Jump to content

Hvilken åpen trebåt båt er dette?

Howardols

Recommended Posts

Rana lagde en modell som var ganske lik, selv om jeg ikke får speilet til å stemme helt. Båten trenger jo heller ikke å være bygd på et verft.

Har inntrykk av at trebåter generelt ikke akkurat flyr ut dørene for tiden, så det er neppe noen gullgruve han har kommet over. Bruks og teknisk verdi overskrider nok salgsverdi mange, mange ganger er jeg redd.

• 5 år senere...

Det ser jo også ut for at den er veldig gammel, men det har jo ingen betydning for en trebåt, dess eldre jo bedre, den er vel også belagt meg gode bord og ser ut som det er tjæreblanding i linoljen så - når det gjelder pris så vet jeg ikke - det er jo slik at det folk er villig til å betale, men hva kunne du tenkt deg for denne, og befinner den seg?

vil ikke si den ligner Rana sin..

Trebåter ble bygd mange steder, trenger som sagt lenger opp ikke være bygd på et kjent båtbyggeri

image.png.0a626391042a19d6f072b1ae0d08e37c.png

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Jeg hadde to slike på 1970 tallet. Min grandonkel, som var fra Herøy i Nordland. Fik de sendt ned hit til sørlandet. Den første jeg hadde var jerklinket, den neste bestilte grandonkel med kobberklink. Den kobberklinkede holdt lengre. Båten var smekker, lett og ro, med påhenger var den avhengig av ballast i bauen. Vi kalte båtene  Nordlandssjekte.

Jeg har blitt fortalt at båtene ble bygget lette og smekre, for å bli brukt i garnfiske. Da rundt skjøyter. Man regnet derfor med at båtene ble slått i stykker mot skutsia på skøytene.

Aileen ll

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...