Jump to content

Kan jeg ukritisk lage til ankerrom?

svolp

Recommended Posts

Hei. I min 13 fot lille daycruiser ser jeg på hver side av motorbrønnen i akterenden er det mulighet for å lage til noe lagringsplass. Tenkte hvertfall på den ene siden å lage til en ankerbrønn. Når jeg titter opp fra oppunder bakre benk ser jeg at begge sidene er fylt med skum. Dette er jo godt over vannlinjen så hva er funksjonen til dette skummet, ved stor last? Kan jeg ukritisk fjerne skummet som er lagt inn her for å gjøre plass til en ankerbrønn?

Se vedlagte bilder.

Babord side.

Snapchat-613762220.jpg.42fd107b0c627bb44e7784291c7eec4e.jpg 

Under på babord side

Snapchat-1400205959.jpg.18ea81fa96df7d6432eae45047a9f55b.jpg

Tenkte og bruke en dør som dette til luken.

H1015520_1_xl.jpg.76aaf68dfa6a697f4815dc5facbe28f1.jpg

Redigert av svolp (see edit history)
Gullfisk skrev 2 minutter siden:

Det har vel med oppdrift å gjøre, når den er full av vann. Har hørt at på Veritas godkjente småbåter i gamledager, var kravet at de skulle flyte full av vann med godkjent antall pers ombord. Aldri sett noe dokument om det. 

Takk for svar gullfisk, båten er riktig nok fra slutten av åttitallet og under hele baugen er det også 20cm med skum og når du sier det sa forrige eier at båten klarte 700kg(!) uten og synke, båten var visstnok kjent for å flyte samma søren. 

Mao er det ikke noe hjelp i dette skummet så lenge alt vannet befinner seg på utsiden av båten..?

paxo skrev 13 minutter siden:

Båten vil synke hvis du får en stor lekkasje, trygt ellers.

Omtrent som å bytte ut sikringene med spiker. Helt trygt til

du får en kortslutning.

Hehe, takk for svar. Det var jo en ganske bastant påstand. Du mener altså at uten mesteparten av dette skummet i akterenden så synker båten tvert? Hva med at hele baugen har 20cm skum?

Faxen skrev 3 minutter siden:

Da stikker baugen opp!:saint:

Ja det vil jeg jo anta :diving:

Jeg konkluderer med at når jeg gjør dette så vil det få utover flyteevnen hvis det plutselig kommer store mengder vann inn i båten. Enten ved en solid grunnkjenning, dårlig sjø eller langvarig regnvær uten kalesje.

Motoren er bak, går jeg ut ifra. Da trenger du stor oppdrift bak hvis båten får lekkasje.

1kg motor = ca.1 liter skum for oppdrift.

I tillegg kommer vekten av glassfiber, beslag, deg? og diverse, minus

volum av det samme i liter for det som er under vann.

Og det er ikke mye.

Hvis du ikke ligger til halsen i vann.

Takk for info paxo, i stede for 37*27 luke går jeg for 14*25 luke som bare er 25cm dyp. Da blir det ikke mange ccm3 med skum jeg fjerner og tenker det er et greit kompromiss så holder skuta seg gjerne flytende lenge nok til at de ombord kan komme seg ut hvis det plutselig kommet et helt hav inn i båten.

Tenkte og gå for denne, skal bare sjekke i morgen at jeg får plass til en liten dregg og 15-20 meter med tau :pray:

718402bvar.jpg.2442509bcf03afd84f9b2ea5e110e8e6.jpg

svolp skrev 48 minutter siden:

Takk for info paxo, i stede for 37*27 luke går jeg for 14*25 luke som bare er 25cm dyp. Da blir det ikke mange ccm3 med skum jeg fjerner.

Du må fjerne 8,75 liter skum for å få plass til denne luka/boksen.

Det vil si at du tar vekk ca. 8.75 kg oppdrift fra båten der bak (om du skulle være så uheldig at du får båten fylt med vann).

Men om denne luka/ boksen er vanntett og lukket, vil den erstatte så godt som nøyaktig det skummet du har fjernet, så du vil derfor ikke miste oppdrift i det hele tatt. Båtens flyteevne blir uforandret.

svolp skrev 35 minutter siden:

Boksen er tett med pakning rundt så det vil nok kompensere tålig bra for skummet jeg fjerner.

Den vil ikke bare kompensere tålig bra, men helt.

Om du trenger drenering i rommet til dreggtau og dregg avhenger av bruken.

Om du bruker dreggen ofte er det en fordel med drenering i bunn av rommet du drar tauet og dreggen opp i.

Om du har dreggen liggende lagret og klar til bruk kun i en nødsituasjon, kan jo også dette rommet være lukket og vanntett.

Redigert av Jannmar (see edit history)
svolp skrev On 14.7.2019 at 7.19:

Takk for info paxo, i stede for 37*27 luke går jeg for 14*25 luke som bare er 25cm dyp. Da blir det ikke mange ccm3 med skum jeg fjerner og tenker det er et greit kompromiss så holder skuta seg gjerne flytende lenge nok til at de ombord kan komme seg ut hvis det plutselig kommet et helt hav inn i båten.

Tenkte og gå for denne, skal bare sjekke i morgen at jeg får plass til en liten dregg og 15-20 meter med tau :pray:

718402bvar.jpg.2442509bcf03afd84f9b2ea5e110e8e6.jpg

Jeg siterer eget innlegg for å vise bildet. Jeg snakket med forhandler som leverer disse boksene beregnet for VHF radioer. Jeg laget en papp boks med samme mål og får da plass til en liten paraply dregg på 1.4kg og 30 meter tau så det er helt topp.

Men, forhandler sa siden de ikke er beregnet for litt røff bruk vil bunnen sprekke så han foreslå og enten bare kjøpe lokk hvis jeg finner det eller kjøpe hele greia og kappe av boksen og lage en ny i glassfiber.

Hva med og forsterke den i bunn med f.eks glassfiber, er det en tanke eller vil ikke fiberen sitte fast/bite på denne type plast. Hjelp!

Mange båter som ikkje har skum, og ennå fleire gamle båter der skummet er vått og ødelagt.   Eg personlig hadde ikkje vektlagt flyteevne.  I dag skal alle personer ombord ha egne flyteplagg.  Er du oppriktig redd for at båten går til bunns vs dupper i vannskorpa ved skade så kan du knytte fast fenderene som truleg allereie er ombord, som erstatning for fjernet skum.  

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...