Jump to content

Båt som er sunket - tror jeg vet hvem eieren er.


Knallipadden

Recommended Posts

Er en båt som er gått ned i nærheten av der båten min ligger. Jeg tror jeg vet hvem som eier den. Kjenner han ikke, men kjenner til han. Bør jeg melde fra? Det er for øvrig kommunen som eier berget de er fortøyd til. Det er ikke tilrettelagt for båtplasser der båten har gått ned. Det ligger flere utrangerte båter på samme plass som kan synke. Noen har folk på besøk jevnlig som lenser, andre bryr seg ikke om båten. Det er folk som ikke vil/kan betale for båtplass i marinaene i området. Av og til dukker det opp en og annen stjålet båt der også. Det skal angivelig ligge flere båter på bunnen. Båtene er bare tilgjengelig fra båt. Virker ikke som kommunen bryr seg. Hva ville dere ha gjort? Ser politiet ofte er forbi og ser etter tyvegods mm. 

IMG_20190712_213406.jpg

Redigert av Knallipadden (see edit history)
Link to post
Guest Avmønstret#

Vel, mulig kriminelt miljø. Du legger ut en rekke opplysninger og bilde og lurer på om du skal varsle politiet om hvem eier er, noe jeg tipper politiet er informert om allerede iom at de holder en oversikt over stedet og antagelig miljøet. 

 

Dette er ett åpent forum og ved å bruke ørlite tid på å lese det du har skrevet her og undersøkt litt, og om jeg bodde i samme område som du, tror jeg at jeg ganske kjapt ville skjønne hvem du er. 

-----------

Du sier du "tror du vet", altså vet du ikke. Antagelig vet politiet allerede det samme. 

 

Med mindre du faktisk vet noe om eierskapet, helst kan dokumentere det, og også vet at den personen er full av penger og faktisk kan gjøre opp for seg så tror jeg du gjør rett i å "holde kjeft". Kan ikke se at noen har noe å tjene på at du "sladrer", ikke minst vil du kunne stille deg selv i fare. 

 

 

 

Link to post
Pinkvin skrev for 11 timer siden:

 

 

Med mindre du faktisk vet noe om eierskapet, helst kan dokumentere det, og også vet at den personen er full av penger og faktisk kan gjøre opp for seg så tror jeg du gjør rett i å "holde kjeft". Kan ikke se at noen har noe å tjene på at du "sladrer", ikke minst vil du kunne stille deg selv i fare. 

 

 

Stått opp med feil fot i dag...?

Syns det er fint at folk engasjerer seg mot forsøpling av vår kyst...

 

Link to post
Guest Avmønstret#
Ida Marie III skrev 45 minutter siden:

 

Stått opp med feil fot i dag...?

Syns det er fint at folk engasjerer seg mot forsøpling av vår kyst...

 

 

Nei, mener det som et faktisk og praktisk råd. Om dette er en "vrakbåt" så er det vel også en person uten særlige personlige ressurser, særlig mtp at den også lå på en typisk vrakplass. Er det noe å hente i å bruke masse ressurser på å oppnå... ingenting, utover å kanskje bli hengt ut som han som sladrer til politiet. Gjett hvem sin båt som får neste innbrudd? 

 

Hvis Knalipadden vet at dette er en person med ressurser til å rydde opp etter seg derimot, ja da syns jeg det ville være riktig. 

------

Greit med generelle prinsipp, og der følger jeg deg 100% Ida Marie, men konkret i en sak som dette.. hadde verget meg for å gjøre noe. Og det er ikke det samme som å ikke bry seg ifht forsøpling langs kysten med gamle vrak.

 

Men løsningen på det problemet ligger langt forut at denne vrakbåten, liggende på en vrakplass, antagelig eid av en person uten ressurser, til slutt sank. Nå er enda en båt sunket på samme plassen, kommunen får store utgifter med å rydde opp både den og andre vrak på stedet. Hvordan det skal hjelpe å bruke enda mer ressurser for å kjøre en antatt ressursløs person gjennom en rettslig kvern... ja det ser jeg rett og slett ikke. Om jeg "selger" vraket mitt til en person oppi elva i Fredrikstad med 2 kasser pils på dekk for en krone og den synker 1 uke, ett år etterpå. Hvem er det som egentlig burde stå til ansvar? 

Link to post
Pinkvin skrev 57 minutter siden:

Om jeg "selger" vraket mitt til en person oppi elva i Fredrikstad med 2 kasser pils på dekk for en krone og den synker 1 uke, ett år etterpå. Hvem er det som egentlig burde stå til ansvar? 

 

Ja, det kan du si....

Men dette er et konkret problem...

Florvåg havn på Askøy, ligger veldig nær Bergen...noe som gjør den "interessant " for resurssvake personer med båt....

Havnene er naturlig godt beskyttet, og de 3 båtforeningen som ligger her inne blir stadig plaget med tvilsomt personell fra byen, som slenger båtene fra seg langs fjellveggen på motsatt side.....

Det ligger allerede sikkert et titalls på bunnen langs denne fjellveggen...

Hvordan dette kan bekjempes er jeg usikker på...

Et tvunget båtregister ville muligens være en god start..? 

 

Link to post
Guest Avmønstret#
Ida Marie III skrev 14 minutter siden:

 

Et tvunget båtregister ville muligens være en god start..? 

 

 

Tør som regel ikke å nevne det ;-) Om jeg nevner en slags EU kontroll hvert femte år for fartøy som er over 30-40 år gamle i samme slengen så blir det bare bråk :-D

Link to post
Guest Avmønstret#
nomen skrev 1 time siden:

Ved å kjøre en antatt ressursløs person i "kværna", kan man kanskje bidra til denne personen (og bekjente av h*n) tenker seg om et par ganger før de går på neste (håpløse)båtprosjekt.

 

Det heter konsekvenser, og det bør slikt få!

 

Er i prinsippet ikke uenig i det heller... Men som nevnt i eksempelet tidligere, vi vet vel sånn passe sikkert at båter så og si "faller nedover" i "systemet" helt til de blir gitt bort/solgt i ett miljø hvor de ikke vil bli ivaretatt. Å gå på en eller annen tilfeldig "eier" i ett sånt miljø tror jeg ikke har noe som helst for seg. 

 

Så en dokumentar fra... England eller USA hvor en har ett litt tilsvarende problem med personer som får betalt for å stå som eier for "vrakbiler". Vrakbilene kjøres da uten at noen avgifter blir betalt, ei heller bøter eller noe som helst. En eneste person står da gjerne som eier for en hel liten bilpool som disponeres av en rekke personer som betaler den ene personen for å få alt registrert på seg. 

 

At vrakbåter havner i samme miljø og på samme sted har noe av de samme strukturelle problemene. Og i praksis ligger problemet mye tidligere i "starte på slutten av båtens liv". Å få straffet en tilfeldig siste eier av ett vrak er ikke noe å bruke ressurser på om du spør meg. Men den siste eier med ressurser som "solgte" båten med to kasser pils på dekk burde få seg en oppstrammer. Og hvordan kan vi unngå at det skjer? 

 

Vi må heller få til ordninger så vrakbåter ikke ender "den veien" men blir destruert på en lovlig og grei måte. Det var enklere før når man kunne taue de ut midtfjords og senke de. 

Link to post

Jeg ber på mine knær om at det IKKE opprettes et eneste nytt overformynderi (etter modell fra bompengeselskapene) før det er bevist at det vil virke.

 

Vi har regler for det meste, bruk de eksisterende. Rydd opp, ja, men gi bæng i å opprette enda et supperåd for å holde styr på 10-20 båtvrak i året... 

Om dette er stort problem i Bergen, så løs det i Bergen. Slutt å la det gå ut over en som ror prammen sin på Gjøvik... 

 

 

Link to post
Pinkvin skrev 36 minutter siden:

 

Tør som regel ikke å nevne det ;-) Om jeg nevner en slags EU kontroll hvert femte år for fartøy som er over 30-40 år gamle i samme slengen så blir det bare bråk :-D

 

Eika skrev 28 minutter siden:

Og hvis man i tillegg nevner en strengere båtførerprøve, for alle aldre, så blir man nesten skutt etter. 

 

Skulle bare mangle . . . !  :smash:

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
dieselfan skrev 30 minutter siden:

 

Om dette er stort problem i Bergen, så løs det i Bergen. Slutt å la det gå ut over en som ror prammen sin på Gjøvik... 

 

 

 

Tviler på dette bare er et problem i Bergen...

Vil tro de fleste kommuner som ligger nær en storby har samme problemet...

At han i prammen ikke merker noe på Gjøvik er godt mulig...

Link to post
3 hours ago, Eika said:

Og hvis man i tillegg nevner en strengere båtførerprøve, for alle aldre, så blir man nesten skutt etter. 

 

Men det vil ikke hverken hindre praktisk eller legalt hvem som helst i å kjøpe en båt, kun å kjøre den. Forøvrig enig både i obligatorisk register og en båtførerprøve som faktisk betyr å dokumentere både teoretetisk og praktisk kunnskap i å bruke en båt.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...