Knallipadden Startet 14.Juli.2019 Link til dette innlegget Startet 14.Juli.2019 (redigert) Er en båt som er gått ned i nærheten av der båten min ligger. Jeg tror jeg vet hvem som eier den. Kjenner han ikke, men kjenner til han. Bør jeg melde fra? Det er for øvrig kommunen som eier berget de er fortøyd til. Det er ikke tilrettelagt for båtplasser der båten har gått ned. Det ligger flere utrangerte båter på samme plass som kan synke. Noen har folk på besøk jevnlig som lenser, andre bryr seg ikke om båten. Det er folk som ikke vil/kan betale for båtplass i marinaene i området. Av og til dukker det opp en og annen stjålet båt der også. Det skal angivelig ligge flere båter på bunnen. Båtene er bare tilgjengelig fra båt. Virker ikke som kommunen bryr seg. Hva ville dere ha gjort? Ser politiet ofte er forbi og ser etter tyvegods mm. Redigert 14.Juli.2019 av Knallipadden (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 14.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2019 Jeg ville ha meldt fra. Både til eieren av båten og kommunen. Ingen er tjent med at det ligger vrak og lekker ut diesel, olje og annet over tid. Og det kan jo også være eieren ønsker ta vare på båten og dermed vil få denne hevet før det skjer mer skade. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2019 Vel, mulig kriminelt miljø. Du legger ut en rekke opplysninger og bilde og lurer på om du skal varsle politiet om hvem eier er, noe jeg tipper politiet er informert om allerede iom at de holder en oversikt over stedet og antagelig miljøet. Dette er ett åpent forum og ved å bruke ørlite tid på å lese det du har skrevet her og undersøkt litt, og om jeg bodde i samme område som du, tror jeg at jeg ganske kjapt ville skjønne hvem du er. ----------- Du sier du "tror du vet", altså vet du ikke. Antagelig vet politiet allerede det samme. Med mindre du faktisk vet noe om eierskapet, helst kan dokumentere det, og også vet at den personen er full av penger og faktisk kan gjøre opp for seg så tror jeg du gjør rett i å "holde kjeft". Kan ikke se at noen har noe å tjene på at du "sladrer", ikke minst vil du kunne stille deg selv i fare. Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 14.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2019 Tro kan du gjøre i kirken, man går ikke til politiet med spekulasjoner. Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Martine29 Svart 15.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2019 Politiet mottar mange henvendelser og forsøpling av naturen er et satningsområde. Send en hyggelig mail til kommunen, de har faktisk ansatte som skal ta seg av forsøpling bla gamle bilvrak. Sjøen har i alle år vært søppelplass nr 1 I verden. Hvis du varsler fra har de plikt til å gi deg tilbakemelding. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 15.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2019 Ofte langdrygt å få ryddet opp i slikt hvis det ikke lekker olje eller diesel. Hvis det lekker kan du melde fra om det, så blir det lagt ut lenser og noen må ta tak i saken. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Ida Marie III Svart 15.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2019 (redigert) Jeg ligger også like ved... Vår forening har kontaktet kommunen som er eiere av området... Båten blir hevet nå på torsdag, og sendt til destruering i Hanøytangen er det siste vi har hørt... Ligger forøvrig 2 til på bunnen der borte.. Alle burde vært fjernet... Redigert 15.Juli.2019 av Ida Marie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 15.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2019 Pinkvin skrev for 11 timer siden: Med mindre du faktisk vet noe om eierskapet, helst kan dokumentere det, og også vet at den personen er full av penger og faktisk kan gjøre opp for seg så tror jeg du gjør rett i å "holde kjeft". Kan ikke se at noen har noe å tjene på at du "sladrer", ikke minst vil du kunne stille deg selv i fare. Stått opp med feil fot i dag...? Syns det er fint at folk engasjerer seg mot forsøpling av vår kyst... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 15.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2019 Ida Marie III skrev 45 minutter siden: Stått opp med feil fot i dag...? Syns det er fint at folk engasjerer seg mot forsøpling av vår kyst... Nei, mener det som et faktisk og praktisk råd. Om dette er en "vrakbåt" så er det vel også en person uten særlige personlige ressurser, særlig mtp at den også lå på en typisk vrakplass. Er det noe å hente i å bruke masse ressurser på å oppnå... ingenting, utover å kanskje bli hengt ut som han som sladrer til politiet. Gjett hvem sin båt som får neste innbrudd? Hvis Knalipadden vet at dette er en person med ressurser til å rydde opp etter seg derimot, ja da syns jeg det ville være riktig. ------ Greit med generelle prinsipp, og der følger jeg deg 100% Ida Marie, men konkret i en sak som dette.. hadde verget meg for å gjøre noe. Og det er ikke det samme som å ikke bry seg ifht forsøpling langs kysten med gamle vrak. Men løsningen på det problemet ligger langt forut at denne vrakbåten, liggende på en vrakplass, antagelig eid av en person uten ressurser, til slutt sank. Nå er enda en båt sunket på samme plassen, kommunen får store utgifter med å rydde opp både den og andre vrak på stedet. Hvordan det skal hjelpe å bruke enda mer ressurser for å kjøre en antatt ressursløs person gjennom en rettslig kvern... ja det ser jeg rett og slett ikke. Om jeg "selger" vraket mitt til en person oppi elva i Fredrikstad med 2 kasser pils på dekk for en krone og den synker 1 uke, ett år etterpå. Hvem er det som egentlig burde stå til ansvar? Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 15.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2019 Ved å kjøre en antatt ressursløs person i "kværna", kan man kanskje bidra til denne personen (og bekjente av h*n) tenker seg om et par ganger før de går på neste (håpløse)båtprosjekt. Det heter konsekvenser, og det bør slikt få! Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Knallipadden Svart 15.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2019 Jeg vil ikke si for mye, men jeg er medlem av samme gruppe som denne personen på Facebook og han har lagt ut bilder der av båten sin. Det kan naturligvis være at båten er solgt til noen andre. Hvis båtforening har varslet kommunen trenger jeg ikke å gjøre mer. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 15.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2019 Pinkvin skrev 57 minutter siden: Om jeg "selger" vraket mitt til en person oppi elva i Fredrikstad med 2 kasser pils på dekk for en krone og den synker 1 uke, ett år etterpå. Hvem er det som egentlig burde stå til ansvar? Ja, det kan du si.... Men dette er et konkret problem... Florvåg havn på Askøy, ligger veldig nær Bergen...noe som gjør den "interessant " for resurssvake personer med båt.... Havnene er naturlig godt beskyttet, og de 3 båtforeningen som ligger her inne blir stadig plaget med tvilsomt personell fra byen, som slenger båtene fra seg langs fjellveggen på motsatt side..... Det ligger allerede sikkert et titalls på bunnen langs denne fjellveggen... Hvordan dette kan bekjempes er jeg usikker på... Et tvunget båtregister ville muligens være en god start..? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 15.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2019 Ida Marie III skrev 14 minutter siden: Et tvunget båtregister ville muligens være en god start..? Tør som regel ikke å nevne det ;-) Om jeg nevner en slags EU kontroll hvert femte år for fartøy som er over 30-40 år gamle i samme slengen så blir det bare bråk :-D Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 15.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2019 Og hvis man i tillegg nevner en strengere båtførerprøve, for alle aldre, så blir man nesten skutt etter. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 15.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2019 nomen skrev 1 time siden: Ved å kjøre en antatt ressursløs person i "kværna", kan man kanskje bidra til denne personen (og bekjente av h*n) tenker seg om et par ganger før de går på neste (håpløse)båtprosjekt. Det heter konsekvenser, og det bør slikt få! Er i prinsippet ikke uenig i det heller... Men som nevnt i eksempelet tidligere, vi vet vel sånn passe sikkert at båter så og si "faller nedover" i "systemet" helt til de blir gitt bort/solgt i ett miljø hvor de ikke vil bli ivaretatt. Å gå på en eller annen tilfeldig "eier" i ett sånt miljø tror jeg ikke har noe som helst for seg. Så en dokumentar fra... England eller USA hvor en har ett litt tilsvarende problem med personer som får betalt for å stå som eier for "vrakbiler". Vrakbilene kjøres da uten at noen avgifter blir betalt, ei heller bøter eller noe som helst. En eneste person står da gjerne som eier for en hel liten bilpool som disponeres av en rekke personer som betaler den ene personen for å få alt registrert på seg. At vrakbåter havner i samme miljø og på samme sted har noe av de samme strukturelle problemene. Og i praksis ligger problemet mye tidligere i "starte på slutten av båtens liv". Å få straffet en tilfeldig siste eier av ett vrak er ikke noe å bruke ressurser på om du spør meg. Men den siste eier med ressurser som "solgte" båten med to kasser pils på dekk burde få seg en oppstrammer. Og hvordan kan vi unngå at det skjer? Vi må heller få til ordninger så vrakbåter ikke ender "den veien" men blir destruert på en lovlig og grei måte. Det var enklere før når man kunne taue de ut midtfjords og senke de. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 15.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2019 (redigert) Var det ikke en tidligere slepebåt som havnet i fjæresteinen etter tekniske problemer hvor forrige (sist registrerte)eier måtte ta hele regningen for fjerning? https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/b0W8l/-Sure-penger-og-fortvilende-sak_-men-vi-skal-fjerne-vraket-av-Lomax Redigert 15.Juli.2019 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 15.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2019 Jeg ber på mine knær om at det IKKE opprettes et eneste nytt overformynderi (etter modell fra bompengeselskapene) før det er bevist at det vil virke. Vi har regler for det meste, bruk de eksisterende. Rydd opp, ja, men gi bæng i å opprette enda et supperåd for å holde styr på 10-20 båtvrak i året... Om dette er stort problem i Bergen, så løs det i Bergen. Slutt å la det gå ut over en som ror prammen sin på Gjøvik... Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 15.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2019 Pinkvin skrev 36 minutter siden: Tør som regel ikke å nevne det ;-) Om jeg nevner en slags EU kontroll hvert femte år for fartøy som er over 30-40 år gamle i samme slengen så blir det bare bråk :-D Eika skrev 28 minutter siden: Og hvis man i tillegg nevner en strengere båtførerprøve, for alle aldre, så blir man nesten skutt etter. Skulle bare mangle . . . ! Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Ida Marie III Svart 15.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2019 dieselfan skrev 30 minutter siden: Om dette er stort problem i Bergen, så løs det i Bergen. Slutt å la det gå ut over en som ror prammen sin på Gjøvik... Tviler på dette bare er et problem i Bergen... Vil tro de fleste kommuner som ligger nær en storby har samme problemet... At han i prammen ikke merker noe på Gjøvik er godt mulig... Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 15.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2019 Poenget mitt var at vi trenger målrettede tiltak. Dvs at det ikke skal gå utover uskyldige. Om tre sunkne båter i Bergen ikke kan løses på annen måte enn å innføre et tvunget nasjonalt register eller tvungen EU kontroll for båt da har vi tapt. Beklager ordbruken men det er rett og slett "ikke bra" ... Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 15.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2019 3 hours ago, Eika said: Og hvis man i tillegg nevner en strengere båtførerprøve, for alle aldre, så blir man nesten skutt etter. Men det vil ikke hverken hindre praktisk eller legalt hvem som helst i å kjøpe en båt, kun å kjøre den. Forøvrig enig både i obligatorisk register og en båtførerprøve som faktisk betyr å dokumentere både teoretetisk og praktisk kunnskap i å bruke en båt. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.