Torsen67 Startet 12.Juli.2019 Link til dette innlegget Startet 12.Juli.2019 Impellerbyttet med mareritt. Yanmar 4jh-dte. Nå er impellere byttet, sjøvannsfilter montert og motoren drar ikke til seg vann? Det vil si den gjorde det i noen sekunder. Sjøvannsinntaket står åpent, lokket til filter er tett og det lekker ikke vann noen steder. Vannet står bare i slangen fra filteret og ned til impeller. Hva kan være galt? Har byttet impellere før og har aldri opplevd dette tidligere. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 12.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2019 Kanskje den er røket i vulkinga og bare spinner ? Det var noen Yanmar/JohnsonPump impellere for noen år siden med dårlig vulking, men jeg trodde de var fjernet fra markedet for lenge siden. Er det en gammel impeller du har hatt liggende noen år ? Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 12.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2019 Skal sjekke om impelleren har sluppet i vulkingen, noe som i så fall er rart da den er smurt og det sto vann i fra filteret og ned ved oppstart. Noen som vet hvor jeg i så fall får ny impeller over disk i Oslo i morgen? Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 12.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2019 Mix skrev 5 minutter siden: Kanskje den er røket i vulkinga og bare spinner ? Det var noen Yanmar/JohnsonPump impellere for noen år siden med dårlig vulking, men jeg trodde de var fjernet fra markedet for lenge siden. Er det en gammel impeller du har hatt liggende noen år ? Nei, helt ny i fra Yanmardeler.no, og jeg tror f... det står Johnson på den. Ikke passet o-ring og skruer som fulgte med heller. Den gamle het Jabsco. Den ser helt fin ut. Hvis vulkingen har gått, så bytter jeg til den gamle. Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 12.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2019 Søk på båtplassen. Lars Trudelutt kjenner godt til dette. Han har skrevet mye om det, tror konklusjonen var at impellerhuset hadde fåt noen grader etter bending med skrujern for å få ut impeller slik at lokket ikke sluttet tett til impellerhuset Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 12.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2019 Torsen67 skrev 7 minutter siden: Nei, helt ny i fra Yanmardeler.no, og jeg tror f... det står Johnson på den. Sett inn den gamle hvis den ser ok ut. Yanmar sine sjøvannspumper er gulle gode konstruksjoner så impeller kan vare veldig lenge hvis det ikke er andre skader. Yanmar lager hverken sjøvannspumper eller impellere selv, men produseres etter deres spec. av f.eks Johnson Pump. Hvis vulkinga er kaputt reklamer. Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 12.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2019 Først- sjekket du at den nye impelleren var klin lik den gamle? spesielt mht tykkelse Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 12.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2019 Nå kom det jammen meg vann? Men stoler ikke på den impelleren. Skal bruke båten frem til søndag. Tar med den gamle som reserve og bytter den tilbake til uka. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 12.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2019 Det hender på enkelte installasjoner som er litt over vannlinja at man må ruse litt for å få primet impeller. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
paxo Svart 12.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2019 Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 12.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2019 Sitér dette innlegget Link to post
joelle Svart 12.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2019 Jeg hadde et motsvarende problem for en stund siden. Grunn til at impeller ikke klare å trekke opp vann var at den trakk luft. Jeg hadde da ikke skrudd fast slangeklemmene godt nokk Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 12.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2019 Hadde samme greia på Balticen jeg hadde før med KAMD43P motor. Etter impellerskift hendte det at den ikke dro vann. Måtte da fylle sjøvannsfilteret fullt med vann og med hovedkrana igjen. Skrudde så på lokket, åpnet krana og skyndte meg å starte motor, gjerne med å ruse motor. Da funket det. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.