Jump to content

Askeladden 16 vs Askeladden 435 lite

Prologue

Recommended Posts

Hei! Jeg er ny på forumet og håper det er greit at jeg lager en tråd der jeg søker anbefalinger fra båtfolket. Har lest og undersøkt en del båter og finner alltid gode svar her.

Jeg skal kjøpe meg en båt og lurer på hva som er det beste valget. Bruken er fiske og småturer i fjord.

Jeg har sett for meg to alternativer:

1. Askeladden 435 lite med Yamaha 25 hk 2 takts. Båt fra 2000 og motor fra 2006. Ratt og fjernkontroll.

2. Askeladden 16 med Tohatsu 30 hk 4 takts. Båt fra 80-tallet og motor fra 2008. Båten er uten vindskjerm og kallesje. Ratt og fjernkontroll.

Begge ser ut som de trenger litt vask, puss og maling, men det er ingen problemer, men Askeladden 16 ser best ut.

Hvilket alternativ ville folket gått for? Prismessig er de omtrent helt like.

435 er jo selvlensende. Det er et STORT pluss i mine øyne. Yamaha totaktere er veldig slitesterke og driftssikre, men de må jo helst behandles ordentlig de også. 

Det er nok bedre plass ombord i 16-foteren, og firetakter som både støyer og drikker mindre. Så her må du tenke hva du legger mest vekt på. 

Forutsatt at båtene er i nogenlunde samme stand. 

Jeg har vært med som passasjer en del i 435 lite, og det er en bra båt på de fleste måter MEN, jeg synest den går hardt i bølger og skvetter litt, i så måte tror jeg 16 foteren tåler en del  mer bølger, både pga skrogfasong i baugen og lengde/ vekt.

Fine betraktninger fra Korsfjord....

Du må velge hvor viktig selvlensing er for deg.....

Tusen hjertelig takk for gode svar!

Kan legge til at 16’foteren har lensepumpe med nivåvakt som tømmer båten når det kommer vann i den. I tillegg vil nok båten brukes mye når det er fint vær, og sveives på henger når det blir en stund til neste gang den er i bruk.

Jeg er veldig i stuss. Har hørt at 430 er veldig flate i kjølen og at det dunker bra ved bølger.

Hva tror dere om motor og fart? Hvilke går best? Planer begge båter med 2 voksne og 2 barn? Dette blir jo kanskje et vanskelig spørsmål, men tror båtene veier omtrent det samme, så jeg vil tro en Askeladd på 16 foter med en 4 takts 30 hester vil dra bedre hele familien enn 430 med en 2 takts 20 hester? Eller er jeg på ville veier?

To naboer har og har hatt 435 lite med 25hk mercury 2-takt, 24 knop med en person ombord.

Askeladden 16 er opgitt til 24 knop med yamaha 30hk 2-takt 3syl. Mulig du må trekke fra en knop eller to 30 hk 4-takt.

Med to voksne og to barn + litt bagasje kan det tenkes at begge vil gå litt tungt i sjøen.

Med mye last vil nok begge båtene føles bedre med større motor....

20 år gammel påhengs er risikoprosjekt. Du er 100% avhengig av at det er utført riktig vedlikehold/bruk, og at det ikke er tæringer innvendig i kjølekanaler. Men hvis motor ser bra ut og virker som den skal, så er det i utgangspunktet gode motorer som kan ha mange år igjen....

• 2 uker senere...

Beklager. Yamahaen var fra 1996.

Jeg gikk for 16 foteren med 30 hk Tohatsu 4 takter. Åpen båt med god plass. Den andre var rett og slett for dårlig og bar preg av dårlig stell. Hittil er jeg strålende fornøyd med kjøpet. Båten ligger på omtrent 22-23 knop når jeg er alene (er det ok fart?) når jeg powertrimmer stammen litt ut. Med 4 voksne menn ligger båten i 16-17 knop og planer greit. Har brukt båten mye og elsker å være på sjøen igjen!!! Båten er tatt godt vare på, dog har jeg planer om å flikke litt til vinteren.

Så er det dette med motorer. Har lest en del om forventet levetid på 4-taktere. Den er 10 år og jeg har lest at forventet levealder er 10 år. Jeg tenkte å ta den på service til høsten for å gå over hele motoren. Kanskje har jeg motor noen sesonger til før jeg gjør et nytt kjøp. Hva er deres erfaringer?

Takk for gode tilbakemeldinger. Jeg lager kanskje en ny tråd til høsten når flikking begynner.

5C63DE1A-19BB-4044-A281-1E29A7633B81.jpeg

Gratulerer med båtkjøpet!

1 hour ago, Prologue said:

Båten ligger på omtrent 22-23 knop når jeg er alene (er det ok fart?)

Hadde en Askeladden av samme modell, men med vindskjerm og kalesje. Med Tohatsu 25 hk (samme model som din) gjorde den 19-20 knop med en voksen i båten, så 22-23 knop høres greit ut...

Tohatsu lager gode  motorer og bør med riktig stell vare lenger enn 10 år.. Brukte min hele året, startet like lett sommer og vinter... Aldri noe krøll så lenge jeg hadde den...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...