Jump to content

Edit History

pipe

pipe

Du har god grunn til å stille det spørsmålet og siden varmeveksleren og sjøvannspumpen har blitt overhalt så har kanskje motoren blitt så varm at toppen har vridd seg eller toppakning har blåst.
Isolert sett så blir dette i orden igjen med å bytte toppakning og eventuelt plane topplokket.

Problemet du kan sitte igjen med er at motoren har vært så varm at spennet i stempelringene har blitt dårlig.

En typisk følge skade av dette er høyt oljeforbruk fordi olje fjær stempelringen har mistet spennet.
Vanligvis er det disse stempelringene som tåler minst.
Det kan også være så ille at kompresjons ringene på stempelet har mistet spennet og da får man dårligere kompresjon og overtrykk i bunnpanne.

Så ja det spørs om motoren har kokt og hvor lenge motoren ble kjørt med i den tilstanden.
Antagelig ikke lett å få ett ærlig svar på om motoren har kokt.


Velger du å kjøpe så kontroller om det er overtrykk i motoren ved å sjekke om det blåser i peilepinne hull og oljepåfyllingslokket.
Dårlige oljeringer gir oljeforbruk og blå eksos 

pipe

pipe

Du har god grunn til å stille det spørsmålet og siden varmeveksleren og sjøvannspumpen har blitt overhalt så har kanskje motoren blitt så varm at toppen har vridd seg eller toppakning har blåst.
Isolert sett så blir dette i orden igjen med å bytte toppakning og eventuelt plane topplokket.

Problemet du kan sitte igjen med er at motoren har vært så varm at spennet i stempelringene har blitt dårlig.

En typisk følge skade av dette er høyt oljeforbruk fordi olje fjær stempelringen har mistet spennet.
Vanligvis er det disse stempelringene som tåler minst.
Det kan også være så ille at kompresjons ringene på stempelet har mistet spennet og da får man dårligere kompresjon og overtrykk i bunnpanne.

Så ja det spørs om motoren har kokt og hvor lenge motoren ble kjørt med i den tilstanden.
Antagelig ikke lett å få ett ærlig svar på om motoren har kokt.

 



×
×
  • Create New...