Dorten75 Startet 12.Juli.2019 Del på Facebook Startet 12.Juli.2019 Har en baugthruster Sleipner Sp30Si (2007) som etter et lite møte med tang ikke vil mer. Kan vel nevnes at det har skjedd en gang tidligere, men da streiket den ikke. Tidligere båteier kan kanskje ha vært borti noe hardere, da det er hakk i proppel. Motor går som normalt, men får ingen effekt. Mener å ha funnet ut at den ikke har utvendig splint på denne modellen, og den innvendige er intakt. Kan fint rotere på både motor og gearhus uten lyder jeg reagerer på. Fikk guttungen til å bade å dreie på propellen begge veier, og det kan jeg se innvendig at den roterer på gearhus. Så der er noe kontakt. Når jeg holdt igjen på gearhuset klarte han fortsatt snurre propell. Kan dette være så enkelt at det er propell og splines som er slitt? Og at jeg bare kan skifte det med en liten badetur og skru litt? Eller er det gearhuset som må skiftes? Noen med lignende erfaring med et slikt problem? Sitér dette innlegget Link to post
Linea Svart 12.Juli.2019 Del på Facebook Svart 12.Juli.2019 Min erfaring er at girhuset ryker. Har byttet 3 ganger på tilsvarende thruster. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 12.Juli.2019 Del på Facebook Svart 12.Juli.2019 Jeg ville startet med å demontert propellen for sjekk. Det er et hakk i propellen som står mot en splint på akslingen. Om dette er en brytesplint er jeg usikker på, men noe her kan ha gitt seg. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
goggen000 Svart 12.Juli.2019 Del på Facebook Svart 12.Juli.2019 Tror det er bryte splinten Sitér dette innlegget Link to post
Dorten75 Svart 13.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2019 Forsøkte ta av propellen, men får rett og slett ikke motstand på mutteren uansett hvilken vei jeg skrur. Bare snurrer rundt... Hører det bare dreier rundt inne i gearet, og propellen kan jeg snurre fritt når jeg har på muttertrekkeren. Burde jeg ikke få motstand? Er det meningen at motstanden skulle vært mellom propell og mutter, slik at jeg kunne holdt i propell for å skru løs? Er det da kanskje gjengene på propell som er slitt ned? Må jeg kanskje ha noen til å sitte inne og holde igjen i overkant på gearet? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 13.Juli.2019 Del på Facebook Svart 13.Juli.2019 Normalt kan man holde igjen på propellen. Når så ikke er tilfelle kan det tyde på at propellen ikke er i inngrep mot tappen/pinnen på akslingen bak propellen. Så da er du nok avhengig av at noen holder igjen innvendig om du skal få av mutteren. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Mix Svart 13.Juli.2019 Del på Facebook Svart 13.Juli.2019 Dorten75 skrev 45 minutter siden: Burde jeg ikke få motstand? Du må stikke inn en pinne, skiftenøkkel, fastnøkkel elns mellom propell og gearhus for å få løsnet mutter om det er det du mener. Du klarer neppe løsne mutteren ved å holde imot på propellen med hånden. En annen ting er å få av propell når mutter og skive er fjernet. Den kan sitte temmelig fast. Da surrer jeg tau mellom propellvingene inntil navet og rundt en lang planke som legges inntil skroget som brekkstang og vipper propellen av. Sitér dette innlegget Link to post
Dorten75 Svart 13.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2019 Er som nevnt ikke noe motstand å hente, så er nok som jeg antok og Brigg sier. Må ha noen til å sitte inne i båten og holde igjen rett på gearet hvor brytepinnen normalt sitter. Takker for tips om hvordan få dratt ut propell om den sitter fast etter å ha fått skrudd opp. Skal ta med en planke også. Men på lyssiden så kan jo dette bety at problemet mitt løser seg med ny propell med skikkelige gjenger, og at gearet er ok fortsatt. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 13.Juli.2019 Del på Facebook Svart 13.Juli.2019 Dorten75 skrev 7 minutter siden: Er som nevnt ikke noe motstand å hente, så er nok som jeg antok og Brigg sier. Da har jeg nok missforstått. Spinner mutter og aksling rundt selv om du holder igjen på propellen ? Sitér dette innlegget Link to post
Dorten75 Svart 13.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2019 Det stemmer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.