Nordkapp590 Startet 12.Juli.2019 Link til dette innlegget Startet 12.Juli.2019 Jeg har en Uttern d57 2014 model. Inne i cockpit er det noe runde plast 'lokk som jeg kan skru på. Er dette lufting til skrog eller noe annet? Grunnen til at jeg spørr er at de jeg kjøpte båten av hadde unger og jeg mistenker at det har vært et lite uhell der inne. Luker nesten litt gammel urin. Drit plagsomt og jeg vet ikke hvordan jeg skal bli kvitt det. Kan jeg åpne de ventilene for å lufte ut? På forhånd, takk! Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 12.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2019 (redigert) Kjenner ikke båten, men generelt bør det som lukter bli fjernet. Har du gjort det, så er denne din venn etterpå. Denne fjerner diesellukt (veldig bra i motorrom) og septiklukt og mye annet. (Regner med at du sliter med å vaske inni der.) https://www.biltema.no/hjem/rengjoring/rengjoringsprodukter/luktfjerner-2000019183 Ta av lokket. Plasser på rett sted. Done. Redigert 12.Juli.2019 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Popeye70 Svart 12.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2019 1 hour ago, Nordkapp590 said: Jeg har en Uttern d57 2014 model. Inne i cockpit er det noe runde plast 'lokk som jeg kan skru på. Er dette lufting til skrog eller noe annet? Har du bilder? De forteller gjerne mer enn 1000 ord... Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Nordkapp590 Svart 12.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2019 Sånn ser den ut. Jeg kommer til og får vasket, og har vasket. Men når sola steker en lang sommerdag og det blir varmt inni der så kommer lukta tilbake. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 12.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2019 De ventilene kan åpnes, ja. Åpne opp og kikk inni om du ser noe. Om mulig prøv å vaske inni der hvis du klarer å få inn en arm. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Grand Banks jr Svart 12.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2019 Da anbefaler jeg den luktfjerneren fra Biltema. Den er utrolig effektiv. Kjøp den. Åpne luken. Ta av lokket på luktfjerneren. Sett den inni der. Lukke luken. Regner da med at problemet er løst. Jeg bygde om septiksystemet i båten min i fjor, og jeg har ikke fått fjernet den gamle pumpen. Det lukter mildt sagt dårlig der. Men satte inn en slik, og dagen etter var lukten borte. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Nordkapp590 Svart 12.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2019 Drar på biltema i morgen. Takker så mye! Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 12.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2019 Grand Banks jr skrev for 1 time siden: Da anbefaler jeg den luktfjerneren fra Biltema. Den er utrolig effektiv. Må ikke drive og anbefale den luktfjerneren i hytt og pinevær hele tiden, jeg tror Biltema må følge godt med på disse trådene, for nå har prisen doblet seg på et par år! Så ja, disse luktfjernerne er effektive. Som båtboer i en seilbåt fra -92 (som tydeligvis har vært gjennom mer enn jeg vil i livet) kan jeg også anbefale den luktfjerneren. Har vasket grundig, spylt, fjernet gamle slanger, tørket og malt inne treverk ++ for å få vekk «pumpelukt» ombord, likevel er det alltid en rester av ei lei eim som siger opp enkelte steder, helst når det passer som minst. Da er denne luktfjerneren grei å ha, med den på plass dempes/fjernes lukta godt. Har fast en under dørken ved «brønnen», en i skapet der septikpumpa står og en på gjestedassen. Når det gjelder vasking for å få vekk mest mulig lukt har jeg god erfaring med å bruke oppvaskmaskinpulver blandet ut i varmt vann. Dette tar det meste av både skitt og lukt, men viktig å få skyllet godt etterpå. Da jeg skiftet varmtvannsbereder for tre år siden kom jeg bedre til og tok samtidig en god sjau nedi kjølrenna på båten. Fylte opp til nesten under dørken med sikkert et par hundre liter med vann med oppvaskmaskinpulverløsning iblandet. Lot dette få stå et godt døgn før jeg pumpet det ut og skyllet med rent vann to ganger. Så og si alt av pumpelukt forsvant og holdt seg borte i lang tid. Nå kjenner jeg at det muligens er på tide med en ny vask snart, men foreløpig holder luktfjernerne fra Biltema unna versteparten. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 12.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2019 Hakkannen skrev for 3 timer siden: Må ikke drive og anbefale den luktfjerneren i hytt og pinevær hele tiden, jeg tror Biltema må følge godt med på disse trådene, for nå har prisen doblet seg på et par år! @Hakkannen, beklager så mye. Mente selvsagt at man må holde seg langt unna disse fryktelige lite effektive luktfjernerne. Totalt ubrukelige! ??? (Så kan vi holde hemmeligheten for oss selv...) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Hakkannen Svart 13.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2019 Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 13.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2019 Godt tips! Blir en liten tur på b- tema i dag ? Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.