Guest Sverrejo Startet 15.Juli.2019 Del på Facebook Startet 15.Juli.2019 Vi har en Agder 840 med Yanmar 4lh dte fra 1995. Mener den har maksimalt turtall på 3300 omdreininger og yter 170 hk. Jeg har ingen instruksjonsbok, men mener å ha blitt fortalt at disse motorene skal kjøres på høyt turtall. Vi kjører stort sett mellom 2000 og 2500 omdreininger. Over 2700 føler jeg at båten planer vel mye og mister mye følsomhet på styringen. Spørsmålet mitt er da om vår kjøring på 2000-2500 omdreininger vil kokse motoren over tid, og eventuelt hvor høyt turtall jeg bør kjøre med for å unngå dette, og hvor lenge på det høye turtallet. Kjøpte båten i år og er meget fornøyd med båt og motor, men har jo bare kjørt ca 100 timer med motoren. Båten er fra 1987. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 15.Juli.2019 Del på Facebook Svart 15.Juli.2019 Du kokser ikke motoren på det turtallet. Marsjfart er 2-300 rpm under max turtall. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Kweelhouse Svart 15.Juli.2019 Del på Facebook Svart 15.Juli.2019 I følge brukermanualen så er kjøring med mindre enn 1000 o/min over lengre perioder(over 2 timer) ikke å anbefale Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 15.Juli.2019 Del på Facebook Svart 15.Juli.2019 (redigert) Omtrent da denne motoren var ny kjøpte jeg samme motor men kun med turbo som 105hk. https://www.yanmar.no/theme/yanmarportal/uploadedFiles/Marine/productDownloads/Leisure-Previous-Models/Datasheet/4LH-TE.pdf Iflg den tekniske avdelingen til Yanmar den gangen skulle jeg dra på helt full i ca 1 time etter å ha lagt lenge og dorget. Dette for å få så høy temperatur alt av sot ble brent rent. Men nå er det forskjell på en ny motor og en som har passert "konfirmasjonsalder" da.. Redigert 15.Juli.2019 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 15.Juli.2019 Del på Facebook Svart 15.Juli.2019 Har selv en 4jh-dte. Flott motor, men kjenner jeg blir litt stresset av å måtte ligge på flatt jern over tid. Mye suppe går det også. Sitér dette innlegget Link to post
Andor Svart 15.Juli.2019 Del på Facebook Svart 15.Juli.2019 fin cruise turtall er ca 2800-2900 rpm, da bruker dem minst drivstoff, maks rpm er 3300 og en kan ligge konstant på 3200 rpm Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 15.Juli.2019 Del på Facebook Svart 15.Juli.2019 Nå må dere slappe av folkens. Bruk motor som normalt. Svi av noen liter av og til og peis på. Brukermanualer er ok men nyt båtlivet. Dette er jo ikke romraketter, men trauste gammeldagse dieselmotorer uten noen som helst form for elektronikk. Behandle motoren som matrosen. La det surre og male og gi full gass når du finner det for godt. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 16.Juli.2019 Del på Facebook Svart 16.Juli.2019 (redigert) Martine29 skrev for 13 timer siden: La det surre og male og gi full gass når du finner det for godt. Det er ikke et godt råd dersom levetid på motor betyr noe - å gi full gass på en kald dieselmotor er noe av det mest destruktive en kan finne på. Redigert 16.Juli.2019 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 16.Juli.2019 Del på Facebook Svart 16.Juli.2019 Du misforstår. Det er vel ingen som gir full gass på kald motor. La det surre og gå er beklageligvis et trøndersk ordtak for å la motor gå behagelig og bli god og varm før du trøkker til nånn gong. Beklager, æ ska hoill mæ t bokmål heretter. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 16.Juli.2019 Del på Facebook Svart 16.Juli.2019 Nei, stå på trøndersken din, trøndersk er helt topp, bare pass på at det ikke kan oppfattes som at du anbefaler bånn gass på en kald diesel.... Er glad for å høre at det var en god forklaring på det Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 16.Juli.2019 Del på Facebook Svart 16.Juli.2019 Itj bære bære å få teng heilt på steill nårn sett nerri Bulgaria å sveitte å spriten e belliar einn vatne⚓ Forøvrig er du en stor ressurs for oss andre her på forumet, veldig bra. Har selv lært utrolig mye. Så tusen til deg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.