Jump to content

Vurderer kjøp av Yamarin 64 DC eller Finnmaster 62 DC, erfaringer? Utstyr?

Chra4

Recommended Posts

Hei.

Jeg ønsker å kjøpe meg en daycruiser for enkle overnattinger for to personer i to til fire dager, med mulighet for å ha med et vennepar som kan sove under kalesjen på solsengen. Jeg har kikket mye på Yamarin 64 DC/63 DC og Finnmaster 62 DC. Har dere noen erfaringer å dele med disse båtene? 

Det jeg ser for meg er båt og 150 HK som er 2010-2016 modell. (Pris maks 350.000)

Personlig liker jeg veldig godt det nye utseende til Finnmaster, samt at den har vask i båten. Synes Yamarinen har litt gammeldags look i forhold til Finnmasteren.

Hva trenger jeg av utstyr for å kunne overnatte noen få dager i båten? :) 

Redigert av Chra4 (see edit history)

Jeg vil tipse om yamarin 65 dc i tillegg til de du nevner, litt mer moderne enn 64 dc, og bedre løsning på bla cabindør.

Yamarin 64/65 en noe bredere enn de to andre, fordel ved overnatting.

Ellers vil jeg si at å overnatte 4 voksne i en slik båtstørrelse blir trangt, ville vurdert å ha med telt...

Vi har overnattet noen ganger i vår askeladden 605, og det gikk fint så lenge barna var små, 2 barn og mor i cabin, far ute under kalesjen, men etterhvert kom eldstemann ut under kalesjen han også, da ble det trangt.....

Hvis du liker Finnmaster sin design best, gå for den, så lenge innredningen passer bruken din.

Vask fåes også til 64 dc, de andre yamarin vet jeg ikke.

Å få prøvekjørt båtene er det beste du kan gjøre for å få et godt vurderingsgrunnlag.

Jeg ville valg 150hk på 62/63, og  v6 fungerer særdeles godt på  64/65....

Takk for tilbakemelding.

Jeg er forberedt på at det kan bli trangt for de som ligger under kalesjen på solsengen, men vi er i midten av 20 årene, så det får de bare klare de få gangene det blir aktuelt :-)

Favoritten Yamarin båtene er 64 pga. bredden, og Finnmaster pga. design. De ligger stort sett rundt det samme i pris. Yamarin 65 blir vel dessverre litt over prisgrensen vi har satt oss. Skummelt å kikke på Finn og øke med 30 000 her, og 30 000 der. Plutselig er jeg oppe i en DC 68 eller T7 :giggle: Samboeren holder meg litt i tøylene....

Tenkte disse kunne være oppnåelig innenfor de 350000 du har til budsjett, litt pruting er lov....

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=150422706

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=152355795

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=152363199

Men selvfølgelig, 62 og 63 er raskere og går noe mer økonomisk hvis det betyr noe.....

Har du vært å fysisk sett på noen av de? Ta med samboeren og se på den du har mest lyst på, selv om den er litt over budsjett. Så må du presisere for selger at båten må være særdeles innbydende før du kommer, damer faller for rent og pent, så er det plutselig muligheter for budsjettøkning. I hverfall hvis hun har vært med og sett på noe som ikke var så pent....

Rålekre båter, og som du sier, med litt pruting så er det realistisk ja. Skjønner at din favoritt er Yamarin og ikke Finnmasteren? Jeg har ikke kikket mer på de enn at jeg har saumfart Finn og siklet ved bryggekanten. Har ikke turt å ta steget lenger siden jeg har vært så gira på båt de siste to årene, men timingen var dårlig i forhold til jobb og ferie.

Om det skiller noen få knop, eller noen kroner i drivstoff så er ikke det så viktig. Jeg skal bare kose meg og nyte båtlivet på Sørlandet :-)

Takk for gode tilbakemeldinger :)

Har hatt Yamarin 64dc i mange år, og kan svare på alle spørsmål. Vi brukte båten sjelden til overnatting, men det fungerte fint med 2 personer. Helt konge på dagsturer og vannsport. Satt inn dusj på min, det er veldig nyttig. Det er plass til et gass kokeapparat på babord side foran, noe som også kan vurderes hvis dere overnatter en del. Savnet kjøleskuff, noe som evt kan settes inn. Finnes kanskje på 65dc.

Generelt godt skrog og god i sjøen. Jeg hadde kjøpt 64dc på nytt uten å nøle. Yamaha-motor er gode saker!

Innspill fra sidelinja her. Vi er også i midten av 20-årene, og ved valg av båt til overnattingsturer/ferie var det viktig med eget toalettrom, vask/kokeapparat, kjøleskap, dusj på badeplattform og nok lagringsplass. Vi gikk for en Nidelv 690 Sport. Disse har innenbordsmotor: https://www.finn.no/boat/forsale/search.html?q=Nidelv+690 flere innenfor ditt budsjett her. 

Evnt bør du også ta en titt på Skibsplast 685:  https://www.finn.no/boat/forsale/search.html?q=skibsplast+685

Hvis du allerede er fast bestemt på Finnmaster/Yamarin, er det bare å kjøre på! 

hawthorne skrev On 15.7.2019 at 22.13:

Vedr sove under kalesjen på 64dc, så mener jeg det er bedre med et par hengekøyer i nærmeste tre, evt. telt. Blir (etter min mening) kaldt, rått, lyst og ubehagelig. Ikke verdt det.

Tror du det hjelper med å få noe varmesystem av noe slag i forhold til råheten? Stort sett så kommer vi til å være to personer, men det er det å ha muligheten til å ha med en kompis eller et vennepar. Lyset derimot er det kanskje litt verre med, og det har jeg ikke tenkt på engang :giggle: Hvor mye kostet det deg å få satt inn dusj? Jeg må nok gjøre det på verksted ettersom jeg har 15 tommeltotter....

Er det 12V uttak under en av benkene med plass til kjølebag?

paulseen skrev On 16.7.2019 at 9.11:

Innspill fra sidelinja her. Vi er også i midten av 20-årene, og ved valg av båt til overnattingsturer/ferie var det viktig med eget toalettrom, vask/kokeapparat, kjøleskap, dusj på badeplattform og nok lagringsplass. Vi gikk for en Nidelv 690 Sport. Disse har innenbordsmotor: https://www.finn.no/boat/forsale/search.html?q=Nidelv+690 flere innenfor ditt budsjett her. 

Evnt bør du også ta en titt på Skibsplast 685:  https://www.finn.no/boat/forsale/search.html?q=skibsplast+685

Hvis du allerede er fast bestemt på Finnmaster/Yamarin, er det bare å kjøre på! 

Det jeg liker veldig godt med Finnmasteren og Yamarinen er at det er så stor sofa med mulighet til å ha en sosial kveld med mange mennesker. Føler Nidelven blir litt trangere muligens? Har både Nidelven og Skibsplasten i bakhodet, flotte båter! :)

Hovedgrunnen (en av) til at vi gikk for Yamarin 64, var sofaløsningen. Synes ikke andre båter i 6m klassen har så fin og romslig løsning som Yamarin 6xDC. Mange produsenter har dog kommet etter siste årene.

Dusj var greit å sette inn, men fint å få hjelp, koster ca 3.000,- i deler. Varmer er en ganske god ide. Problemet er at det er dyrt, hvis du ikke fikser alt selv. Satt inn Webasto 2000stc, som er minste varmer til Webasto, i min nåværende Askeladden 75 cruiser, og prisen totalt med rundt 15.000,- Savnet varmer i Yamarin’en, da blir så sykt fort kaldt på kvelden. Men de bråker for mye til å sove med i en så liten båt. Jeg har riktignok ikke testet, men tror jeg vil synes det :-)

En idé er å se etter båt hvor dusj eller varmer allerede er satt inn. Veldig mange er med dusj.

Du kan koble kjøleboks til 12v uttaket (3 stk i 64dc), men de vanlige boksene med vifte til 6-700,- drikker strøm. Har du ett batteri, er det tomt på en kveld. Du må ha noe med kompressor. Kjøleskuff kan settes inn, evt en bærbar med kompressor. De ligger på 4.000,- og oppover.

Fordel med to batterier i båten, hvis du ønsker å hive inn kjøleboks, varmer etc. Evt ta med en fulladet powerstart, tilsvarende som brukes på biler... 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...