Jump to content

Yanmar 4lh-dte fra 1995 - anbefalt omdreiningshastighet

Guest Sverrejo

Recommended Posts

Guest Sverrejo

Vi har en Agder 840 med Yanmar 4lh dte fra 1995. Mener den har maksimalt turtall på 3300 omdreininger og yter 170 hk.

Jeg har ingen instruksjonsbok, men mener å ha blitt fortalt at disse motorene skal kjøres på høyt turtall.  Vi kjører stort sett mellom 2000 og 2500 omdreininger. Over 2700 føler jeg at båten planer vel mye og mister mye følsomhet på styringen. Spørsmålet mitt er da om vår kjøring på 2000-2500 omdreininger vil kokse motoren over tid, og eventuelt hvor høyt turtall jeg bør kjøre med for å unngå dette, og hvor lenge på det høye turtallet. Kjøpte båten i år og er meget fornøyd med båt og motor, men har jo bare kjørt ca 100 timer med motoren. Båten er fra 1987.

Omtrent da denne motoren var ny kjøpte jeg samme motor men kun med turbo som 105hk.

https://www.yanmar.no/theme/yanmarportal/uploadedFiles/Marine/productDownloads/Leisure-Previous-Models/Datasheet/4LH-TE.pdf

Iflg den tekniske avdelingen til Yanmar den gangen skulle jeg dra på helt full i ca 1 time etter å ha lagt lenge og dorget. Dette for å få så høy temperatur alt av sot ble brent rent.

Men nå er det forskjell på en ny motor og en som har passert "konfirmasjonsalder" da..

Redigert av Gudrun (see edit history)

Nå må dere slappe av folkens. Bruk motor som normalt. Svi av noen liter av og til og peis på. Brukermanualer er ok men nyt båtlivet. Dette er jo ikke romraketter, men trauste gammeldagse dieselmotorer uten noen som helst form for elektronikk. Behandle motoren som matrosen. La det surre og male og gi full gass når du finner det for godt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...