Olemannen Startet 13.Juli.2019 Link til dette innlegget Startet 13.Juli.2019 Min 2006 Suzuki DF40 går fint på tomgang. Den går fint også opptil ca 2000 omdreininger. Men på full gass harker og hoster den og gir bare ca 3000 omdr, og ikke 5200 som er normalt. Den kommer plutselig med full fres og maks turtall, men etter 1-2 sekunder faller den av igjen til ca 3000 omdr. og så opp igjen etter 10-15 sekunder. Startet den i våres med gammel bensin, kanskje med kondens. Ikke særlig klokt. Men nå bare ny bensin. Kjørte den 10 min på tomgang og tenkte det ville blåse ut problemet om det var fukt noe sted. Men det skjedde ikke. Hadde noe lignende for få år siden og da byttet jeg alle tennpluggene, vannutskiller og dieselfilter og brukte en flaske kondensfjerner. Kan alt dette være nødvendig igjen? Tips om enklere tiltak? Sitér dette innlegget Link to post
Barthoma Svart 13.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2019 Hva sier instrumentene? Du skal få varsling på slike symptomer, høres ut som elektronikken er synderen her, siden tilbakefallene er stabile rundt 3000 omdr, første bud med slik fusking, nye plugger, hjelper ikke det er det bare å få kjørt en diagnose på maskinen. Kan være coil, triggere, injector ++++ , koblinger tank, jeg har diagnose verktøy til de fleste påhengsmotorer , og sparer mye tid og penger på å feilsøke med dette verktøyet. 1 bytt plugger, prøv en annen bensintank og slange, drener høytrykkspumpe/kammer for eventuelt vann, muligens du da allerede har fikset motoren, lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Olemannen Svart 13.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2019 (redigert) Takk for gode tips! Ikke sett noe utslag på instrumenter, skal sjekke bedre neste gang jeg er i båten. Skal prøve bytte plugger først, deretter blåse ren bensinslangen, men hvordan drenerer jeg høytrykkspumpe/kammer for eventuelt vann? Så vann-utskiller eller bensinfilter trenger jeg ikke bytte? Redigert 13.Juli.2019 av Olemannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
vindmann Svart 13.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2019 Hadde en tilsvarende DF50 en gang i tiden. Det høres litt ut som om du møter turtallssperren som denne motortypen legger inn hvis sensorene detekterer ulike feilsituasjoner. Eks lavt oljenivå, lavt oljetrykk, varmgang etc. Vet ikke hva slags instrumenter du har tilkoblet, men har du originalinstrumentene ville jeg sett litt nærmere på lampene (de lyser ikke så sterkt) og slått opp i manualen. Sitér dette innlegget Link to post
Olemannen Svart 13.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2019 Takk, tar en tur med den i morgen og sjekker lampene nøye, det er original Suzuki panel i båten. Sitér dette innlegget Link to post
KjetilBN Svart 14.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2019 Var turtallssperre dersom motoren stod i fri på min DF50. Så vidt jeg husker en liten bryter på giroverføringen et sted under dekselet som detekterte dette. Kanskje denne fusker? Sitér dette innlegget Link to post
Olemannen Svart 14.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2019 (redigert) Har testet igjen og virker som turtallsperren på tomgang er på ca 3000 rpm. Men på full gass i gir så går båten helt opp mot 4000 rpm før den etter få sekunder faller av og går ned rett under 3000 rpm der den ligger ca 5-10 sekunder før den drar opp i 4000 rpm igjen, ligger der noen sekunder, og faller så ned til 3000 rpm. Så virker ikke som det er denne turtallssperren som slår inn. Ingen lamper lyser når jeg kjører, alle lampene lyser opp ved start før de slukner, så alt ser OK ut. Sjekket tennpluggene, de var lyse og fine, litt mørke på selve "buen", men sånn skal det vel være. Tømte vannutskiller og fylt tanken full med ny bensin. Så, jeg blir ikke klok på dette....tips? Redigert 14.Juli.2019 av Olemannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Olemannen Svart 15.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2019 Byttet plugger og renset bensinfilter, jammen var det alt som skulle til....Var sikker på at det var noe mer komplisert denne gang. Fikk tips om å kun bruke 98 oktan bensin, da den takler kondens/fukt bedre enn 95 oktan som jeg alltid har brukt til nå, synspunkter på det? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 15.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2019 (redigert) 95okt inneholder etanol, den trekker til seg fuktighet. Noe som kan skape trøbbel for motorer som gjerne ser lengre perioder uten bruk. Da vil det være bedre å bruke bensin uten etanol, og heller la bensinfilter/vannutskiller ta seg av de vanndråpene som måtte dukke opp Redigert 15.Juli.2019 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Olemannen Svart 16.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2019 Bra, da blir det 98 oktan på tanken heretter! Og reserveplugger for hånden, motoren har ikke vært så kranglete før, så har en hypotese om at det må være mer etanol i bensinen nå enn i gamle dager. Men, etter 7 år med kun elbiler er jeg tilbake til bensinbil, så da kan jo båt-tanken tømmes over der når høsten kommer Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 16.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2019 Hører dette kan være et problem, men har ikke opplevd det selv på mine motorer. Kjører uten tilsetting og 95 okt. Sitér dette innlegget Link to post
Olemannen Svart 16.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2019 Tipper hovedgrunnen i mitt tilfelle var at tanken var halvfull over vinteren, og komboen av gammel bensin, konsens/vann som blandet seg med etanolen tok knekken på pluggene. Tømte også vannutskiller og bensinfilter, men er nok klokere å sørge for tom og ren tank over vinteren, ny og frisk og helst etanolfri bensin på tanken om våren. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.