Torsen67 Startet 10.Juli.2019 Link til dette innlegget Startet 10.Juli.2019 (redigert) Hvordan kan dette skje? Selger har også nappet ut ene kontakten til alarmen for høy motortemp da denne sikkert "maste" for mye. Yanmar 4JH-DTE. Impelleren skal gå med klokka i bildet. Redigert 10.Juli.2019 av Torsen67 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 10.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2019 Fordi når du stopper motoren så har den gått litt andre veien pga kompresjon som ikkje slapp ut. Heilt vanlig og umulig unngå. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 11.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2019 Ok, så impelleren ser faktisk grei ut? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 11.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2019 Du må ta den ut for å sjekke. Om det er " ny" båt ville jeg byttet uansett. Det med at retning på skovlene betyr noe er en seiglivet myte, de vrir seg den veien de må over innsnevringen i pumpehuset uavhengig av montering. Men legg de gjerne rett vei uansett ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 11.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2019 Om den ser grei ut er veldig vanskelig å sjå på bildet. Da må den ut å sjekkes for deformasjon hardhet sprekker. Det er uansett like greit å bare bytte når det først er åpent. Det blir fort meir bry seinere av å drøye slikt Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 11.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2019 Ikke uvanlig dette, men ville selvsagt sjekket den når lokket først er av. Sitér dette innlegget Link to post
Fuglen Svart 11.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2019 Torsen67 skrev for 8 timer siden: Selger har også nappet ut ene kontakten til alarmen Er det ledningen på eksos slangen du mener? Gjør ingenting om denne er bortkoplet. Mener hensikten var å gi alarm på høy eksostemperatur (ikke motortemp) og mangel på vann i eksosen. Denne har vel eksosutløp over vann, så du ser hver gang når du starter om den spytter vann når du starter motoren. Skuddsikker motor. Spør/sjekk når eksosbend var byttet. Impeller: hør på Cerberus. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 11.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2019 (redigert) Fuglen skrev for 1 time siden: Er det ledningen på eksos slangen du mener? Gjør ingenting om denne er bortkoplet. Mener hensikten var å gi alarm på høy eksostemperatur (ikke motortemp) og mangel på vann i eksosen. Denne har vel eksosutløp over vann, så du ser hver gang når du starter om den spytter vann når du starter motoren. Skuddsikker motor. Spør/sjekk når eksosbend var byttet. Impeller: hør på Cerberus. Ser det kommer greit med vann på tomgang, men ikke lett å se i fart. Men da bråker den mye i eksosen. Tror det er pga lite vann. Skal kjøre systemrens. Eksosbendet er sveiset. Ser det er en ørliten lekkasje i sveisen. Bytter denne før neste sesong. Skal legge ut bilde. Redigert 11.Juli.2019 av Torsen67 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 11.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2019 Hvordan kan jeg få på o-ringen? Får den ikke til å sitte i sporet og får bare én hånd ned om gangen. Ny impellere er på plass. Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 11.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2019 Litt vaselin som "lim" i sporet gjør ofte susen! Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 11.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2019 Oringen kan være litt knapp... rengjør godt i sporet og flaten. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 11.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2019 Og bruk noe som "lim", vaselin er foreslått, grease er ok, i grunnen det meste som er klissete og fett (tetter) og som ikke kverker o-ringen. Tipper smør eller tannkrem også duger om en ikke har noe annet for hånden ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 11.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2019 Du kan se på.min Lomardini 5hk aggregat når jeg skulle skifte impeller på den.... Her går det i hytt og gevære, var ikke lett å skjønne hvordan det skulle virke. Monterte ny den veien jeg trodde det skulle være men tok ikke på lokket. Startet motor et kvart sekund og tok video av det. Så da hvordan vingene la seg igjen på den nye impellere og de må jo rette seg og forme seg på riktig måte iallefall når impelleren er ny. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 11.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2019 Gabi skrev 17 minutter siden: Du kan se på.min Lomardini 5hk aggregat når jeg skulle skifte impeller på den.... Her går det i hytt og gevære, var ikke lett å skjønne hvordan det skulle virke. Monterte ny den veien jeg trodde det skulle være men tok ikke på lokket. Startet motor et kvart sekund og tok video av det. Så da hvordan vingene la seg igjen på den nye impellere og de må jo rette seg og forme seg på riktig måte iallefall når impelleren er ny. Skjønner ikke hvorfor dere henger dere opp i dette, bladene legger seg slik de skal når rotasjonen starter. At noen har snudd seg motsatt når motoren har stoppet er jo også logisk. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 11.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2019 Mange som henger seg opp det, veldig mye også :-) Nær sagt livsviktig å legge de rett vei med montering, og smøre med påkrevd merkevare. Greit, jeg kliner på noe grease/vaselin/såpe når jeg monterer for å gjøre livet lettere for impeller i tilfelle den skulle gå tørt i noen sekund, eller få noen luftlommer. Men.... strengt tatt... folk henger seg opp i mye rart :-) Samtidig, en gjør jo ikke noe feil om en legger skovlene i en retning og smører med "impellersmøreguffe" til kokainpris fra forhandler selv om vaselin/grease gjør samme jobben. Og egentlig, jeg er ikke noe teknisk geni eller noe, når man åpner lokket på impellerpumpa første gangen, ser ikke alle med en gang at skofflene på impeller kan bli presset begge veier, alt etter hvilken vei pumpa går? Og om man har sett en motor stanse så ser man også at den kan slå tilbake en halv runde eller så. Og har man byttet en impeller så vil man også se at det er tilfeldig hvilken vei skovlene ligger. Jeg forstår ikke at det ikke er åpenbart.... og jeg forstår da heller ikke at noen kan henge seg opp i "retning" av skovlene, men det er en gjenganger på sosiale media... jaja, det betyr vel ikke noe da men ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 11.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2019 Det her handler vel ikke noe annet enn at man ønsker å gjøre ting riktig. Og jo mer erfaring man har desto mer åpenlyst blir ting. At verkstedhåndboka sier at man skal montere med vingene rett vei, men at det egentlig ikke spiller noen som helst rolle om man gjør det eller ikke, er ikke lett for hvermansen å skjønne. Andre ganger er det "livsviktig" å gjøre ikke som boka sier. Verkstedboka kan blant annet si at man skal fylle olje til mellom minimum og maksimum. Underforstått at det er ok å fylle til maksimum. Noe som man som oftest slettes ikke skal gjøre fordi sånn og slik, en masse tråder omkring det. Men uansett var det veldig lærerrikt og kult å se på video av hvordan impelleren oppførte seg når jeg vred om tenninga og fikk sett med selvsyn hva som skjedde! Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 11.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2019 Enig. Samtidig, om man ser inn i et pumpehus med impelleren i er vel litt som å se noen holde ett eple i hånda og slippe det. En trenger ikke være Newton for å skjønne hva som skjer ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 12.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2019 Ny impeller er montert men trekker ikke til seg vann. Jeg lager en ny tråd vedr dette.. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 12.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2019 Jeg bruker alltid strips når jeg bytter impeller, bender sammen vingene rette veien og fjerner strips(ene) når impeller er på vei inn. Det gjør monteringen enklere og samtidig havner vingene rett vei. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 12.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2019 Mix skrev 4 minutter siden: Jeg bruker alltid strips når jeg bytter impeller, bender sammen vingene rette veien og fjerner strips(ene) når impeller er på vei inn. Det gjør monteringen enklere og samtidig havner vingene rett vei. Funker selvsagt men ikke på noen måte nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 12.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2019 Jeg sa det gjør monteringen enklere, ikke at det er nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 12.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2019 Mix skrev for 1 time siden: Det gjør monteringen enklere og samtidig havner vingene rett vei. Strips rundt vingene er et kjemptips for lettere montering ja Uten kan jobben fort bli plundrete, spesielt hvis vannpumpa står ugunstig til. Første gangen jeg skiftet impeller hadde jeg lyst til å skjære av tuppene på vingene i frustrasjon Lettere nå, går så mye greiere med strips. Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 12.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2019 Lokk av, tang, gammel impeller ut, smør med vaselin, strips på, sett inn, lokk på. Start motor. Sjekk koplinger. God sommer. Barneskirenn jfr mr Nortug. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 12.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2019 Torsen67 skrev for 6 timer siden: Ny impeller er montert men trekker ikke til seg vann. Jeg lager en ny tråd vedr dette.. Du må prime pumpa da en væskepumpe gjerne ikke er særlig effektiv til å pumpe luft. Åpne sjøvannsfilter og fyll på vann. Sitér dette innlegget Link to post
Sequoia Svart 12.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2019 Før montering legger jeg den nye impelleren i en kjele med varmtvann. Da blir bladene mye enklere å ha med å gjøre når den skal inn. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.