Kallethekid Startet 11.Juli.2019 Link til dette innlegget Startet 11.Juli.2019 Har fått problemer med giringen på båten (mercruiser 5,7 med alpha one drev.) Båten sto lagret med drev på uten noen annen service en oljeskift og ferskvannskjøring. Når jeg prøvestartet gikk ikke drevet i gir hverken forover eller revers. Etter litt løsning av vaiere og jukking frem og til bake fikk jeg den til å gire, men den dør når jeg setter den i revers. Prøvde å se om jeg kunne ha endret justeringen på gass/girvaier men klarte ikke få motoren til å gå i revers. Noen som har noe tips til hva som kan være galt? Sitér dette innlegget Link to post
tnlu Svart 11.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2019 Mulig eg bommer litt men mener å huske at det er en bryter som bryter tenning et lite halsekund når man skifter / setter i gear på desse. For å spare gearet. Kan det være at den henger ene veien ? Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 11.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2019 Girwiren ned til drevet er for treg. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 12.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2019 Beklager sent svar, er ute med en annen båt som virker bedre. Tenkte også at det kunne være vaieren som var treg. Da jeg hadde venner på besøk og virkelig ville ut på sjøen her om dagen blokkerte jeg bryteren du nevner tnlu. Da virket motoren i revers, men den var fryktelig treg å gire. Med motoren avslått går giret lett både frem og bak, men med motoren igang går det tregt. Hvordan skiftes vaier inn på dreiv? Ser ikke helt lett ut å komme til. Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 13.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2019 Må ha båten på land og av med drevet og pinboltene på hver sin side av transom Du kan bare skifte girvaier belg og vaier https://www.ravnsgarage.no/cable-kit-shift-1 Du trenger også pinbolt verktøy for å skru av gimbalhuset(skjoldet). https://www.ravnsgarage.no/hinge-pin-tool https://www.ravnsgarage.no/installer-tool Er det lenge siden du har skiftet belger og vanninntak slange tar du det i samme slengen. Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 13.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2019 tnlu skrev On 11.7.2019 at 19.49: bryter som bryter tenning et lite halsekund når man skifter / setter i gear på desse. For å spare gearet. Du huske bare halvveis. Bryteren er der for at gearet skal slippe til nøytral da desse har dog clutch og slipper ikkje så lenge det er jevn framdrift. Det er også derfor det er unødig på diesel..skramle riste osv Men om gearwiren likevel går lett så kan det bare også være den har strekt seg eller annen form for forflytning. Det må være justert inn og fungere heilt spot on det gear shift greia for det skal fungere rett. Du finner videoer og annen forklaring for prosedyre og kordan det skal være på nett. Om du søker på mercruiser alpha interrupt switch adjustment for eksempel. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 13.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2019 Umiddelbart så høres det ut som du bør begynne med å justere alle wire og cut-off bryter. Hvis gearing går lett når motor står tyder det på at wire er OK. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Kallethekid Svart 14.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2019 Cerberus skrev On 13.7.2019 at 10.47: Du huske bare halvveis. Bryteren er der for at gearet skal slippe til nøytral da desse har dog clutch og slipper ikkje så lenge det er jevn framdrift. Det er også derfor det er unødig på diesel..skramle riste osv Men om gearwiren likevel går lett så kan det bare også være den har strekt seg eller annen form for forflytning. Det må være justert inn og fungere heilt spot on det gear shift greia for det skal fungere rett. Du finner videoer og annen forklaring for prosedyre og kordan det skal være på nett. Om du søker på mercruiser alpha interrupt switch adjustment for eksempel. Takker for svar. Da skal jeg prøve å justere mer nøyaktig før jeg gjør noe mer. Sitér dette innlegget Link to post
tnlu Svart 14.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2019 Cerberus skrev On 13.7.2019 at 10.47: Du huske bare halvveis. Bryteren er der for at gearet skal slippe til nøytral da desse har dog clutch og slipper ikkje så lenge det er jevn framdrift. Det er også derfor det er unødig på diesel..skramle riste osv Men om gearwiren likevel går lett så kan det bare også være den har strekt seg eller annen form for forflytning. Det må være justert inn og fungere heilt spot on det gear shift greia for det skal fungere rett. Du finner videoer og annen forklaring for prosedyre og kordan det skal være på nett. Om du søker på mercruiser alpha interrupt switch adjustment for eksempel. Ok. Takker for korrigering. Trodde den kuttet når man gikk fra nøytral til akter/forover og. Dvs alle skiftninger:-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.