Guest Startet 13.Juli.2019 Del på Facebook Startet 13.Juli.2019 (redigert) Er bare litt nysgjerrig, er det noen som vet hva norgesrekorden for Norge på langs med båt er ? Har det noen gang blitt gjort noe seriøst rekordforsøk ? Det er jo ca 1000Nm, så det er jo god mulighet for og ta det på langt under ett døgn, hvis man planlegger det nøie med tanke på bensinstasjoner på veien og man kjører den dagen hele Norge ligger flatt Redigert 13.Juli.2019 av Guest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 13.Juli.2019 Del på Facebook Svart 13.Juli.2019 Eika skrev for 2 timer siden: og man kjører den dagen hele Norge ligger flatt Den dagen skal du lete lenge etter ... Sitér dette innlegget Link to post
svolp Svart 14.Juli.2019 Del på Facebook Svart 14.Juli.2019 Ida Marie III skrev for 16 timer siden: Den dagen skal du lete lenge etter ... Sitér dette innlegget Link to post
nie Svart 14.Juli.2019 Del på Facebook Svart 14.Juli.2019 Eika skrev for 20 timer siden: Er bare litt nysgjerrig, er det noen som vet hva norgesrekorden for Norge på langs med båt er ? Har det noen gang blitt gjort noe seriøst rekordforsøk ? Det er jo ca 1000Nm, så det er jo god mulighet for og ta det på langt under ett døgn, hvis man planlegger det nøie med tanke på bensinstasjoner på veien og man kjører den dagen hele Norge ligger flatt Ett døgn blir jo ca 42 knop i gjennomsnittsfart inkludert tankninger og over endel nokså røffe kyststrekninger som sjelden ligger flat når man ønsker det. Men det er jo bare å prøve? @Chrisrik sin hentetur fra Kristiansand til Tromsø i fjor kan jo leses for å få en liten indikasjon på hvilke utfordringer som kan forventes på veien. https://baatplassen.no/i/topic/140879-hentetur-zodiac-srmn-730-rib-kristiansand-–-tromsø/#comments Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 14.Juli.2019 Del på Facebook Svart 14.Juli.2019 Her noen som i alle fall hadde planer, men siden vi aldri hørte noe mer er det kanskje rimelig å anta at turen ikke ble gjennomført? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 14.Juli.2019 Del på Facebook Svart 14.Juli.2019 Jeg skal ikke prøve, har ikke båt til det, med mindre jeg arver fra en rik onkel i Amerika og kan kjøpe meg 2x450r. Men det er jo "mange" med svære catter på 35-50fot som gjør godt over 100knop, marsjer i 60-70knop. Så er igrunn bare nysgjerrig om noen hadde gjort ett seriøst forsøk Måtte jo hatt båt og alt klart, så venta og venta, plutselig kommer dagen, da hiver seg rundt å kjører på. Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 14.Juli.2019 Del på Facebook Svart 14.Juli.2019 (redigert) Minner om at Båtplassen har forsøkt seg på distansen tidligere, men det gikk ikke på korteste tid. I 2008 startet to konvoier fra Stad, en nordover og en sørover. Hensikten var å støtte tunnell-prosjektet ved Stad. Dreamer hadde etappen Vardetangen - Hjellestad. Jeg vet ikke om vi fikk en skikkelig oppsummering den gang om hvor langt de to konvoiene kom, men de som vet kan kanskje oppdatere oss om det? Bildet viser overlevering av "stafettpinnen" på Vardetangen, fra hurtigbåten til Dreamer (vi manglet båt til å gå siste etappe før Vardetangen. Redigert 14.Juli.2019 av Dreamer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 14.Juli.2019 Del på Facebook Svart 14.Juli.2019 Rekorden er vel 7 døgn til noen viser noe annet: https://www.nrk.no/vestfold/seilte-norge-fra-sor-til-nord-pa-en-uke-1.13737035 Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 14.Juli.2019 Del på Facebook Svart 14.Juli.2019 55 minutes ago, Code0 said: Rekorden er vel 7 døgn til noen viser noe annet: https://www.nrk.no/vestfold/seilte-norge-fra-sor-til-nord-pa-en-uke-1.13737035 Tror ikke den er slått nei. Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 14.Juli.2019 Del på Facebook Svart 14.Juli.2019 Har ikke kommet over noe dokumentert. Har ikke loggboka for hånden, men skal man ha noe som helst sannsynlighet for å lykkes bør nok båtstørrelsen være noe større enn 24 fot som jeg hadde for hånden. Og da begynner det å bli et ganske dyrt prosjekt. Vi lå normalt i intervallet 20 til 30 knop på turen, av den enkle grunn at da var det mest bedaglig ombord. Over 30 blir det mer hopp og sprett, og det tar på ganske mye i lengden. Vi brukte 4,5 dag ca. med dagsetapper på mellom 200 og 250 nautiske mil. Dette kunne vært gjort adskillig raskere dersom tiden var i fokus. Men vi skulle ha oss burger litt innimellom, god frokost av og til.. Pluss at søvn var godt Ikke tok vi alltid raskeste vei heller. Tipper at rekorden holdes av Skjold-klassen... Fra Wikipedia (er nok ikke 100 % rett, men gir en indikasjon nok til at jeg ikke gidder å ta opp kampen) Sitat Rekkevidde: 800 n. mil ved 46 knop. Maksimal hastighet: rundt 60 knop ved sjø styrke 1. 30 knop ved sjø styrke 3. Marsjfart: 47 knop. Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
ivar Svart 14.Juli.2019 Del på Facebook Svart 14.Juli.2019 chrisrik skrev 27 minutter siden: Tipper at rekorden holdes av Skjold-klassen... tipper nok også at det er noen gråmalte Goldfisher som har kjørt distansen rimelig radig, men de står det vel heller ikke så mye om i avisen :) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
-morten- Svart 15.Juli.2019 Del på Facebook Svart 15.Juli.2019 Skjold klassen er jo en flopp.. allerede på veg til utfasing. rekner med Hauk-klassen har rekorden om de har gått strekningen. Gikk ihvertfal Tromsø Bergen på rimelog kort tid, med bunkring i Rørvik. men husker ikke hvor mange timer vi brukte. vi holdt 30knop uansett vær og vind. Rekkordsetting med rask småbåt krever omtrent stille hele strekningen.. det skal godt gjøres Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
pacuare Svart 15.Juli.2019 Del på Facebook Svart 15.Juli.2019 Mener vi brukte ca 24 timer Tromsø Bergen med storm klasse mtb. Var aldri noen problemstilling å gå hele strekningen. Derfor tror jeg heller ikke at de gråmalte goldfishene har kjørt så veldig fort, da denne typen rekord ikke er så interessant. Tipper 2 døgn er relativt greit å få til med en OK båt. Raskere enn det krever mye av vær og båt. Tar tross alt en del tid å fylle drivstoff. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 15.Juli.2019 Del på Facebook Svart 15.Juli.2019 (redigert) Og da er vel alle enige i at det sannsynligvis er noen gråmalte båter som har rekorden, hadde vært morsomt og vist hvor fort de har klar det og med åssen skip. Goldfish'n går endel fortere, men må fylle ofte, da er det inn i 5knopssoner (hvis ikke de er fritatt?) Og hvis de må bremse ned så er jo det katastrofe for snittfarta Det har jo garantert vært noen episoder der de har åpna spjellene og forta seg oppover/nedover Må si jeg fikk ett lite håp om at linge har hatt rekorden :) https://no.m.wikipedia.org/wiki/Tjeld-klassen Redigert 15.Juli.2019 av Guest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
28Ghibli Svart 16.Juni.2021 Del på Facebook Svart 16.Juni.2021 "Grimsø" i bedagelig fart en sommerdag. Men 18-foteren er bygd for atskillig tøffere forhold enn dette. Herwa Plast stilte en båt til disposisjon for en krevende prøvetur. Arvid Mauseth og Odd Martinsen tok utfordringen og tilbakela strekninge Oslo-Nordkapp på 55 timer, og med mye dårlig vær underveis. http://agderkultur.no/pages/sjofart/herwa-plast/herwa-plast.html Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 16.Juni.2021 Del på Facebook Svart 16.Juni.2021 Snitt ca 25 hvis det er 13-1400 nautiske. Det var sprekt, utført i 1966 Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 16.Juni.2021 Del på Facebook Svart 16.Juni.2021 Dårlig vær undervegs.. Jeg har vært ute i dårlig vær med MTB i Troms og Finnmark. Jeg tenkte mange ganger at her ville jeg ikke vært i fritidsbåt! Selv 40-50fotere blir veldig små når bølgene blir 8-10meter og bryter! Ville vurdert utrykket dårlig vær litt her.. Det måtte vært ideelle forhold om man skulle klart det på 55t med en 18 foter! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Gullfisk Svart 16.Juni.2021 Del på Facebook Svart 16.Juni.2021 Startet fra Tromsø rett over nyttår i 91/92, altså tett på en av de mest kjente stormene i Norge. Dette var med Haukklasse mtb. Husker ikke helt hvor, men den ene båten mistet en propell på veien, og vi ble følgebåt for den. Tror det var etter Hustadvika på sørgående. Farten ble da 10-12 i stedet for 30+. Ble vurdert å vente med Stadt, men vi flesket ut for å sjekke, og fant det farbart. Trivelig å vente der ut på den enpropellede. Vi brukte vel 46-48t i drittværet Tromsø-Bergen pga propelltapet, mot normalt ca26t inkl bunkring. Været hadde nok bremset normal marsjfart noen steder i motsjø også, men skulle mye til før disse slakket av. Ingen fritidsbåt hadde gått turen i det været hvertfall, så spørs på definisjon av dårlig vær, som @-morten-er inne på. Bør ha gode kontakter litt oppover for å treffe med været på et slikt forsøk. Tror den 18foteren må ha hatt det rimelig flatt. Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 16.Juni.2021 Del på Facebook Svart 16.Juni.2021 Det er vel heller sånn at uttrykket dårlig vær i denne sammenhengen skal leses som dårlig vær til å sette rekord i, eller vær som gjør at en får vondt i rompa i 30 knop Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 16.Juni.2021 Del på Facebook Svart 16.Juni.2021 Noen som finner noe " dokumentasjon " på den turen den gang i 1966...? Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 16.Juni.2021 Del på Facebook Svart 16.Juni.2021 4 minutes ago, tilplan said: Det er vel heller sånn at uttrykket dårlig vær i denne sammenhengen skal leses som dårlig vær til å sette rekord i, eller vær som gjør at en får vondt i rompa i 30 knop Må vel settes i samenheng ja! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Allan E Svart 16.Juni.2021 Del på Facebook Svart 16.Juni.2021 27mai 2016 hadde agderposten et 50 års tilbakeblikk. Der blir denne turen nevnt Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 16.Juni.2021 Del på Facebook Svart 16.Juni.2021 Har også lest flere steder at turen har blitt gjort med en Fjordling , men står ingenting om tid..: Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Catosan Svart 16.Juni.2021 Del på Facebook Svart 16.Juni.2021 Ida Marie III skrev for 2 timer siden: Noen som finner noe " dokumentasjon " på den turen den gang i 1966...? Her er screenshot fra Agderposten 27.mai 2016. Fant klippet hos Pressreader. Så rekordforsøket fant sted, men jeg har ikke funnet bekreftelse for 55 timer. Har samme båt (Herwa 18 "Grimsø"), og forsvant altfor langt ned i dypet i research'en på båten Så jeg visste det fantes en notis.. Det råe er hvor langt unna en offshore-rib denne båten er. Den er kort og bred, med største bredde 2,38m, fordelt på 18 fot. Den modifiserte v-bunnen er ganske flat bakerst, så den slår veldg i bølger. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 16.Juni.2021 Del på Facebook Svart 16.Juni.2021 Var det påhenger på de båtene i 1966..? De må jo ha brukt et hav av bensin den gangen...og ha fylt både titt og ofte...god kjennskap til fyllestasjoner må de også ha hatt... Jeg hadde selv en 28 hk Evinrude fra 64....den brukte bensin som en 100 hester i dag...og ytelse som en 20 hester... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.