Familiepå4 Startet 10.Juli.2019 Link til dette innlegget Startet 10.Juli.2019 Hei, Vi har gått til innkjøp av vår første familie båt, en 2008/09 Askeladden 535 Bowrider med 75 HK Mercury motor. Hatt 4 turer og er veldig fornøyd. Syntes den ligger godt i sjøen og tross "liten" motor, holder det lenge for oss. Men har noen spørsmål som jeg håpte noen kunne svare på: Har 2 stk Smartcraft SC1000(?) instrumenter med både analog og digital avlesning. Her kommer det opp Lost Engine Com i blant, og så kommer det plutselig tilbake. Regner med det er dårlig kontakt et sted. Noen som har erfaring med feilsøking? Det er 2 stoler i båten, med sånn vippe pute, man kan vippe opp for å sitte høyere(?). Ser ut som de går litt i oppløsning inni, er dette noe som lar seg enkelt fikse/bytte? Båten er også litt (sol)falmet i det blå på den ene utvendige siden, og tenke å prøve å få tilbake fargen. Bør man bare male/lakke eller prøve å polere? (tenkte som et vinterprosjekt) Flagg. Det er ikke noe flagg på båten, og det er jo noe man bør ha. Hva kjøper jeg og hvordan fester jeg det? Lim, skrue? Speedekontrollen er litt tung å få fra fremover, til fri til revers. Er dette noe man kan smøre opp for å få det til å gli enklere? Jeg har et Trim display. Er det noe å bry seg om, eller er det noe som kan lønne seg å bruke? Det dukker sikkert opp flere ting jeg lurer på, men starter med dette. Sitér dette innlegget Link to post
Kalle Well Svart 10.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2019 Kan nå svare på noe av det ? Hvis båten er matt er det rubbing som gjelder. Bruk en god maskin og skikkelig produkt. Ikke bruk noe Biltema greier.. Kjøp eventuelt hos Bilnerden.no. De har alt og har stålpeiling på ting hvis du lurer på noe. Poler etterpå, og ha voks utenpå det igjen. Da holder det hele sesongen med vanlig vasking. Skal du ha flagg må du skru feste fast i båten. Jeg har tilslutt droppet flagg på min C76. Over 30 knop ryker flagget. Røk to flagg første åre, så flaggprosjeketet har jeg gitt opp. Trimdisplayet er veldig viktig. Det viser jo hvor motoren står, som igjen påvirker både fart og forbruk. Hvis inne tidligere eier har sagt hvordan den skal være under kjøring på du prøve deg frem og se om fargen øker eller minsker på bestemte turtall ved å tilte motoren. På min viser den trim i %. Ved kjøring i plan skal min ligge cirka på 30 %, full fart skal den ligge på like oppunder 50%. Så her må du isåfall bare prøve deg frem ? Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 10.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2019 Familiepå4 skrev for 5 timer siden: Har 2 stk Smartcraft SC1000(?) instrumenter med både analog og digital avlesning. Her kommer det opp Lost Engine Com i blant, og så kommer det plutselig tilbake. Regner med det er dårlig kontakt et sted. Noen som har erfaring med feilsøking? Er det optimax du har? Min optimax 115 var også slik, skjedde kanskje 2-3 ganger pr sesong. Stoppet da motor, og startet igjen , alt ok. Snakket med verksted om dette, og de sa at det skjedde alt for sjeldent til at def var noe å gjøre med, de er nødt til å feilsøke når feilen er tilstedet.... Familiepå4 skrev for 5 timer siden: Det er 2 stoler i båten, med sånn vippe pute, man kan vippe opp for å sitte høyere(?). Ser ut som de går litt i oppløsning inni, er dette noe som lar seg enkelt fikse/bytte? Her må do nok komme med bilder, men hvis du ikke kan fikse dette selv blir det sikkert billigere å kjøpe nye stoler, hvis du ikke absolutt vil ha originale stoler. Kontakt askeladden for pris på original, eller se f.eks maritime.no for div utvalg. Familiepå4 skrev for 5 timer siden: Båten er også litt (sol)falmet i det blå på den ene utvendige siden, og tenke å prøve å få tilbake fargen. Bør man bare male/lakke eller prøve å polere? (tenkte som et vinterprosjekt) Kjøp en poleringsmaskin og bruk en grov rubbing til å begynne med, så finere etter hvert. Utrolig hvor fint det kan bli med litt innsats, hvis det bare er matt......bilde hjelper her og.... Familiepå4 skrev for 5 timer siden: Flagg. Det er ikke noe flagg på båten, og det er jo noe man bør ha. Hva kjøper jeg og hvordan fester jeg det? Lim, skrue? Liten båt, minste flagg, kanskje? En slik https://www.maritim.no/flagghylse-vinklet-nedfellbar-25mm til å holde flagget, så velger du trestang eller syrefast stang etter smak..... Familiepå4 skrev for 5 timer siden: Speedekontrollen er litt tung å få fra fremover, til fri til revers. Er dette noe man kan smøre opp for å få det til å gli enklere? Hvis det er girskiftet som er tungt er det en tråd om det her, les igjennom, men kan også være kabler, feilsøk litt. Familiepå4 skrev for 5 timer siden: Jeg har et Trim display. Er det noe å bry seg om, eller er det noe som kan lønne seg å bruke? Hva tenker du? Trim display er ikke nødvendig, du lærer fort hvilken trimposisjon båten trives best i, men kjekt å ha synest jeg, spesielt når jeg har hatt opplæring av ungene og kjøring av båten. Min båt trenger aktiv bruk av powertrim for gå greit i sjøen i forskjellige hastigheter( askeladden 605), så jeg bruker triminstrumentet mitt aktivt, men hadde klart meg uten... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 11.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2019 Familiepå4 skrev for 19 timer siden: Det er 2 stoler i båten, med sånn vippe pute, man kan vippe opp for å sitte høyere(?). Ser ut som de går litt i oppløsning inni, er dette noe som lar seg enkelt fikse/bytte? Er det glidelås på noen av putene slik at du kan åpne opp og se hva som er inni? Etter min erfaring så er det mange båtstoler i omløp som inneholder materialer som ikke tåler fuktighet over tid så veldig godt .. feks ubehandlet treverk og kryssfiner.. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.