Jump to content

Askeladden C61 Bowrider - ZipWake behov/nødvendig?

andhaake

Recommended Posts

Hei!

Klarer jo aldri bestemme meg for ny båt, men etter mye lesing og surfing på finn (og snekke kjøp for fiske) har Askeladden C61 BR blitt tydeligere og tydeligere valg.

Til og med fruen har falt helt for den :lol:

Men når man da mer eller mindre har bestemt hvilken båt man vil ha, så er jo neste steg hvilket ekstra utstyr skal man velge.

Har snakket med endel forhandlere land og strand rundt, og en ting jeg aldri blir klok på er dette med ZipWake.

Ut ifra hva jeg har leste om ZipWake så er jo dette et supert system, og de aller fleste forhandlere har enten bare gitt tilbud med ZipWake i prisen (fordi jeg har bedt om det selvfølgelig) eller sagt at det er lurt å ha hvis jeg har spurt spesifikt.

Men så er det en som har sagt noe sånn som "for å være ærlig, det trenger du ikke på denne båten". Forhandleren hadde vist nok ikke levert en eneste C61 med ZipWake til noen kunder.

Så da kommer spørsmålet, hva mener dere som har greie på det? Er det hvert å investere i ZipWake med en gang?

Noen som kanskje har en C61 modell med eller uten som kan gi noen tips?

Og hvis jeg skulle ønske å få dette ettermontert, noen som vet ca pris på det?

Takk for alle innspill :smiley:

Mort1 skrev 15 minutter siden:

Hvis båtselgerne generellt ikke klarer å overbevise deg om du faktisk trenger zipwake, så tenker jeg at deg kanskje ikke er nødvendig....

Hva koster denne herligheten da?

Askeladden skal ha 25 000,- for ZipWake hvis du tenkte på den. Hele herligheten kommer på nærmere 600' :worry:

Ser du har en 605, ganske nærme C61.. Har du ZipWake el tilsvarende?

Grunnen til at jeg er usikker er bredden på "bare" 2.25m. Hadde en gang i tida en P7 Weekend, og der var trimflaps et must men nå var jo den endel breiere.

Jeg har en god erfaring å dele der. Har selv C76 med dette systemet. Det er helt fantastisk!

En kompis av meg kjøpte seg nettopp C61 BR helt ny. Jeg sa han måtte kjøpe dette systemet, men forhandleren mente det var unødvendig på denne båten så det ble ikke kjøpt. 

Han fikk båten og har brukt den mye. Han har kjerring, to voksne unger og to små unger. Er ofte mye folk i båten. 

Han begynte å irritere seg over at båten lå skjevt i sjøen når han kjørte, det gikk et par måneder så fikk jeg bilde av Zipwake panelet i båten hans, da hadde han fått det ettermontert, og han er utrolig glad for å ha det! Blir en mye kjekkere båt å kjøre!

Jeg hadde aldri vært i tvil hva jeg hadde gjort..

Zipwake prisen jeg tenkte på ja.

På min båt er det ingen flaps, men vil ha på neste båt, tror jeg. Men det er ikke hver tur jeg savner flaps. 

En daycruiser krenger vel mindre i sidevind enn pilot house type vil jeg tro....

Du får vurdere nytte/kost.

Kalle Well kommer med klare råd, jeg ber folk flytte seg for å få båten i balanse, men det er sjeldent jeg har mange ombord.

Kalle Well skrev 42 minutter siden:

Jeg hadde aldri vært i tvil hva jeg hadde gjort..

Takk for meget godt innspill! 

Kan jeg spørre hva kompisen din betalte for ettermontering?

Og hvilken motor har han? Jeg vil helst ha DF200APL, men vurderer kanskje 175APL.

andhaake skrev 26 minutter siden:

Takk for meget godt innspill! 

Kan jeg spørre hva kompisen din betalte for ettermontering?

Og hvilken motor har han? Jeg vil helst ha DF200APL, men vurderer kanskje 175APL.

Han kjenner de han kjøpte det av så fikk litt rabatter. Han betalte 22. 

Båten ble kjøpt med 200 hk, han er veldig fornøyd med at han kjøpte den. Båten går nesten like bra med full båt som tom ? 175 hk er jo ikke veldig nye billigere enn 200 hk. Gå for den største ??

B6E5549D-9F80-45C2-86B4-274891559FC1.png

Redigert av Kalle Well (see edit history)

Jeg ettermonterte Zipwake på min Ibiza 26. Ikke samme båt,men tror noen prinsipper er generiske. Sidestabilitet/krenging er nevnt. Men det opplever som meget viktig er fartsregisteret som en kan spille med. Før Zipwake hadde jeg i praksis 0-6 knop og 22 knop og oppover. Nå kan jeg legge den ned i 12 knop å ha en behagelig gange. Dette er nyttig hvis sjøen er ruskete og noen i båten ikke er klar for å hoppe ?. Kona ble ihvertfall veldig gla for investeringen i Zipwake.

Er den 61BR ca 20 fot? Til sammenligning hadde jeg en 19 fot skjærgårdsjeep med en 2-takt 150hk. På den opplevde jeg ikke noe behov for noe trimflaps. Så byttet jeg til en 19 hardtop 4-takt 115hk. Jeg tenkte ikke på det da, men i etterkant har jeg tenkt at det hadde vært nyttig med mulighet til å trimme. Spesielt når båten var full.

Pris: helt avhengig av type Zipwake du velger. Trur de ligger mellom 18.-24.000,- i tillegg kommer montasje. Fikk tilbud av et firma på 10.000,-. Valgte å gjøre det selv med hjelp fra en kompis. Det var ikke vanskelig.

Men det var båter som lå på hhv 130.000 og 180.000. så om det var verdt å sette på Zipwake for 20.-30.000 på de båtene? nei. På en ny båt til 600.000? Jeg trur jeg hadde gjort det.

Et tips er å ringe Valentin på ProNav. Han hjalp meg mye. Flink fyr.

Valentin Svelland

Sales Manager, Light Marine, Workboat & Boatbuilder
ProNav AS

Hovlandsveien52, 4374 EGERSUND

Hoved: +47 51 46 43 00

Direkte: +47 51 46 43 23

Lykke til!

landkrabbe_ skrev for 3 timer siden:

På en ny båt til 600.000? Jeg trur jeg hadde gjort det.

Takk for meget godt og utfyllende innspill. Må jo nesten bare ha ZipWake nå :thumbsup:

Hjelper alltid når kona er fornøyd, så hadde vel blitt med ettermontering for meg :giggle:

C61 er en 20 foter ja.

Kalle Well skrev for 7 timer siden:

Gå for den største ??

Ja gjør nok det, som du sier prisforskjellen er minimal :lol:

Har kompisen din forresten gått for C-Command oppsettet til Askeladden?

Dette koster jo flesk, men ser jo utrolig bra ut. Vil tippe at et Garmin oppsett med Fusion stereo m/høytalere koster halvparten av C-Command.

Veldig enig i å velge største motor.

Men synest zipwake er dyrt( jeg er nok gniten),og båtene kan jo ikke være dårlig å kjøre uten?leser det slik mellom linjene...

Det er sikkert mulig å montere vanlige flaps, har du sjekket hva det koster? Da får du vel 90% av funksjonen til zipwake?

I min båt savner jeg kun flaps ved sidevind, resten styrer jeg ved å balansere med folk( zipwake retter ikke båten i sakte fart) og bruker powertrimmen aktivt. Så jeg kjører fint i 10-12 knop med powertrimmen nesten helt inne, hvis bølgeforhold krever det....

Har du prøvd båten? Da kan du prøve med og uten hos forhandler......

@Mort1 Nei jeg tviler sterkt på at de er dårlig å kjøre uten, spørsmålet er bare om de er så mye bedre å kjøre med :rolleyes:

Vi snakker om mindre enn 5% av total kostnad så selv om det er mye penger, så er det ikke sååååå mye i det store sammendraget.

Har dessverre ikke fått prøvd den på vannet, da ingen forhandler i nærheten har den på vannet. Men håper å møte en hyggelig sjel i løpet av ferien som har en C61 og vil la meg være med en liten runde.

Det er relativt stor forskjell på tradisjonelle trimflaps og Zipwake (eller interceptorer som er fellesbetegnelsen).

Ved skjevlastet båt vil det ikke være noe forskjell.

Men der slutter likheten.

2 ting gjør forskjellen.

De justerer seg automatisk ved endringer i fart, sidevind, bølger, forskyving av last i båt (f.eks svigermor fra styrbord til babord. Du vil ikke si at hu må sette den svære ræva si tilbake der den var??)

Automatikken kombinert med at de er mye raskere fra maksimum til minimum utslag gir en justering i skroget som gir en båt som "alltid" ligger riktig i vannet uten at du trenger å tenke på det. Det vil si ved skiftende styrke i vind fra siden vil den hele tiden ligge å aktivt rette opp skroget. Det har jeg testet. Synes det blåste mye fra siden. Mye vindkast. Når jeg så ned på Zipwake instrumentet så jeg at det jobbet fra 0 til 20 prosent. Jeg merket nesten ingenting i båten. Ingen nevneverdig krenging.

Du kan også juster den automatiske kurven. Kurven definerer utslag på Zipwake som en funksjon av fart. Jeg ønsket litt mer utslag i området 12 til 18 knop. Jeg gikk inn i den definerte kurven, økte utslaget og siden trenger jeg ikke å tenke mer på det.

Mort1 skrev for 1 time siden:

båtene kan jo ikke være dårlig å kjøre uten?

Ting trenger ikke være dårlig for å kunne bli bedre??

Da får du vel 90% av funksjonen til zipwake

Jeg kan ikke si meg enig i det. Som jeg prøver å beskrive over.

zipwake retter ikke båten i sakte fart

Riktig. Det gjelder for øvrig alle slike trimsystemer. 

jeg kjører fint i 10-12 knop med powertrimmen nesten helt inne

Powertrim vil kunne få nesa ned. Men den vil ikke kunne gi mer løft i skroget. Noen båter(min blant annet) er tung i rompa og vil synke igjennom når den går under 20 knop.

Han kompisen min har ikke C-Commander. Det er litt unødvendig i en så liten båt spør du meg. Er mye funksjoner som ikke er på båten, den er jo relativ enkelt satt sammen uten for mye dill. 

Zipwake systemet er genialt og fungerer veldig bra. Han sa det ble en helt annen båt å kjøre, og du kan faktisk nyte kjøringen mer istedetfor å hele tiden stabilisere den. 

Har vel konkludert med at det absolutt skal tas med ZipWake etter hva dere skriver her :thumbsup:

Så bytter jeg ut C-Command oppsettet med Garmin og Fusion, så ender jeg vel på rundt 560-580'. Mye penger men trur jeg får en fantastisk båt i mange år fremover :yesnod:

• 2 år senere...

Hei Solseng , ikke nybegynner. Var vel litt det jeg lurte på hva det har å si ? Men ser at du ikke har erfaring med akkurat dette. Kommer fra en Marex 320 AFT ,så går litt ned i størrelse. 
Og har vært i båt i snart 50 år. Så klarer meg sikkert uten. Men siden det var en her med erfaring så kunne det være moro å høre. 

Zipwake er verdt pengene på ny båt.

De fleste Askeladden leveres nå med dette, så husk at i tillegg til å ha glede av systemet i ditt eie, vil en båt uten måtte selges rimeligere og være mindre ettertraktet når du engang skal bytte.

Blir litt som å kjøpe premium bil med manuelt gir og uten skinnseter.

God jul og lykke til med ny båt. 

Har vanlige flaps med Mente Marine sitt auto-trimsystem på min C75, ekstremt fornøyd. En helt annen pris, og kan være med i vurderingen ift. å dra ned pris. Båt uten noen form for flaps er helt "natta", og jeg var konstant misfornøyd med min tidligere Yamarin 64DC som ikke hadde noe.

Eika skrev for 21 timer siden:

Du følte at du bidro mye nå ? 

Nei, og omtrent like lite som du gjorde i denne tråden. Du tok en personlig clash i denne tråden uten å engang forsøke eller interessere deg for spørsmålet til trådstarter.

Bakgrunnen for mitt "tverre svar" var:

• Jeg var full (og skylder selvsagt på det).
  • Jeg ønsker primært ikke å anbefale folk å betale mye mer enn nødvendig.

Så da er vi der: Jeg vet at å kjøre 20-fotere med folk ombord er vektsensivt. Det kan fikses ved å bruke litt tid og velvilje på vektfordeling. Det er gratis og fungerer helt fint. Zipwake er et hjelpemiddel som  avhjelper og gjør det lettere å korrigere båten.

Kanskje det bare er jeg som er gammeldags, men hvis det er snakk om ny C61 med alt av utstyr, så bikker vi vel 600K. Jeg synes jo det er mye penger for 20-fot. Men jeg skal ikke legge meg opp i det. Hvis 30-40K ekstra er innafor, så er det bare å gønne på - for vektfordeling vil være et tilbakevendende problem på båter i denne størrelsen.

,

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...