til synes ofret seg til synes på likt.
Så jeg tror att begge kan være aktive.
Tenk på hva som skjer da du paralellkobler to resistorer med forskjellig resistans.
Det går hele tiden en viss strøm gjennom begge to. Ikke sånn att hele strømmen går gjennom den med lavest resistanse.
Jeg har funnet en gammel PDF på nettet som heter The 12v doktor. Full med håndlagede illustrasjoner og ett stort kapittel om galvanisk tæring.
Skal lese opp meg litt på den.