dieselfan Svart 16.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2019 Når Yankieane må låne Olle for å klare å lage propell til sine sorte 9.9hk. ere så sier vel det sitt om Olle. At han i tillegg er født snill, hjelpsom og arbeidsom... så gjør det ham ikke enklere å erstatte ...selv om det er eget kjøtt og blod Sitér dette innlegget Link to post
arosnes Svart 16.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2019 Mix skrev for 3 timer siden: Trist sak. Håper du ikke har fått noen følgeskader. Men nå har du lært på den harde måten hvor viktig det er å stå bak å ha kontroll når ankeret skal opp. Har du fjernkontroll ? Jeg har fjernkontroll, men den funker ikke etter at jeg fikk lekkasje fra batteriene inn den. Tips til alle er å bytte batteri annethvert år. Det blir et prosjekt å prøve å fikse den. Kretskortet ser bra ut, men jeg måtte lodde inn en ny batteriterminal pga tæring. Får legge det prosjektet ut i en separat tråd. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 16.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2019 Det er jo litt utgjordt, hadde fjernkontrollen virket hadde du neppe havnet i denne shituasjonen. Men shit happens, lite trøst, men. På den første båten jeg anskaffet ankervinsj til lagde jeg til en kablet fjernkontroll, tok ikke sjansen på å styre vinsjen fra førerplass når ankeret skulle opp. Dette var før trådløse ble vanlig. Sitér dette innlegget Link to post
arosnes Svart 17.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 Det var i grunn en god ide å lage en kablet ankerkontroll bak på båten der man kan se ankeret godt. Mulig jeg må skifte hele greia, jeg får uansett ikke tak i ny fjernkontroll lenger. (Noen som har en Engbo fjernkontroll å selge?) Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 (redigert) https://webshop.nettbaat.no/products/fjernkontroll-vinsj-og-baugpropell-mod-400i Fjernkontroll til ankervinsj og baugpropell mod 400i En meget smart fjernkontroll som kan styre både ankervinsj og baugpropell. Kan brukes på både minus og plussstyrt utstyr. Leveres med 2 trådløse fjernkontroller, så her trengs ingen kabling til dashbord eller flybridge. En trådløs dashbord kontroll og en trådløs håndhold kontroll. Fjernkontrollen kan brukes på alle ankervinsjer og thrustere: Quick, Engbo, Ilas , Sleipner etc. - 12-24V - Pluss eller minus styring - Rekkevidde 35m Redigert 17.Juli.2019 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
arosnes Svart 17.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 Takk Laluna, men å komme til koblingene mellom fjernkontroll-mottaker og ankervinsj-kontrollboks blir et forferdelig styr. Det sitter på skrogsiden, bak batteriet og er umulig å komme til. Skulle gjerne hatt en slik en: Sitér dette innlegget Link to post
arosnes Svart 21.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2019 Siste nytt. Etter prøvetur så merker vi nå en liten ulyd rundt 1600 omdreinnger som ikke har vært der før. Og muligens mer vibrasjon enn vanlig.. Når jeg monterte propellene, så så jeg en liten oljestripe fra akslingen. Siden den var full av propellfett så tenkte jeg at det måtte være dette, men nå lurer jeg på om det kan være en indikasjon på kast i akslingen og ødelagt tettering :( Sitér dette innlegget Link to post
arosnes Svart 22.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2019 Noen som har en båthenger å leie ut nær Moss? Må ta båten opp, og trenger en henger å sette den på så jeg ikke okkuperer kranen til Betongen i lengre tid... Sitér dette innlegget Link to post
arosnes Svart 29.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2019 Siste nytt. Tok båten til Ragnar Ringstad i Fredrikstad. De har klokket propellaksling og sjekket oljen. Alt er ok. Samtidig så hører både jeg og fruen en helt ny lyd. Kan det være at ny propell og/eller annet forhold mellom propellene på duopropen gjør at det blir mer lyd på spesielle turtall?. Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 29.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2019 Propeller er desverre ikke så presise/innenfor lav toleranse som vi gjerne tror, så et par nye propeller kan nok fort gi en litt "annen lyd" enn hva man var vant med. Så lenge aksling er sjekket, ville jeg slått meg til ro med det. Sitér dette innlegget Link to post
arosnes Svart 29.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2019 Oljestripen som jeg la merke til var sannsynligvis fra en trimsylinder. Hurra for det! Sitér dette innlegget Link to post
arosnes Svart 29.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2019 N.B, byttet bare en av to propeller. Har en avtale med en kar på finn om å erverve et par pent brukte stålpropellere, så kanskje det hele blir enda bedre om noen dager... Sitér dette innlegget Link to post
arosnes Svart 29.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2019 Solseng skrev 14 minutter siden: Propeller er desverre ikke så presise/innenfor lav toleranse som vi gjerne tror, så et par nye propeller kan nok fort gi en litt "annen lyd" enn hva man var vant med. Så lenge aksling er sjekket, ville jeg slått meg til ro med det. Takk for info! Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 29.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2019 Håper du finner ut av det! Nå i helgen tok jeg et forlenget bad. Nabobåten la fra land, og jeg hørte en saftig og vond lyd. Han hadde sterk strøm fra siden og skulle korrigere båtens avdrift, og fikk kjettingen til ankeret i duoproppen. Vi klarte heldigvis å få tvunnet den ut mens vi badet, men kjettingen satt godt mellom propellene. Måtte bruke en del makt. Så da han til slutt var kommet løs og ankeret var oppe så anbefalte jeg ham å sjekke akslinger etc. med bakgrunn fra denne tråden. Og han reiste hjem for egen maskin. Vet ikke om det var noen avvik eller om alt fungerte som det skal. Håper det siste. Du er i alle fall ikke alene om å få ankeret i aggregatet... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Lars H. Svart 29.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2019 Også jeg har fått kjettingen til ankeret i propellen, men jeg har rett aksling og stor propell så det ble ingen skader. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
arosnes Svart 30.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2019 (redigert) arosnes skrev for 17 timer siden: Oljestripen som jeg la merke til var sannsynligvis fra en trimsylinder. Hurra for det! Jeg skjønte etter hvert at det var snakk om trimsylindre på drevet, ikke på trimtabs på skroget. Det er ikke noe å rope hurra for :( Redigert 30.Juli.2019 av arosnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.