Jump to content

Kamvinkel Volvo Penta 1987 (?) - og hvilken type motor?


Rs2-GTi

Recommended Posts

1. Hvilken motor er dette? Noen sier B21, noen sier B23, noen sier AQ1, noen sier AQ145, noen sier B230 (se bilde) 
2. Hvilken kamvinkel skal stiften ha? 

Har kjøpt en Scand 2100 med denne motoren i, og den gikk litt røft. Selger mente problemet kunne ligge på tenningen, siden forgasser nettopp hadde fått seg en liten rebuild med nye pakninger av et motorverksted, og dem mente at forgasserne nå var helt perfekte, så de måtte ikke røres. Sjekket tenningen, og den lå på 10 grader ettertenning, justerte dette til 10 grader fortenning, og motoren gikk kjempefint. Ut for å prøvekjøre, og opplevde da tenningsbank selv på relativt lett belastning. Ser at diverse tenningsdeler er nye, deriblant stift, og en mekanikerkompis som tok en kikk mente vi burde sjekke kamvinkelen, siden dette mest trolig er byttet av en privatperson. 

volvopenta.jpg

Link to post
Flytevest skrev for 3 timer siden:

0,4 i stifteåpning og 7-8 grader fortenning  på tomgang er vel grunninstillinga på denne hvis jeg husker riktig. Det ser ut for å være AQ145 .

Har du sjekket om sentrifugalvektene i fordeleren er trege og kan lage problemer for deg?     

 

Justerte til 10 grader fortenning etter info på "Båtfolk på Facebook". Endrer tenning til rundt 28 grader når jeg ruser opp, så vektene ser ut til å fungere. Hvordan ser jeg hvilken type motor jeg har? Vil jo være sikker om jeg skal bestille deler og sånt. 

Link to post

Du aner ikke hvilken motor du har, da tror jeg ikke det er lett å fortelle deg hvor merkinga står på din motor heller.

Ta med deg en god lommelykt og bøy deg ned og gå systematisk over motoren din.

Ta bilder av all merking, eller tegn det ned på papir om du ikke får tatt bilder.

Hver side av motoren er ca 0,25m2 , det er en overkommelig jobb.

Link to post

Se på blokknummeret. Står det 230 på blokka er det ei langslaga 230 blokk og da er det en AQ151. Står det det et annet og lengre nummer er det ei B21 eller B32 blokk.

Står mer her så jeg forklarer ikke noe mer da denne posten er svært dekkende:

Om det er stifttenning så anbefaler jeg å bytte til elektronisk tenning. Dette er en Volvo bilmotor og det finnes originale og ettermarkeds tenningsanlegg som er langt bedre enn stiftetenning. Og sett på en skikkelig høyeffekts coil og skikkelige pluggkabler og plugghetter er også mitt tips.

Link to post

Volvo Penta AQ 145B. 

 

Det var forresten ikke det at jeg var lat som gjorde at jeg postet det bildet og lurte på om noen visste hvilken motor det var. Kjøpte båten for noen dager siden, og den ligger tre mil unna hjemme, og første gang jeg skrudde på båten hadde jeg bare vanlige klær, og tenkte kanskje er det noen tegn som guruene kan se det på, slik at jeg vet hvilken motor jeg skal lese sprengskisser og tekniske data på. Bare for å ha det nevnt. Jeg kan skille i mellom 3B motor og de andre 20vT motorene fra Audi på et bilde, f.eks. 

 

Har fått det anbefalt flere plasser å bytte til elektronisk tenning, høres ut som et godt tips. Nå kommer det en uke med finvær til Nord-Norge, etter å ha hatt 12 grader og regn stort sett hele tiden frem til nå, så nå er fokuset på å få orden på båten som den er, så man får nyte de få sommerdagene vi har her på sjøen. 

 

I morgen kommer en mekanikerkompis med instrument for å måle kamvinkelen. Skjønt det som at 59 grader er det vi bør sikte på, med påfølgende ca 10 grader fortenning. Så satser vi på at det, samt å justere på litt ekstra bensin fikser tenningsbanken. 

Link to post
Raymond Engmark skrev for 11 timer siden:

Volvo Penta AQ 145B. 

 

Det var forresten ikke det at jeg var lat som gjorde at jeg postet det bildet og lurte på om noen visste hvilken motor det var. Kjøpte båten for noen dager siden, og den ligger tre mil unna hjemme, og første gang jeg skrudde på båten hadde jeg bare vanlige klær, og tenkte kanskje er det noen tegn som guruene kan se det på, slik at jeg vet hvilken motor jeg skal lese sprengskisser og tekniske data på. Bare for å ha det nevnt.

 

Var ikke min mening å antyde det Raymond, jeg ville bare putte litt trykk på at detaljene er viktige og om din motor er en herlig blanding av biltopp og marine langslag blokk og ettermarked forgassere og innsug fra BV120....  ja da teller hver eneste bokstav

Er skikkelig imponert over hvor kunnskapsrike mange er om de motorene... men de trenger de kode. Det var budskapet :thumbsup:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...