TDF Startet 14.Juli.2019 Link til dette innlegget Startet 14.Juli.2019 Vurderer å kjøpe båt med en KAD32 i. Selger opplyste om at varmeveksleren og sjøvannspumpa har blitt overhalt, nylig. rett før overtagelse fikk jeg melding fra selgeren om at det lekker inn til ferskvannskjølingen(overtrykk) og at toppakningen skal byttes før evt overtakelse. motoren har gått 900 timer og er 12 år gammel Er det noen som har erfaringer fra lignende? Er det grunn til å tro at motoren har blitt rævkjørt og derfor bør styres unna? Ved evt bytte av toppakning, bør toppen hones i samme slengen. Hvordan kan jeg sikre meg at, hvis jeg alikevel kjøper båten, motoren er overhalt slik at det ikke kommer flere følgefeil? blir motor, sylindre kompresjonstestet i tillegg til ferskvannet etter slikt arbeid? Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 14.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2019 (redigert) Du har god grunn til å stille det spørsmålet og siden varmeveksleren og sjøvannspumpen har blitt overhalt så har kanskje motoren blitt så varm at toppen har vridd seg eller toppakning har blåst. Isolert sett så blir dette i orden igjen med å bytte toppakning og eventuelt plane topplokket. Problemet du kan sitte igjen med er at motoren har vært så varm at spennet i stempelringene har blitt dårlig. En typisk følge skade av dette er høyt oljeforbruk fordi olje fjær stempelringen har mistet spennet. Vanligvis er det disse stempelringene som tåler minst. Det kan også være så ille at kompresjons ringene på stempelet har mistet spennet og da får man dårligere kompresjon og overtrykk i bunnpanne. Så ja det spørs om motoren har kokt og hvor lenge motoren ble kjørt med i den tilstanden. Antagelig ikke lett å få ett ærlig svar på om motoren har kokt. Velger du å kjøpe så kontroller om det er overtrykk i motoren ved å sjekke om det blåser i peilepinne hull og oljepåfyllingslokket. Dårlige oljeringer gir oljeforbruk og blå eksos Redigert 14.Juli.2019 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TDF Svart 14.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2019 takk for svar. kommer evt tap av spenn i stempelringer fram på en evt komresjonstest? Selger har hatt båten kun ett år og man vet jo heller ikke hvordan båten har blitt behandlet før det. spurte etter skipslogg med serviceintervall og arbeid utført men det var heller mangelfullt. Man kan jo være heldig å få en flett overhalt motor. Man vet jo ikke tilstanden på ting som aldri har blitt byttet. men igjen så kan en kjøpe seg en båt som man tror er overhalt men som ender opp å bli ett mareritt. Jeg har ikke erfaring med KAD og noen sier at toppen bør slipes mens andre sier at volvo fraråder det... Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 14.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2019 TDF skrev 4 minutter siden: Jeg har ikke erfaring med KAD og noen sier at toppen bør slipes mens andre sier at volvo fraråder det... Det har ikke jeg heller men man kontroller bestandig toppen med en rettholdt og bladsøker. Er det i orden så er det heller ingen grunn til å plane den. TDF skrev 6 minutter siden: kommer evt tap av spenn i stempelringer fram på en evt komresjonstest? Det vil jeg tro men er det bare oljeringene så kommer det ikke frem på en komptest. TDF skrev 8 minutter siden: Man kan jo være heldig å få en flett overhalt motor. Ja du kan være så heldig at du ender opp med en bra motor med ny toppakkning og ett dele vis overhalt kjølesystem. Antakelig er det mest trolig hvis ingen har kjørt motoren over kokepunktet over tid. Dessverre er ikke alle like flinke til å følge med på intrumentene Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.