Jump to content

Mercruiser 350 med Alphadrev dør i revers

Kallethekid

Recommended Posts

Har fått problemer med giringen på båten (mercruiser 5,7 med alpha one drev.) Båten sto lagret med drev på uten noen annen service en oljeskift og ferskvannskjøring. Når jeg prøvestartet gikk ikke drevet i gir hverken forover eller revers. Etter litt løsning av vaiere og jukking frem og til bake fikk jeg den til å gire, men den dør når jeg setter den i revers. Prøvde å se om jeg kunne ha endret justeringen på gass/girvaier men klarte ikke få motoren til å gå i revers. Noen som har noe tips til hva som kan være galt? 

Beklager sent svar, er ute med en annen båt som virker bedre. Tenkte også at det kunne være vaieren som var treg. Da jeg hadde venner på besøk og virkelig ville ut på sjøen her om dagen blokkerte jeg bryteren du nevner tnlu. Da virket motoren i revers, men den var fryktelig treg å gire. Med motoren avslått går giret lett både frem og bak, men med motoren igang går det tregt. Hvordan skiftes vaier inn på dreiv? Ser ikke helt lett ut å komme til. 

Må ha båten på land og av med drevet og pinboltene på hver sin side av transom Du kan bare skifte girvaier belg og vaier https://www.ravnsgarage.no/cable-kit-shift-1   Du trenger også pinbolt verktøy for å skru av gimbalhuset(skjoldet). https://www.ravnsgarage.no/hinge-pin-tool

https://www.ravnsgarage.no/installer-tool

Er det lenge siden du har skiftet belger og vanninntak slange tar du det i samme slengen.

tnlu skrev On 11.7.2019 at 19.49:

bryter som bryter tenning et lite halsekund når man skifter / setter i gear på desse. For å spare gearet. 

Du huske bare halvveis. Bryteren er der for at gearet skal slippe til nøytral da desse har dog clutch og slipper ikkje så lenge det er jevn framdrift. Det er også derfor det er unødig på diesel..skramle riste osv

Men om gearwiren likevel går lett så kan det bare også være den har strekt seg eller annen form for forflytning. Det må være justert inn og fungere heilt spot on det gear shift greia for det skal fungere rett. Du finner videoer og annen forklaring for prosedyre og kordan det skal være på nett. Om du søker på mercruiser alpha interrupt switch adjustment for eksempel. 

Cerberus skrev On 13.7.2019 at 10.47:

Du huske bare halvveis. Bryteren er der for at gearet skal slippe til nøytral da desse har dog clutch og slipper ikkje så lenge det er jevn framdrift. Det er også derfor det er unødig på diesel..skramle riste osv

Men om gearwiren likevel går lett så kan det bare også være den har strekt seg eller annen form for forflytning. Det må være justert inn og fungere heilt spot on det gear shift greia for det skal fungere rett. Du finner videoer og annen forklaring for prosedyre og kordan det skal være på nett. Om du søker på mercruiser alpha interrupt switch adjustment for eksempel. 

Takker for svar. Da skal jeg prøve å justere mer nøyaktig før jeg gjør noe mer. 

Cerberus skrev On 13.7.2019 at 10.47:

Ok. Takker for korrigering. Trodde den kuttet når man gikk fra nøytral til akter/forover og. Dvs alle skiftninger:-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...