Jump to content

Kobling av startbatteri til motor instrumenter

qwerty

Recommended Posts

Oppdaget at på min båt er strømmen koblet slik at jeg må ha hovedbryter på forbruk innkoblet for å få startet motor. 

Oppsett er ett startbatteri og ett forbruksbatteri med hver sin hovedbryter. 

Når jeg setter hovedbryter på startbatteri på  er det ikke spenning på instrumenter/motorstyring, slik at man ikke kan starte motor. 

Jeg må sette på hovedbryter for forbruksbatteri også før jeg kan starte motor. 

Mer dette «normalt oppsett»?

Jeg tenker at motor skulle kunne startes med kun startbatteri innkoblet. 

Det vil si at instrumenter og motorstyring også skal få spenning fra startbatteriet, når hovedbryter er innkoblet. 

TrikkerN Lønning skrev 8 minutter siden:

Det er jo greit å få ladet begge batteriene, så hvorfor ikke ha begge innkoblet? 

Har BEP DVRS som fordeler ladestrøm mellom batteriene. Slik at startbatteri lades til topp og så lades også forbruk. Når jeg stopper motor så isoleres startbatteri fra forbruk og jeg er da garantert toppladet startbatteri. 

Derfor tenker jeg at alt som har med motor,  skal være koblet til «startbatteri». Slik at man får startet opp uten at man er avhengig av «forbruksbatteri», slik som det er koblet i dag. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...