Jump to content

Suzuki DF 40 fusker på høyt turtall, tips?

Olemannen

Recommended Posts

Min 2006 Suzuki DF40 går fint på tomgang.  Den går fint også opptil ca 2000 omdreininger.  Men på full gass harker og hoster den og gir bare ca 3000 omdr, og ikke 5200 som er normalt. Den kommer plutselig med full fres og maks turtall, men etter 1-2 sekunder faller den av igjen til ca 3000 omdr.  og så opp igjen etter 10-15 sekunder. 

Startet den i våres med gammel bensin, kanskje med kondens.  Ikke særlig klokt.

Men nå bare ny bensin.  Kjørte den 10 min på tomgang og tenkte det ville blåse ut problemet om det var fukt noe sted. Men det skjedde ikke.

Hadde noe lignende for få år siden og da byttet jeg alle tennpluggene, vannutskiller og dieselfilter og brukte en flaske kondensfjerner.

Kan alt dette være nødvendig igjen?  Tips om enklere tiltak?

Hva sier instrumentene? Du skal få varsling på slike symptomer, høres ut som elektronikken er synderen her, siden tilbakefallene er stabile rundt 3000 omdr,  første bud med slik fusking, nye plugger, hjelper ikke det er det bare å få kjørt en diagnose på maskinen. Kan være coil, triggere, injector ++++ , koblinger tank,

jeg har diagnose verktøy til de fleste påhengsmotorer , og sparer mye tid og penger på å feilsøke med dette verktøyet.

1 bytt plugger, prøv en annen bensintank og slange, drener høytrykkspumpe/kammer for eventuelt vann, muligens du da allerede har fikset motoren, lykke til

Takk for gode tips!   

Ikke sett noe utslag på instrumenter, skal sjekke bedre neste gang jeg er i båten.

Skal prøve bytte plugger først,  deretter blåse ren bensinslangen, men hvordan drenerer jeg høytrykkspumpe/kammer for eventuelt vann?

Så vann-utskiller eller bensinfilter trenger jeg ikke bytte?

Redigert av Olemannen (see edit history)

Hadde en tilsvarende DF50 en gang i tiden. Det høres litt ut som om du møter turtallssperren som denne motortypen legger inn hvis sensorene detekterer ulike feilsituasjoner. Eks lavt oljenivå, lavt oljetrykk, varmgang etc. Vet ikke hva slags instrumenter du har tilkoblet, men har du originalinstrumentene ville jeg sett litt nærmere på lampene (de lyser ikke så sterkt) og slått opp i manualen.

Har testet igjen og virker som turtallsperren på tomgang er på ca 3000 rpm.  Men på full gass i gir så går båten helt opp mot 4000 rpm før den etter få sekunder faller av og går ned rett under 3000 rpm der den ligger ca 5-10 sekunder før den drar opp i 4000 rpm igjen, ligger der noen sekunder, og faller så ned til 3000 rpm.

Så virker ikke som det er denne turtallssperren som slår inn.

Ingen lamper lyser når jeg kjører, alle lampene lyser opp ved start før de slukner, så alt ser OK ut.

Sjekket tennpluggene, de  var lyse og fine, litt mørke på selve "buen", men sånn skal det vel være.

Tømte vannutskiller og fylt tanken full med ny bensin.

Så, jeg blir ikke klok på dette....tips?

Redigert av Olemannen (see edit history)

95okt inneholder etanol, den trekker til seg fuktighet. Noe som kan skape trøbbel for motorer som gjerne ser lengre perioder uten bruk.   Da vil det være bedre å bruke bensin uten etanol, og heller la bensinfilter/vannutskiller ta seg av de vanndråpene som måtte dukke opp

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Bra, da blir det 98 oktan på tanken heretter!   Og reserveplugger for hånden, motoren har ikke vært så kranglete før, så har en hypotese om at det må være mer etanol i bensinen nå enn i gamle dager.

Men, etter 7 år med kun elbiler er jeg tilbake til bensinbil, så da kan jo båt-tanken tømmes over der når høsten kommer:wink:

Tipper hovedgrunnen i mitt tilfelle var at tanken var halvfull over vinteren, og komboen av gammel bensin, konsens/vann som blandet seg med etanolen tok knekken på pluggene.  Tømte også vannutskiller og bensinfilter, men er nok klokere å sørge for tom og ren tank over vinteren, ny og frisk og helst etanolfri bensin på tanken om våren.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...