Cumulus Startet 5.September.2005 Del på Facebook Startet 5.September.2005 Hei, jeg har kjøpt seilbåt med teakdekke i cockpit. Teakdekket er vakkert ubehandlet og vedlikeholdes med hjelp av lunkent vann og grønnsåpe. Båten skal ligge på vannet om vinteren. Værharde forhold vanskeligjør presenning/kalesje. Tar teaken skade av snø og frost på dekk ? Mvh Gunnar J Sitér dette innlegget Link to post
PanPan Svart 5.September.2005 Del på Facebook Svart 5.September.2005 Hei, jeg har kjøpt seilbåt med teakdekke i cockpit. Teakdekket er vakkert ubehandlet og vedlikeholdes med hjelp av lunkent vann og grønnsåpe. Båten skal ligge på vannet om vinteren. Værharde forhold vanskeligjør presenning/kalesje. Tar teaken skade av snø og frost på dekk ? <{POST_SNAPBACK}> Utenom kjemikalier i såkalte "teak-pleie-midler" som kan skade teaken og natene, er is og snø, med varierende tining og frost, det verste for et teakdekk. Et teakdekk kan være helt i orden etter 20 år hvis det er skikkelig tatt vare på. På vannet uten pressening med direkte snø/is/vann kan nater løsne stedvis allerede det første året på vannet. Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 5.September.2005 Del på Facebook Svart 5.September.2005 Utenom kjemikalier i såkalte "teak-pleie-midler" som kan skade teaken og natene, er is og snø, med varierende tining og frost, det verste for et teakdekk. Et teakdekk kan være helt i orden etter 20 år hvis det er skikkelig tatt vare på. På vannet uten pressening med direkte snø/is/vann kan nater løsne stedvis allerede det første året på vannet. <{POST_SNAPBACK}> hva består natene av og hvor tykk er dekksplanken ville nå jeg spørre om før vi svartmaler det. Er dette gjort med epoksy og dekksplank på 5mm skulle ikke frosten få tak. Er det bra utført med tynn plank og sika/tech 7 fuger skulle dette også gå bra. Tror det som har mest å si her er tykkelsen på dekksplanken Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
PanPan Svart 5.September.2005 Del på Facebook Svart 5.September.2005 hva består natene av og hvor tykk er dekksplanken ville nå jeg spørre om før vi svartmaler det. Er dette gjort med epoksy og dekksplank på 5mm skulle ikke frosten få tak. Er det bra utført med tynn plank og sika/tech 7 fuger skulle dette også gå bra. Tror det som har mest å si her er tykkelsen på dekksplanken <{POST_SNAPBACK}> OK, mulig at jeg har oversett en type teakdekk. Men ellers synes jeg du kan spare deg uttrykket "svartmale". Kan være at jeg har advart om hvor ille det kan gå - og at ikke det går så fort galt for alle. Men jeg har i 20 år hatt rimelig god personlig kontakt med sentrale personer i verft på Orust, foruten at jeg kjenner mange teakdekks-historier. Derfor finner jeg det riktig å gi en klar advarsel når en spør så klart som Cumulus har gjort her. Eksemplet mitt gjelder teakdekk hvor teakstaver legges side om side. I fugene has natemasse som herder til en "halv-myk" tilstand. For hva som skjer med natene i denne sammenheng (frost-snø-is-vann) om vinteren, har tykkelsen av stavene absolutt ingen betydning. Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 5.September.2005 Del på Facebook Svart 5.September.2005 (redigert) Svartmale var nok ikke ment så hardt som det kunne synes, beklager Redigert 5.September.2005 av jonkare (see edit history) Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
PanPan Svart 5.September.2005 Del på Facebook Svart 5.September.2005 Svartmale var nok ikke ment så hardt som det kunne synes, beklager <{POST_SNAPBACK}> Fair enough! No sad feeling or broken hearts! Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.September.2005 Del på Facebook Svart 5.September.2005 I gamle dager, den gangen seilskutene gikk i opplag om vinteren, lakket man teakdekkene for å beskytte teak- og annet eksotisk treverk mot frostsprenging. Så ble lakken skrapet vekk igjen før skutene skulle i fart. Dette var hud som var 2 inch eller mer i tykkelse. Jeg var ikke tilstede den gangen og kan verifisere, det er noe jeg har lest. Da jeg jobbet med båter på Killingen og Sjølyst, en gang i forrige århundre, var det et kjent begrep at båter der eksotisk treverk var en del av byggematerialene burde tidlig på land og dekkes til slik at de fikk tørke før frosten satte inn. Vi hadde en del jobb med å bytte biter av dollbord, dekk og hud der endeveden skjøtte inn mot stilk og stevn på grunn av frostskader. På gamle Caroline hadde jeg en blanding av lakkert og oljet mahogany og iroko. Dette holdt seg bra og ble ikke skadet om vinteren. Hvis teakdørken til Cumulus er i god forfatning, slik at det ikke siger vann mellom nater og treverk, skulle det ikke være grunn for engstelse. Personlig ville jeg nok gitt teaken en lett omgang olje for å beskytte den. Blant annet har Hempel noen produkter, som sikkert er rådyre. En 1/4-boks holder sikkert i flere år. Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 25.Februar.2006 Del på Facebook Svart 25.Februar.2006 Hei Båten ligger utildekket i vinter. Vil teakdekket ta skade hvis jeg salter for å bli kvitt is og snø? mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.Februar.2006 Del på Facebook Svart 25.Februar.2006 Hei Båten ligger utildekket i vinter. Vil teakdekket ta skade hvis jeg salter for å bli kvitt is og snø? mvh giver Nei, det skulle gå bra. Ellers så er det bare og gjennta at "eksotiske" tresorter som trekker vann og fryser har lett for å smuldre opp. Sitér dette innlegget Link to post
Cumulus Svart 25.Februar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Februar.2006 Takk for mange gode innspill om teak vs. frost. Båten ser ikke ut til å ha tatt skade så langt i vinter, og nå er forhåpentligvis problemet snart irrelevant for en stund, det går mot vår Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 30.Juli.2010 Del på Facebook Svart 30.Juli.2010 Driver og sysler litt med spec. på nybåt, og er litt usikker på om jeg skal velge teakdekk. Teakdekk har jo fordeler, blant annet flott og se på samt behagelig og gå på... Men siden jeg skal ha en båt for bruk på vinteren så er jeg litt usikker på hvordan et teakdekk er med tanke på snø og is i vekslende temperaturer.. Frost sprengning kan muligens forekomme og det er naturlig nok et større vedlikeholdsbehov med teakdekk.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Enzo Svart 30.Juli.2010 Del på Facebook Svart 30.Juli.2010 Er det snakk om tupperwarebåtteakdekk ala tynt limt eller er det skikkelig som er skrudd alà HR ? Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 30.Juli.2010 Del på Facebook Svart 30.Juli.2010 10mm teakstaver som er limt og skrudd om jeg ikke husker helt feil, men det det er vel en tupperwarebåt siden prisen er en del unna HR Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Sun Flyer Svart 30.Juli.2010 Del på Facebook Svart 30.Juli.2010 Det kommer vil litt anpå hvor mye du skal bruke båten om vinteren. Det er fin isolasjon i teak'en. Har en kompis som har god erfaring med en presenning som han legger igjen på brygga når båten brukes om vinteren (ca en gang i måneden på regatta) Det er litt stress å ta bort presenningen hver gang, men når mannskapet er med går det fint. Selv har jeg limt teak på badeplatformen som jeg tråkker over hele vinteren. Når det kommer is på den bare salter jeg den skikkelig. Foreløpig går det bra greit. Men jeg blir ikke overrasket hvis den slipper etterhvert. Hvor mye finere blir båten med teakdekket? Det er din vurdering som gjelder. Hvis du virkelig liker teak, så kjør på! Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
gimi Svart 30.Juli.2010 Del på Facebook Svart 30.Juli.2010 Vi har teakdekk som har vært utildekket nå i 7 vintre. Så langt har det gått bra, men blir som Sun Flyer ikke overrasket om det slipper en vakker dag...... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 30.Juli.2010 Del på Facebook Svart 30.Juli.2010 Jeg så en eldre Bavaria (gamle Holiday serien) hvor dette hadde skjedd. Ingen enkel jobb å få renset dekket for lim når det råtne "teak dekket" skulle av Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.