valvolainen Startet 15.Juli.2019 Link til dette innlegget Startet 15.Juli.2019 Oppdaget ifbm en liten lekkasje ved utgangen til v.vannstanken at det la seg et lag med vann under dørken i båten. Vannet har en sort blank overflate, så nå ble jeg engestelig. Dette er en ny motor for meg, har kun kjørt den 30 timer eller så. Tenkte å tappe av frostvesken, flushe med rent vann og på et eller annet vis forsøke å avfette før jeg gjør noe annet, for å se om det er noe gammelt eller om det er noe som kommer tilbake. Motoren går rent og fint, og mine driftstimer har jeg tatt ut mellom 3000-3300 o/min Oljen er sort og fin, og det har ikke vært noe endring i kjøleveskenivået. Oljenivået på motoren har minket litt, er usikker på hva disse motorene bruker av olje. Det er ikke noe pusting og pesing ut oljepåfyllingslokket, motoren har 1000 timer på seg. Har litt blålig røyk på tomgang, og litt hvit røyk under marsjfart. Tempen er stabil på 80 grader i marsjfart og 85grader på full fart. På tomgang faller dette til 55-65, og jeg må gi litt guff for å å nå 80 grader. Finnes det andre steder enn topppakningen der olje kan komme i kontakt med kjøleveske? Finnes det noe avfetting jeg kan benytte i kjølekanalene på ferskvannsiden? Sitér dette innlegget Link to post
Jonette Svart 15.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2019 Har ikke noen forklaring på fargen på frostvæsken, men du kan prøve Systemrens, kjøpes f. eks på maritim.no Sitér dette innlegget /MS Link to post
Brigg Svart 15.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2019 Kan skyldes at kjølevesken ikke har blitt byttet på veldig lenge. Jeg ville tappet av, fylt opp med rent vann og varmkjørt. Gjentatt dette to-tre ganger og deretter fylt opp med ny kjøleveske 50/50 Volvos grønne frostveske. Så vent og se hvordan dette utvikler seg. Ingen grunn til å ta sorgene på forskudd. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
valvolainen Svart 16.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2019 Det var planen og skylle godt igjennom, bare lurte om det fantes noe avfetting i fall det er olje. Får skylle med rent vann først, og se om vi kan få det blankt igjen ved avtapping før jeg tar en runde med systemrens. Tok saltvannssiden med systemrens i forrige uke, men der fikk jeg ikke ut noe slagg av betydning. Fortsettelse følger. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 16.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2019 Sikkert elementært, men nevner det. La motor bli kald før du fyller den med kaldt vann mellom hver varmkjøring/ skylling. På min tmd40 så fant jeg ut at det var mest effektivt å kjøre varm. Så kjøle ned litt og deretter tømme ut alt vannet via nederste dreneringshull. Var nede på blokka under eksosmanifold. Når kald fylte jeg den helt opp igjen, tømte igjen fylte opp og tømte igjen. Kald motor hele tiden. Da kom det ut mye mer grums enn da jeg bare prøvde å spyle igjennom. Du kan også bruke maskinoppvaskmiddel i motoren. Den løser opp ting også. Må blandes ut i vann før du heller på motoren. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
valvolainen Svart 16.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2019 Var definitivt motorolje som lå nedi bunnen. Ikke så mye, men nok til å danne tykk sort film. Det lå både i bunnen og i et tett sideskott, ingen sprutmerker noe sted. Eneste lekkasje jeg har hatt er noen timers drypp fra uttaket til varmtvannstanken. Har vasket og tappet av kjøleveske, skyllt etpar ganger med vann og hatt på systemrens. ingen oljesøl på moteren noe sted, annet enn litt svetting fra aftercooler, oljepåfyllingslokk, topplokk, og uttaket til peilepinnen. Luftfilteret var falt av, men ikke noe søl rundt dette. hadde grov sjø i noen timer når dette skjedde, frisk bris og bølger på noen meter. Mye slag i båten og solid berg og dalbane. Kan dette være relvant? Motoralarmen gav et kort pip hvor gang båten slo ned i en bølge, og trodde egentlig moteren mistet trykk, men i en særs kraftig bølge så tok alrmen til å pipe konstant selv om det var godt oljetrykk, helt til en ny kraftig bølge stilnet det av igjen og jeg var tilbake til de sedvanlige småpipene, antar da det var kontaktfeil iogmed oljetrykksmåleren er konstant. Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 14.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2020 Her er det olje i kjølevann. Tror ikke den bruker noe nevneverdig med hverken vann eller olje, da oljenivået er likt, og jeg har mistet omlag halvannen liter kjølevann, men dette ligger i beddingen, og topplaget av dette er olje. Dette lekker som nevnt ut gjennom stussen til vvtanken, og det er tørt og fint når dette stenges. Resten av blokka er tørr med unntak av litt olje rundt sladrehullet i aftercooleren. Så en eller annen plass må olje trenge ut i ferskvannsdelen, men jeg er usikker på hvor. Er det flere fellesnevnere her enn turbo og toppakning? Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 4.Mars.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2023 Løfter en gammel men uløst tråd. Har nå fått motoren inn i garasjen, må uansett levere dyser på rens, og finne ut av hvor oljen treffer kjølevesken. Kjølevesken er sort som fy, under rens av sjøvannsiden tappet jeg av all kjøleveske og fylte på rent vann med litt maskinoppvask istedenfor termostater, og kjørte den varm. Tappet av igjen og det er ikke mulig og skille på ny og gammel kjøleveske. høyre er gammel og venstre 'nyvasket'. plukker ned motoren nå, men skal ta en kompresjonstest før toppen går av. håper nesten på gåen toppakning, det må være der eller turbo? turboen har en kjøekrets rundt eksosen forsynt av ferskvann, men skal vel enormt mye til at det lekker olje ut denne veien... Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 4.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2023 valvolainen skrev On 16.7.2019 at 6.20: bare lurte om det fantes noe avfetting i fall det er olje. Glem avfetting. Ikke involver andre kjemikalier enn det som Volvo anbefaler og frostvesken er laget for å håndtere. Hva du enn gjør så ikke overdriv bruken av Systemrens. Ikke øk virketiden. Skyll umiddelbart. Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 4.Mars.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2023 Systemrens var bare på saltvannssiden og er behørig skylt ut. Etter (samt også før) skylling var det forøvrig ikke antydning til oljefilm, så ønsker og friskmelde samtlige kjølere. det er fint og kunne utelukke en krets, så da gjenstår bare den grønne støpjernsklumpens topp og bunndel vil jeg tro. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 4.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2023 Godt å høre at du har vært dyktig på å skylle. Viktig at du fyller opp igjen med frostveske og ikke lar motoren stå tørr, da korroderer det raskt. Håper du finner ut av oljefilm saken Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 4.Mars.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2023 Skal nok ha av toppen, så kjølevesken er tappet av. Ingen fare for korrosjon, alt på ferskvannssiden er innsatt i olje. Sitér dette innlegget Link to post
laerdh Svart 4.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2023 (redigert) Kan det være eksos og uforbrent diesel som har blandet seg med kjølevæska? En CO2 test av kjølevæska kan sikkert gi et lite hint. Hadde lignende symptomer på min KAD43. Sort kjølevæske med en antydning til tynn oljefilm på toppen. Det luktet hverken eksos eller olje. Hos meg kunne jeg se noe som tydet på lekkasje i pakningen mellom turbo og manifold, men det er vel flere potensielle feilkilder her. Kjølevæska har holdt seg fin etter at jeg bytta pakninga. Har riktignok ikke kjørt mange timene etter det, men det ser lovende ut. Redigert 4.Mars.2023 av laerdh (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 5.Mars.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2023 Slik ja, at det er diesel+eksos og ikke olje som trenger inn? Det var et godt poeng. Skal finstudere pakningen mellom turbo og manifold etter tegn på lekkasje Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 5.Mars.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2023 Løsnet dyser idag, venter på mekaniker for og ta kompresjonstest. Har ikke noe ters eller noe avdragerverktøy for dette, men så kom jeg over en tråd her på forumet der det ble tipset og ta av pinnebolten. Som skrevet så gjort, og da var det en smal sak og dreie tilstrekkelig på dysene til at disse slapp. Remotert pinnebolt og holder siden dysene nå kan taes for hånd. Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 31.Mars.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2023 Det siger sakte fremover. Måtte få på plass noe skikkelig arbeidsbenk før jeg tok av toppen. Toppen er av og ingen åpenbare lekkasjer mellom oljetilførsel og vann. Strever med en pinnebolt. test av topp viste lekkasje i endel innsugsventiler, ellers var resten veldig tett og fint. Ventiler demonteres idag. fortsettelse følger. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.