Arne2
Jeg hadde motor som kokte og var ganske sikker på at "det var noe med termostaten".
Etter å ha skrudd fra hverandre og "kokt" termostaten så fant jeg ut at den fungerte helt OK.
Der i mot så fant jeg en tilstopping i en slange som gikk inn i til termostathuset. Renset opp denne. Det var også en tilstopping i sjøvannssiden på inntaket på eksosbendet. Trodde jeg hadde en "defekt motor" med behov for en kjempe kostbar reparasjon, men etter en reparasjon på kr 0,- og opprensking av de to tilstoppingene så var motoren som ny.
Det tok en del arbeidstimer å finne ut hvordan man skulle feilsøke og finne ut av hvordan alle tingene fungerte, men når man fant ut av det, så var selve reparasjonen egentlig bare en bagatell.
Ellers så er det vel litt viktig å vite om man skal ha en 70 grader til sjøvannskjøling eller en 80 grader til ferskvannskjøling. Får man liv i den gamle og bruker den, så blir jo antallet grader korrekt.
Jeg "snakker" ellers ut i fra VP 2003 som den motoren som jeg jobbet/jobber på.