svolp Startet 13.Juli.2019 Del på Facebook Startet 13.Juli.2019 (redigert) Hei. I min 13 fot lille daycruiser ser jeg på hver side av motorbrønnen i akterenden er det mulighet for å lage til noe lagringsplass. Tenkte hvertfall på den ene siden å lage til en ankerbrønn. Når jeg titter opp fra oppunder bakre benk ser jeg at begge sidene er fylt med skum. Dette er jo godt over vannlinjen så hva er funksjonen til dette skummet, ved stor last? Kan jeg ukritisk fjerne skummet som er lagt inn her for å gjøre plass til en ankerbrønn? Se vedlagte bilder. Babord side. Under på babord side Tenkte og bruke en dør som dette til luken. Redigert 13.Juli.2019 av svolp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 13.Juli.2019 Del på Facebook Svart 13.Juli.2019 Det har vel med oppdrift å gjøre, når den er full av vann. Har hørt at på Veritas godkjente småbåter i gamledager, var kravet at de skulle flyte full av vann med godkjent antall pers ombord. Aldri sett noe dokument om det. Sitér dette innlegget Link to post
svolp Svart 13.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2019 Gullfisk skrev 2 minutter siden: Det har vel med oppdrift å gjøre, når den er full av vann. Har hørt at på Veritas godkjente småbåter i gamledager, var kravet at de skulle flyte full av vann med godkjent antall pers ombord. Aldri sett noe dokument om det. Takk for svar gullfisk, båten er riktig nok fra slutten av åttitallet og under hele baugen er det også 20cm med skum og når du sier det sa forrige eier at båten klarte 700kg(!) uten og synke, båten var visstnok kjent for å flyte samma søren. Mao er det ikke noe hjelp i dette skummet så lenge alt vannet befinner seg på utsiden av båten..? Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 13.Juli.2019 Del på Facebook Svart 13.Juli.2019 Nei Sitér dette innlegget Link to post
svolp Svart 13.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2019 (redigert) Gullfisk skrev 5 minutter siden: Nei Da lager jeg til dreggluke på ene siden og lagringsplass på andre siden med god samvittighet med mindre det er noen andre innvendinger. Redigert 13.Juli.2019 av svolp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 13.Juli.2019 Del på Facebook Svart 13.Juli.2019 Båten vil synke hvis du får en stor lekkasje, trygt ellers. Omtrent som å bytte ut sikringene med spiker. Helt trygt til du får en kortslutning. Sitér dette innlegget Link to post
svolp Svart 13.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2019 paxo skrev 13 minutter siden: Båten vil synke hvis du får en stor lekkasje, trygt ellers. Omtrent som å bytte ut sikringene med spiker. Helt trygt til du får en kortslutning. Hehe, takk for svar. Det var jo en ganske bastant påstand. Du mener altså at uten mesteparten av dette skummet i akterenden så synker båten tvert? Hva med at hele baugen har 20cm skum? Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 13.Juli.2019 Del på Facebook Svart 13.Juli.2019 Da stikker baugen opp! Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
svolp Svart 13.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2019 Faxen skrev 3 minutter siden: Da stikker baugen opp! Ja det vil jeg jo anta Jeg konkluderer med at når jeg gjør dette så vil det få utover flyteevnen hvis det plutselig kommer store mengder vann inn i båten. Enten ved en solid grunnkjenning, dårlig sjø eller langvarig regnvær uten kalesje. Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 13.Juli.2019 Del på Facebook Svart 13.Juli.2019 Motoren er bak, går jeg ut ifra. Da trenger du stor oppdrift bak hvis båten får lekkasje. 1kg motor = ca.1 liter skum for oppdrift. I tillegg kommer vekten av glassfiber, beslag, deg? og diverse, minus volum av det samme i liter for det som er under vann. Og det er ikke mye. Hvis du ikke ligger til halsen i vann. Sitér dette innlegget Link to post
svolp Svart 14.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2019 Takk for info paxo, i stede for 37*27 luke går jeg for 14*25 luke som bare er 25cm dyp. Da blir det ikke mange ccm3 med skum jeg fjerner og tenker det er et greit kompromiss så holder skuta seg gjerne flytende lenge nok til at de ombord kan komme seg ut hvis det plutselig kommet et helt hav inn i båten. Tenkte og gå for denne, skal bare sjekke i morgen at jeg får plass til en liten dregg og 15-20 meter med tau Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 14.Juli.2019 Del på Facebook Svart 14.Juli.2019 svolp skrev 48 minutter siden: Takk for info paxo, i stede for 37*27 luke går jeg for 14*25 luke som bare er 25cm dyp. Da blir det ikke mange ccm3 med skum jeg fjerner. Du må fjerne 8,75 liter skum for å få plass til denne luka/boksen. Det vil si at du tar vekk ca. 8.75 kg oppdrift fra båten der bak (om du skulle være så uheldig at du får båten fylt med vann). Men om denne luka/ boksen er vanntett og lukket, vil den erstatte så godt som nøyaktig det skummet du har fjernet, så du vil derfor ikke miste oppdrift i det hele tatt. Båtens flyteevne blir uforandret. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 14.Juli.2019 Del på Facebook Svart 14.Juli.2019 Dersom du lager et tett rom, og bruker en vanntett luke vil jo det ha samme oppdrift som rommet med skum. Dvs så lenge du ikke grunnstøter e.l. og ødelegger laminatet så vann kommer inn i rommet. Sitér dette innlegget Link to post
svolp Svart 14.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2019 Takk for svar Jannmar og krimart. Boksen er tett med pakning rundt så det vil nok kompensere tålig bra for skummet jeg fjerner. Eneste er der jeg skal ha dregg bør jeg vell ha drenering i bunn mtp vann som samler seg når tau pakkes vekk vått i fra sjøen? Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 14.Juli.2019 Del på Facebook Svart 14.Juli.2019 Hva med å sprøyte på skum på boksen etter den er montert? Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 14.Juli.2019 Del på Facebook Svart 14.Juli.2019 (redigert) svolp skrev 35 minutter siden: Boksen er tett med pakning rundt så det vil nok kompensere tålig bra for skummet jeg fjerner. Den vil ikke bare kompensere tålig bra, men helt. Om du trenger drenering i rommet til dreggtau og dregg avhenger av bruken. Om du bruker dreggen ofte er det en fordel med drenering i bunn av rommet du drar tauet og dreggen opp i. Om du har dreggen liggende lagret og klar til bruk kun i en nødsituasjon, kan jo også dette rommet være lukket og vanntett. Redigert 14.Juli.2019 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 14.Juli.2019 Del på Facebook Svart 14.Juli.2019 Du kan sette inn en lenseplugg i bunn som du kan skru ut ved behov. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 14.Juli.2019 Del på Facebook Svart 14.Juli.2019 shipahoy skrev 1 minutt siden: Du kan sette inn en lenseplugg i bunn som du kan skru ut ved behov. ? Sitér dette innlegget Link to post
svolp Svart 14.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2019 Dreggen vil bli hyppig brukt så plugg var en god ide. Takk for svar folkens. Sitér dette innlegget Link to post
svolp Svart 17.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2019 svolp skrev On 14.7.2019 at 7.19: Takk for info paxo, i stede for 37*27 luke går jeg for 14*25 luke som bare er 25cm dyp. Da blir det ikke mange ccm3 med skum jeg fjerner og tenker det er et greit kompromiss så holder skuta seg gjerne flytende lenge nok til at de ombord kan komme seg ut hvis det plutselig kommet et helt hav inn i båten. Tenkte og gå for denne, skal bare sjekke i morgen at jeg får plass til en liten dregg og 15-20 meter med tau Jeg siterer eget innlegg for å vise bildet. Jeg snakket med forhandler som leverer disse boksene beregnet for VHF radioer. Jeg laget en papp boks med samme mål og får da plass til en liten paraply dregg på 1.4kg og 30 meter tau så det er helt topp. Men, forhandler sa siden de ikke er beregnet for litt røff bruk vil bunnen sprekke så han foreslå og enten bare kjøpe lokk hvis jeg finner det eller kjøpe hele greia og kappe av boksen og lage en ny i glassfiber. Hva med og forsterke den i bunn med f.eks glassfiber, er det en tanke eller vil ikke fiberen sitte fast/bite på denne type plast. Hjelp! Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 17.Juli.2019 Del på Facebook Svart 17.Juli.2019 Mange båter som ikkje har skum, og ennå fleire gamle båter der skummet er vått og ødelagt. Eg personlig hadde ikkje vektlagt flyteevne. I dag skal alle personer ombord ha egne flyteplagg. Er du oppriktig redd for at båten går til bunns vs dupper i vannskorpa ved skade så kan du knytte fast fenderene som truleg allereie er ombord, som erstatning for fjernet skum. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
svolp Svart 17.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2019 Takk for synspunkter sjeldent utpå. Noen med noen god ide på hvordan jeg kan forsterke denne oppbevaringsboksen så jeg slipper og støpe en ny kasse? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 17.Juli.2019 Del på Facebook Svart 17.Juli.2019 Trur eg hadde plass-støypt eigen kasse slik det best passa baki, gjerne djupare og større en den boksen du sikter til. Og så kjøpt luke separat. Eg trur ikkje det er så lett å forsterke den varig. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
svolp Svart 17.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2019 Takk for svar. Problemet er at det er ikke lokk og få tak i, neste størrelse er for stor så jeg er stuck med denne størrelsen. Kan jo støpe kasse selv til denne størrelsen men det er så mye jobb at jeg har ikke lyst å begi meg ut på det. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.