Jump to content

Feilmontert impellere? Bladene står i forskjellig retninger 50/50. Se bilder.

Torsen67

Recommended Posts

Torsen67 skrev for 8 timer siden:

Selger har også nappet ut ene kontakten til alarmen

Er det ledningen på eksos slangen du mener?

Gjør ingenting om denne er bortkoplet. 

Mener hensikten var å gi alarm på høy eksostemperatur (ikke motortemp) og mangel på vann i eksosen.

Denne har vel eksosutløp over vann, så du ser hver gang når du starter om den spytter vann når du starter motoren.

Skuddsikker motor.

Spør/sjekk når eksosbend var byttet.

Impeller:  hør på Cerberus.

Fuglen skrev for 1 time siden:

Er det ledningen på eksos slangen du mener?

Gjør ingenting om denne er bortkoplet. 

Mener hensikten var å gi alarm på høy eksostemperatur (ikke motortemp) og mangel på vann i eksosen.

Denne har vel eksosutløp over vann, så du ser hver gang når du starter om den spytter vann når du starter motoren.

Skuddsikker motor.

Spør/sjekk når eksosbend var byttet.

Impeller:  hør på Cerberus.

Ser det kommer greit med vann på tomgang, men ikke lett å se i fart. Men da bråker den mye i eksosen. Tror det er pga lite vann. Skal kjøre systemrens. Eksosbendet er sveiset. Ser det er en ørliten lekkasje i sveisen. Bytter denne før neste sesong. Skal legge ut bilde.

Redigert av Torsen67 (see edit history)

Du kan se på.min Lomardini 5hk aggregat når jeg skulle skifte impeller på den....

Her går det i hytt og gevære, var ikke lett å skjønne hvordan det skulle virke. 

Monterte ny den veien jeg trodde det skulle være men tok ikke på lokket. Startet motor et kvart sekund og tok video av det. Så da hvordan vingene la seg igjen på den nye impellere  og de må jo rette seg og forme seg på riktig måte iallefall når impelleren er ny.

20190621_171542.jpg

Gabi skrev 17 minutter siden:

Du kan se på.min Lomardini 5hk aggregat når jeg skulle skifte impeller på den....

Her går det i hytt og gevære, var ikke lett å skjønne hvordan det skulle virke. 

Monterte ny den veien jeg trodde det skulle være men tok ikke på lokket. Startet motor et kvart sekund og tok video av det. Så da hvordan vingene la seg igjen på den nye impellere  og de må jo rette seg og forme seg på riktig måte iallefall når impelleren er ny.

20190621_171542.jpg

Skjønner ikke hvorfor dere henger dere opp i dette, bladene legger seg slik de skal når rotasjonen starter. At noen har snudd seg motsatt når motoren har stoppet er jo også logisk. 

Guest Avmønstret#

Mange som henger seg opp det, veldig mye også :-) Nær sagt livsviktig å legge de rett vei med montering, og smøre med påkrevd merkevare. 

Greit, jeg kliner på noe grease/vaselin/såpe når jeg monterer for å gjøre livet lettere for impeller i tilfelle den skulle gå tørt i noen sekund, eller få noen luftlommer. Men.... strengt tatt... folk henger seg opp i mye rart :-) Samtidig, en gjør jo ikke noe feil om en legger skovlene i en retning og smører med "impellersmøreguffe" til kokainpris fra forhandler selv om vaselin/grease gjør samme jobben. 

Og egentlig, jeg er ikke noe teknisk geni eller noe, når man åpner lokket på impellerpumpa første gangen, ser ikke alle med en gang at skofflene på impeller kan bli presset begge veier, alt etter hvilken vei pumpa går? Og om man har sett en motor stanse så ser man også at den kan slå tilbake en halv runde eller så. Og har man byttet en impeller så vil man også se at det er tilfeldig hvilken vei skovlene ligger. 

Jeg forstår ikke at det ikke er åpenbart.... og jeg forstår da heller ikke at noen kan henge seg opp i "retning" av skovlene, men det er en gjenganger på sosiale media... jaja, det betyr vel ikke noe da men ;-)

Det her handler vel ikke noe annet enn at man ønsker å gjøre ting riktig. Og jo mer erfaring man har desto mer åpenlyst blir ting. At verkstedhåndboka sier at man skal montere med vingene rett vei, men at det egentlig ikke spiller noen som helst rolle om man gjør det eller ikke, er ikke lett for hvermansen å skjønne. 

Andre ganger er det "livsviktig" å gjøre ikke som boka sier. Verkstedboka kan blant annet si at man skal fylle olje til mellom minimum og maksimum. Underforstått at det er ok å fylle til maksimum. Noe som man som oftest slettes ikke skal gjøre fordi sånn og slik, en masse tråder omkring det.

Men uansett var det veldig lærerrikt og kult å se på video av hvordan impelleren oppførte seg når jeg vred om tenninga og fikk sett med selvsyn hva som skjedde! 

Mix skrev for 1 time siden:

Det gjør monteringen enklere og samtidig havner vingene rett vei.

Strips rundt vingene er et kjemptips for lettere montering ja:thumbsup: Uten kan jobben fort bli plundrete, spesielt hvis vannpumpa står ugunstig til. Første gangen jeg skiftet impeller hadde jeg lyst til å skjære av tuppene på vingene i frustrasjon:lol: Lettere nå, går så mye greiere med strips.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...