Jump to content

Hvordan sjekke dieselfilter for vann på D4-300?

dennrick

Recommended Posts

Etter tråden til @Sjøbliss som fikk vann i dieselen under tanking i regnvær, og etter å ha sjekket lit nærmere, så har jeg forstått at det å sjekke dieselfilteret er noe jeg bør føye til på listen over ting jeg kan sjekke selv. Jeg har da et slikt filter til hver motor.

Det høres ut som om det bare er å skru ut skruen i bunnen av filteret og se om det renner ut diesel eller vann der? Eller er det mer jeg bør sjekke?

Er det noe spesielt jeg bør gjøre etter at jeg har skrudd i skruen igjen? Eller er det bare å starte opp motorene på vanlig vis?

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Legg ut bilde av filteret ditt. 

Om det er det standard hvite filterhuset med messinghode i bunnen og messing skru-ting vingmutteraktig sak i toppen, med et grovfilter 10 micron, så er min erfaring at pluggen i bunnen sitter som støpt. Skrur av toppen og suger opp "prøve" fra bunnen. Etterfyller deretter med ny diesel. 

På D6'n, som ble kjøpt i 2009, har jeg enda ikke fått vann i filteret. 950 motortimer... 

så noe har vi gjort rett. 

Om det er Racor-filteret som Eureka beskriver du skal sjekke så trenger du en 14 mm fastnøkkel eller pipenøkkel for å løsne avtappings-skruen i bunn av filteret. Og riktig, denne kan sitte godt dersom den ble dratt til «for å være sikker» forrige gang den ble skrudd til. 

Om dieselnivået i tanken ligger høyere enn filteret kan det hende at filteret fylles med ny diesel når du tapper av. I motsatt fall vil det kunne komme luft inn i filtret. Da må du av med lokket på filteret etter at du har tappet ferdig (løsne T-en på toppen) og fylle til dieselen står over filterinnsatsen før lokket monteres igjen. Vanligvis vil det ikke være nødvendig å lufte dieselsystemet før oppstart. 

Når du har gjort denne operasjonen noen ganger vil du ønske at det satt en kuleventil i bunn av filteret. Denne har 1/4-toms utvendig NPT-gjenget om jeg ikke husker feil. Kjøpes på båtutstyrssjappa eller hos rørleggeren, og monteres i stedet for pluggen som sitter der originalt. 

For øvrig mener jeg at relevant verktøy, reserve filterinnsats, en skvett diesel for etterfylling av filteret samt kunnskapen om hvordan dette skal gjøres bør inngå i standard utrustning ombord i enhver fritidsbåt med innenbords dieselmotor. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Takk for innspill ! Båten er forøvrig fabrikkny i 2013, 650 timer på motorene uten problemer med akkurat dette temaet, men jeg forstår at jeg må oppgradere meg selv og ta med litt ekstrautstyr som Brigg foreslår.

Vi er hjemom en liten tur i helgen for å hente resten av mannskapet. Er ute igjen på søndag/mandag, så da skal jeg ta bilder av filteret.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Brigg skrev 26 minutter siden:

For øvrig mener jeg at relevant verktøy, reserve filterinnsats, en skvett diesel for etterfylling av filteret samt kunnskapen om hvordan dette skal gjøres bør inngå i standard utrustning ombord i enhver fritidsbåt med innenbords dieselmotor. 

Igen et veldig godt råd fra Brigg - håper mange leser dette rådet og følger det  :thumbsup:

Heisann! Hvis de ikke har gjort om veldig masse ift min Bav 35 sport så skal dette være veldig enkelt. Du har vel helt sikkert vanlig Racor filter, du ser i glassskåla om det er noe grums eller et sjikt mellom det som da er vann og diesel. Ser du ikke noe sjikt er det sikkert ok.

Skulle du teste ved å tømme ut noe i bunn er det vel en riflet rund plastmutter du kan skru på. Det er bare å skru denne riktig vei, mener å huske det var motsatt av hva jeg trodde. Dvs min må jeg skru den innover for å løsne fordi det ligger gummipakning inni skåla. Tøm ut litt og se. Ser det bra ut skal det liksom luftes etterpå på vanlig måte men kan ikke helt se behov for det hvis du bare tapper ut litt. 

På d4/d6 motorene skal du ikke trenge å helle oopi diesel i Racor filteret fordi hvis du må lufte etterpå vil den vanlige lufteknappen pumpe inn diesel i Racor og så til finfilteret ved motor. Skal mye til før du må det. 

Bare for å presisere: Min beskrivelse over her tok utgangspunkt i Racor-modellen med metallbolle. Se bilde lånt fra @Bonus, her er det montert tappekran under filterene. 

603A063A-EF4D-49CB-9A67-CD240E3B8CAB.jpeg

Om @dennrick har varianten med gjennomsiktig bolle og original tappeskrue gjør dette ettersyn og vedlikehold enda enklere. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Har også VP D4, 300 HK og volvo sitt grovfilter med stor T skrue på toppen.

Er 14 mm pipe eller ringnøkkel som passer og ja, den sitter som fy.

Jeg pleier å sette en bøtte med en plastpose oppi og har en mindre boks oppi der som jeg tapper dieselen i.

Ikke mye som bør tappes av, du ser jo med en gang om det er grønn diesel eller vann og bare å sette skruen inn igjen.

Har ikke vært nødvendig med noe etterfylling eller lufting for meg ved så liten avtapping.

Da vi strevde med å komme hjem etter å ha kjøpt båt hvor det kom vann inn i tanken underveis måtte jeg også tappe finfilteret ved å skru ut føleren i bunne av dette i tillegg til å tømme grovfiltert helt. Da måtte jeg pumpe  med pumpeknappen ved siden av finfiteret til den var hard så startet motoren greit igjen. Den båten ble heldighvis levert tilbake og kjøpte hevet.

Hilsen

Lurvetass

14 nøkkelen er flittig brukt hos meg om dagen, men heldigvis snakker vi nå dråper. Jeg har ikke glassbunn under filteret men er bare å løsne skruen med fastnøkkelen. Sett egnet beholder under, gjerne gjennomsiktig, sku ut skruen med fingrene og la filteret tømme seg til du får lys grønn eliksir. Skru i skruen. Med engangshansker og en oppsamler av grei dimensjon (kjøkkenglass-størrelse) så er det gjort på 3 minutter uten søl. 

Etter du har tømt kan du granske resultatet i koppen. Jeg fikk ut mange kopper med bare vann i starten...

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Gabi skrev 16 minutter siden:

d4/d6 motorene skal du ikke trenge å helle oopi diesel i Racor filteret fordi hvis du må lufte etterpå vil den vanlige lufteknappen pumpe inn diesel i Racor og så til finfilteret ved motor.

Min erfaring et at luft som ligger i disse Racorfilterene blir værende der. Dvs at om dieselnivået i filteret står to cm under toppen av filteret medfører dette at den øverste delen av filteret ikke gjør nytte for seg. Dette selv om man lufter på motorens finfilter i henhold til boka. Derfor er det viktig å etterfylle filteret etter bytte av filterinnsats og om nødvendig også etter avtapping av evnt vann. 

Standard kuleventil med utvendig 1/4-toms NPT gjenger mener jeg det er. Kjøpes hos båtutstyrsbutikken eller rørleggeren. Og den originale tappepluggen passer som blindplugg/sikring under kuleventilen. 

Brigg skrev 13 minutter siden:

Standard kuleventil med utvendig 1/4-toms NPT gjenger mener jeg det er. Kjøpes hos båtutstyrsbutikken eller rørleggeren. Og den originale tappepluggen passer som blindplugg/sikring under kuleventilen. 

Takk ?

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Brigg skrev 16 minutter siden:

Min erfaring et at luft som ligger i disse Racorfilterene blir værende der. Dvs at om dieselnivået i filteret står to cm under toppen av filteret medfører dette at den øverste delen av filteret ikke gjør nytte for seg.

Det har jeg også sett og hørt på YouTube. Men spurte velrennomert VP firma om det var noe vits å fylle Racor-filteret fullt så sa de at det var ikke nødvendig...

Vel. Utgående slange fra filteret er montert midt ned på siden av filteret, se venstre side av filterene på bildet ovenfor. 

Vi som ikke sov oss gjennom fysikktimene fikk med oss at luft er lettere enn diesel. Dermed vil luften til enhver tid befinne seg på toppen av filteret (så fremt båten ikke befinner seg med kjølen i været). Så hvordan det skal være mulig å få ut denne luften gjennom motorens lufteprosedyre forstår ikke jeg. 

17 minutes ago, Brigg said:

Vi som ikke sov oss gjennom fysikktimene fikk med oss at luft er lettere enn diesel. Dermed vil luften til enhver tid befinne seg på toppen av filteret (så fremt båten ikke befinner seg med kjølen i været). Så hvordan det skal være mulig å få ut denne luften gjennom motorens lufteprosedyre forstår ikke jeg. 

Jepp.  Ikke mulig ref fysikkens lover ? 

har ofte sett Racor filtre som bare er møkkete på nederste 60%.  

Dårlig hvis en VP forhandler opplyser at fylling av filter ikke er nødvendig .  

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Jeg kan bare tilføye at filteret mitt ikke er gjennomsiktig, så jeg aner ikke hva tilstanden er inni. Kommer tilbake med bilde så fort jeg er i båten igjen.

Lettelse å se at tråden møtes med interesse og ikke rulling av øyeepler:wink:

Om jeg ikke husker feil viser statestikkene til RS at en betydelig del av deres assistanseoppdrag har utspring i problemer med drivstofftilførsel. Så dette er et tema vi båteiere skal ta på største alvor.

lurvetass skrev 22 minutter siden:

Men da er det jo litt rart at de ikke har oppdatert instruksjonsboken? 

Tror kanskje teksten i instruksjonsboken henger igjen fra forrige generasjon motorer. Om man har et CAV-filter er instruksjonsboken helt OK. 

Brigg skrev for 9 timer siden:

Tror kanskje teksten i instruksjonsboken henger igjen fra forrige generasjon motorer. Om man har et CAV-filter er instruksjonsboken helt OK. 

Hm, er jo veldig uproffesjonelt av en så stor produsent hvis det er tilfelle.

Men hele opplegget er jo dårlig lagt opp i forhold til jevnlig oppfølging og kontroll for oss som båtbrukere.

Koppen under er ugjennomsiktig. Men det er kanskje et regelverk der? 

Tappebolten under sitter ofte så hardt at hele filteret vrir seg når den skal løsnes.

Forsøker du med fastnøkkel runder du bare bolten, må bruke pipe eller ringnøkkel.

Det burde jo vært et system med tappekran og hvis filteret må fylles opp igjen burde det vært et system for det. 

Men hvor ofte sjekker folket dette?

Jeg sjekker to til tre ganger iløpet av sesongen eller etter å ha fylt ca 400 liter diesel.

Hilsen

Lurvetass

Normalt drenerer jeg filteret to ganger i året, en av gangene bytter jeg også filterinnsatsen. I tillegg drenerer jeg også dieseltankene to ganger i året, tankene er utstyrt med tappekraner på laveste punkt. Motoren går typisk 70 - 80 timer i året. 

Har aldri opplevd vann eller spesielle urenheter i dieselen. Har kanskje vært heldig sånn sett. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...