Jump to content

Stadige spørsmål om gangtid og levetid på motor.

Gudrun

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Jeg må innrømme at timetall som 2000, 4000, 9000 osv ikke sier meg noe som helst ifht levetid på innenbords dieselmotor. Men har fått med meg at sånn ca brukstid pr. år for fritidsbåter er 50 dager, var det ikke det det var?

Alle båter jeg har eid har hatt originalmotor, hhv fra 76, 84 og 86. Problemet med 76 modellen var deletilgang når sjøvannspumpa var utslitt og måtte overhales, utover det, den gikk og gikk. Har ikke hørt noe annet enn at den går fortsatt. Neste motor var Yanmar 2gm sjøvannskjølt fra 84, gikk og gikk uten noe annet enn ordinært vedlikehold, går fortsatt såvidt jeg vet og såvidt jeg vet er deletilgang ok (?). Har nå en Perkins 4108 som går men har trengt normalt bytte av slitedeler og overhaling av høytrykkspumpe, sjøvannspumpe, dyser, justering av ventiler osv. Ordinært vedlikehold mao. Billige deler og man får kjøpt "alt" til motoren "overalt". 

I realiteten, bør en ikke forvente at en innenbords dieselmotor i praksis varer hele båtens levetid om man legger til grunn ordinært bruk og vedlikehold og at en glassfiberbåt lever i sånn ca 50 år? Men at deletilgang og etterhvert en kost/nytte ifht vedlikehold/overhaling presser frem motorbytte, som kanskje ikke hadde blitt gjort om vedlikeholdet var løpende som det burde hele motorens levetid og deletilgang og priser på et normalt nivå hele motorens levetid? 

Greit, noen motorer ruster det hull i, noen motorer har kjente svakheter osv, men egentlig, en vanlig dieselmotor med løpende vedlikehold lever vel stort sett "evig". 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...