snekkerbod Startet 11.Juli.2019 Link til dette innlegget Startet 11.Juli.2019 Har fått en vorte/blemme på min gamle (men nokså strøkne) Zodiac 285s fra ca 1988. Kan virke som om det er lekkasje i det indre «laget» og det er det tynne ytre «skallet» som holder det tett. Hvordan reparere? Burde jeg fjerne hele blemmen og legge en reparasjonsbit over hele området? Burde jeg legge reparasjonsbit mellom lagene? Alle tips mottas med stor takk! Båten brukes nå til enkle roturer av barn og til litt småturer med 4hk i nærområdet som en ekstra hyttebåt. Sitér dette innlegget Link to post
snekkerbod Svart 11.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2019 ...nå med bilde. ? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 11.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2019 Dette må være Hypalon, tekstil/vev med tetting på utsiden. Personlig ville jeg sluppet ut lufta, kjøpt lim for hypalon (mener west system har) og prøvd å legge inn mellom vev og "gummi" på utsiden. Om det ikke dugde ville jeg lagt en lapp utenpå. Kanskje få tak i en sprøyte med stor spiss/nål eller noe? Kan også være at maksimal levetid på Hypalon er sånn ca 30+ år da ;-) Sitér dette innlegget Link to post
snekkerbod Svart 11.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2019 (redigert) Takk for svar. Noen flere som mener dette må være Hypalon? Jeg har kjøpt rep-kit for PVC... De fleste diskusjoner rundt dette temaet (relatert til Zodiac) går rundt PVC. Mener å huske at jeg leste et sted at jeg kunne teste med aceton/tynner uten at jeg finner tilbake til den nettsiden. Redigert 11.Juli.2019 av snekkerbod (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 11.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2019 (redigert) Jeg kan nesten garantere at ingen PVC jolle fra 86 er i live i dag ;-) Men DuPoint sluttet å lage Hypalon i 2010 så dagens gummijoller eri PVC, også Zodiac. Du må ha riktig lappekit. Jeg har hypalonjolle selv og du ser veven under gummien. Duken er litt mer stiv og virker tynnere enn PVC som er "bløt" og "slapp" på en måte. Redigert 11.Juli.2019 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
snekkerbod Svart 12.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2019 Takk for svar @Pinkvin. Har du noen formening om jeg burde skjære bort bobla (se bildet) og legge lapp over hele, eller lage et snitt i bobla , ha lim imellom og lapp på toppen? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 12.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2019 Om det var min jolle ville jeg gjort det i to operasjoner. Først lime i sammen det som er, så lagt lapp over. Sitér dette innlegget Link to post
snekkerbod Svart 12.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2019 (redigert) Snittet opp blemmen. Er en vevet duk under. Se bilde. Testet de ulike metodene for å se om det er hypalon eller pvc - tynner: ikke særlig klebelig, tyder på hypalon - sandpapir: noe riper, lite gummi/plaststøv, uklart, tyder kanskje på PVC - alder: 25 år, tyder på Hypalon - innside av pungtong: orange, tyder på PVC. Får ikke sett innsiden på den sorte delen. Kan det være hypalon på det sorte og pvc på det orange? Se bilde av oppsnittet blemme, hva tror dere? Burde jeg bytte PVC-rep kit’et til Hypalon? Redigert 12.Juli.2019 av snekkerbod (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
snekkerbod Svart 12.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2019 Konkluderer med PVC basert på denne skissen: Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 12.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2019 (redigert) Duken er klin likt min hypalonjolle, og helt ulikt tidligere PVC joller jeg har hatt. Bare så det er sagt. ;-) PVC har sjeldent en levetid særlig utover 10 år. Bare alderen og skikken på jolla di roper Hypalon. Redigert 12.Juli.2019 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
snekkerbod Svart 12.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2019 Ikke vært i bruk på rundt 15 år da. Hvis du har rett, @Pinkvin så har jeg bomma ?. Litt redd for at du har det, men håper ikke det. Hovedgrunnen til at jeg forsøkte med PVC rep var at båten har samme farge også på innsiden av duken (bilde gjennom ventilen). Og de fleste hevder hardnakket at innsiden burde vært grå/sort om det er Hypalon. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 12.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2019 Satser på at det fungerer. Har selv lappet hypalon med Teck-7 og PVC lapp som har holdt i ett år nå så ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.