Jump to content

Vurderer kjøp av Bayliner 2556. Hva bør jeg se etter?


bellen

Recommended Posts

Jeg vurderer å kjøpe en Bayliner 2556 fra 1991 siden jeg synes denne er veldig gunstig priset og har det ekstrautstyret jeg trenger. Båten har en ganske ny dieselmotor på 250hk og et relativt nytt Bravo 2-drev.

Båten virker også til å være godt vedlikeholdt.

Hva er det jeg burde se etter og være obs på? Har desse noen svakheter og eventuelt, hva er fordelen med denne båten i forhold til lignende båter?

I følge selger, så går den 30 knop på maks og marsjer fint på 26-27 knop. Virker dette reelt?

Link to post

Takk for svar.

Ja, det er med flybridge. Hvordan føles plassen ut ombord, er det grei plass for to voksne til en ukers ferie? Er det grei plass for to voksne i stikkabinen, eller passer den best for barn? På grunn av at båten er langt borte, så får jeg ikke inspisere båten selv, så jeg må eventuelt kjøpe den usett. 

Motoren er en Seasall V6 på 250hk. Om du klarte 30 med 212, så burde vel denne klare ett par knop ekstra? Eller kansje du hadde duoprop? 

Link to post

Båten er bare 26 fot, men er vel kanskje en av de best utnyttet i sin størrelse..

Flybridgen er faktisk større en en del norske båter har helt opp til 30 fot..

Stikk cabinen passer best for barn...god bredde, men veldig lavt under taket...ligger under salongen...cabinen fremme er hovedcabin...

Den motoren har jeg aldri hørt om...sjekk den godt opp...

Jeg hadde bravo 2...ikke duopropp...

Link to post

Litt trangt på badet. Eg hadde en 88 mod fra Florida med litt lekkasjer pga inntørket fuger, men en kompis som hadde 91 mod null lekkasjer. Litt klamt i køya i baugen, men eg boret en del hull i sengebunnen og monterte en ventil i frontplata. God plass på akterdekket. Eg satte inn en GM 6.5 motor uten turbo fikk maks 27 kn. Dyp V bunn god i sjøen:thumbsup:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post

Takk for svar. Ja, det er dette med å handle usett. Det er langt avgårde og dyrt å reise, og begrenset med tid. Det er jo en gammel båt og eldre utstyr kan jo ryke. En del småting er det jo såklart, men så lenge motor og drev fungerer fint, så er det ikke så mye annet som er avskrekkende dyrt. Selger virker grei, og i følge han, så er skroget i veldig bra stand tatt i betraktning til alder.

 

Vi har en uke der jeg har tid å hente båten når jeg kommer hjem fra sjø i august. Og jeg har allerede laget en rute fra Finnsnes til Ålesund med noen avstikkere vi (jeg) har lyst innom på vei sørover. Så vi vil ta dette som en liten ferietur. Ruten er på ca 580 nautiske mil. 

Jeg ser for meg at dette kan bli en fin hentetråd her på Baatplassen  :cool:

 

Hva er deres erfaring av drivstofforbruk ved rundt 25 knop, og hvilken fart må enn opp i før båten har planet skikkelig ut?  

Link to post

Den har god V bunn, og trenger derfor litt fart for å strekke seg ut...men drøyt 22...23 holder...forholdvis rimelig i drift...

God bredde...3 meter om jeg ikke husker feil..fiskebrønn på akter dekket... kanskje det er en her på forumet som bor i nærheten...som kan kikke på den..? 

Jeg kjøpte alle mine båter fra USA usett, men der hadde jeg takstmann som gikk over...pinlig nøye...

Link to post
  • 4 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...