Jump to content

Batteri 12V blir skikkelig varmt under lading. Hva er feil?

Grand Banks jr

Recommended Posts

I båten jeg kjøpte er et 110A Biltema SMF art 80-31101 Batteri. Ut fra det jeg kan se er det koplet for å drive baupropellen primært.

Satte det på lading i går kveld. Volten var lav. 11,75 V eller rundt der. 

Gikk i båten og forventet at det skulle være fullt nå, men lader pøste på med 10A og batteriet var ca 40 C oppå.

Regner med at det er defekt ja. Spenningen er nå kun 10,98 V. 

Er dette typisk en defekt battericelle?

Kan det skje uansett, eller er det forårsaket av dyputlading?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Grand Banks jr skrev 14 minutter siden:

Så da leveres det bare på renovasjonstasjon? Eller kan det leveres til butikk ved kjøp av nytt?

Ja til begge deler.
Jeg tror butikkene som selger batterier er lovpålagt å ta de i retur slik som de som selger el artikler.
Uansett har jeg ikke hørt om noen næringsdrivende som selger batterier ikke tar de gamle i retur.
De siste årene har brukte batterier vært en positiv og ikke negativ verdi så utsalgstedet får hentet batteriene gratis pluss de sitter igjen med noen hundrelapper pr pall

Redigert av pipe (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...