qwerty Startet 11.Juli.2019 Link til dette innlegget Startet 11.Juli.2019 Oppdaget at på min båt er strømmen koblet slik at jeg må ha hovedbryter på forbruk innkoblet for å få startet motor. Oppsett er ett startbatteri og ett forbruksbatteri med hver sin hovedbryter. Når jeg setter hovedbryter på startbatteri på er det ikke spenning på instrumenter/motorstyring, slik at man ikke kan starte motor. Jeg må sette på hovedbryter for forbruksbatteri også før jeg kan starte motor. Mer dette «normalt oppsett»? Jeg tenker at motor skulle kunne startes med kun startbatteri innkoblet. Det vil si at instrumenter og motorstyring også skal få spenning fra startbatteriet, når hovedbryter er innkoblet. Sitér dette innlegget Link to post
janet Svart 11.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2019 jeg ville i hvert fall hatt det slik at motor kunne startes/brukes om forbruksbatteri er tatt ut av båten Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
qwerty Svart 11.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2019 Tenker det sammme. Tidligere eier har nok «koblet selv». Må se på og få kontroll på opplegget nå i ferien. God sommer til alle Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 12.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2019 Det er jo greit å få ladet begge batteriene, så hvorfor ikke ha begge innkoblet? Sitér dette innlegget Link to post
qwerty Svart 12.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2019 TrikkerN Lønning skrev 8 minutter siden: Det er jo greit å få ladet begge batteriene, så hvorfor ikke ha begge innkoblet? Har BEP DVRS som fordeler ladestrøm mellom batteriene. Slik at startbatteri lades til topp og så lades også forbruk. Når jeg stopper motor så isoleres startbatteri fra forbruk og jeg er da garantert toppladet startbatteri. Derfor tenker jeg at alt som har med motor, skal være koblet til «startbatteri». Slik at man får startet opp uten at man er avhengig av «forbruksbatteri», slik som det er koblet i dag. Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 12.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2019 Hadde du nevnt at du hadde skillerele, så hadde jeg ikke nevnt det jeg skrev Er det satt inn skillerele i ettertid, slik den gamle koblingen har blitt stående? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.