Popeye70 Startet 15.Juli.2019 Link til dette innlegget Startet 15.Juli.2019 Hallo. Vi regner med å gå til Drøbak i morgen og ligge natten over, og i den forbindelse lurer jeg på hvilke alternativer vi har for å finne en gjesteplass. Det åpenbare er gjestehavna rett sør for sentrum, men jeg har hørt mye rart om å ligge der: Den er for eksponert, det bølger mye, båter blir skadet osv. Første alternativ er vel da inne i moloen, men der er det neppe plass til en båt på 12x4 meter med rett under 2 meter dyptgående? De neste to er Husvik og Gylteholmen, men da begynner det å bli langt å gå til sentrum for å handle og se seg om. Siste alternativ blir vel en kombinasjon: Først noen timer i gjestehavna for å få unna handling, iskrem og sightseeing, og så flytte seg inn i Hallandspollen (helst helt inn i innerpollen) og legge seg på svai for natten. Hva mener ekspertene? Er gjestehavna så ille som rykter skulle tilsi, eller er det helt OK å ligge en natt her? Er det alternativer vi har oversett? Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
janet Svart 15.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2019 det er nok en og annen plass til 12 meter / 1.90 innenfor moloen, men det spørs jo om de er ledige det er også en marina med noen gjesteplasser straks nord for sentrum Hallangspollen er jo langt unna da, Oscarsborg er jo en variant men da må du bruke ferge eller egen jolle til/fra Drøbak city Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
alidal Svart 15.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2019 Ligger nå i gjestehavnen i Drøbak og det har gått mange store båter forbi uten noen store greier... Bare å ha lange tamper! God plass i dag/kveld Sitér dette innlegget Link to post
Ms Fortuna Svart 15.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2019 Vi har ligget i gjestehavna sikkert 10 ganger hver sesong siden den åpnet, og dette hylekoret til enkelte er veldig overdrevet. Det handler om å fortøye skikkelig, med spring og brest, og finne skikkelige fendere. For ja, det er endel svell noen ganger, sånn er det å ligge midt i byen, og det synes vi er verdt det. Men rolig om natta da. Drøbak er en perle av en by, og ikke vær redd gjestehavna, man må bare være forberedt med tau i mange retninger. Sånn er det flere steder og. Ellers kan du ligge på Borgen da og ta ferga inn, ikke veldig billig og ikke veldig mange avganger som går fra sjøtorget, da må du gå til sundbrygga. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Ms Fortuna Svart 15.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2019 Gjestehavnen har webcamera, så man kan sjekke før man kommer inn hva som er ledig, det hender det henger litt så sjekk Dato og tid oppe i venstre hjørne. https://kamera.frogn.kommune.no/drobakgjestehavn/gjestehavna.jpg Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 15.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2019 (redigert) Takk for alle tips så langt! Et par oppfølgingsspørsmål om gjestebrygga: 1. Er det mulig å kile en 38-foters seilbåt uten baugpropeller inn i en av båsene på «midtbrygga» i gjestehavna, eller blir det for trangt å navigere seg inn dit? Har rødmerket der jeg mener. Ikke nødvendigvis akkurat den plassen, men en av båsplassene på denne brygga. 2. Er det evt mulig å ligge ytterst på den andre brygga som går ut fra land, der jeg har laget den andre rødmerkingen? Redigert 15.Juli.2019 av Popeye70 (see edit history) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
alidal Svart 15.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2019 (redigert) Popeye70 skrev 24 minutter siden: Takk for alle tips så langt! Et par oppfølgingsspørsmål om gjestebrygga: 1. Er det mulig å kile en 38-foters seilbåt uten baugpropeller inn i en av båsene på «midtbrygga» i gjestehavna, eller blir det for trangt å navigere seg inn dit? Har rødmerket der jeg mener. Ikke nødvendigvis akkurat den plassen, men en av båsplassene på denne brygga. 2. Er det evt mulig å ligge ytterst på den andre brygga som går ut fra land, der jeg har laget den andre rødmerkingen? 1. Ja det bør gå greit hvis det ikke blåser alt for mye.. 2. Hvis den båten som ligger der nå ligger på samme måten er det kanskje litt trangt.. Du får overta min plass hvis jeg ikke blir liggende til onsdag! :) (Ligger litt til venstre på bildet) Men nå regner og tordner det kraftig her! Redigert 15.Juli.2019 av alidal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 15.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2019 2 minutes ago, alidal said: Men nå regner og tordner det kraftig her! Tordenværet har kommet seg ned til Son også, men det ser ut til å gå på utsiden av odden. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
nordan family 27 Svart 15.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2019 Inn i Drøbak gjestehavn er det vel strøm som kan spille et puss - særlig med seilbåt når man dreier og strømmen får godt tak i kjølen. Før du kjører inn - se nøye på hvilken vei strømmen går/kommer under brygga, og hvordan dette vil virke på din båt når du manøvrer det inne. Selv skal jeg ikke inn der flere ganger med annet enn jolle, det skyldes ikke svell eller bølger. Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 16.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2019 Når man ser hvordan mange fortøyer i gjestehavna (båten ønskes fast med to tilfeldig plasserte hyssinger), så er det ikke så rart at det går litt galt i blant. Jeg har aldri hatt problemer der, meg jeg har mindre båt enn deg. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 16.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2019 (redigert) 11 hours ago, Popeye70 said: Takk for alle tips så langt! Et par oppfølgingsspørsmål om gjestebrygga: 1. Er det mulig å kile en 38-foters seilbåt uten baugpropeller inn i en av båsene på «midtbrygga» i gjestehavna, eller blir det for trangt å navigere seg inn dit? Har rødmerket der jeg mener. Ikke nødvendigvis akkurat den plassen, men en av båsplassene på denne brygga. 2. Er det evt mulig å ligge ytterst på den andre brygga som går ut fra land, der jeg har laget den andre rødmerkingen? Du klarer fint å legge deg i bås med 38ft uten baugpropell, men du må kanskje være litt bestemt med gass og ror ved ugunstig vind og strøm. Jeg syns bås er å foretrekke i den havna, som andre skriver bør man ta ekstra hensyn med lengre tamper og flere fendere. Om du ligger longside kan det være uheldig om strøm/vind skyver båten inn mot brygga, feks. Fått røket fortøyningstau og dratt av rekkestøtte pga vanlig naiv "godværsfortøyning". Bare man er klar over det så går det stort sett fint. Lurer på om "den andre brygga" er tømmeplass for septik, ikke sikker. Redigert 16.Juli.2019 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 16.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2019 "Den andre brygga" er septikktømming, men regner med man fortøyer på utsiden for å gjøre det... Nå har forøvrig alle de store passasjerbåtene passert uten problemer for min del.. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 16.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2019 Jeg takker for alle innspill. Vi gled rett inn på brygga med landgang fra moloen. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
andersb Svart 16.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2019 Avhengig av vind og strøm kan det være relativt utfordrende å legge til der. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 16.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2019 (redigert) 28 minutes ago, andersb said: Avhengig av vind og strøm kan det være relativt utfordrende å legge til der. Jada, men vi var sett an værmeldingen, og vindmessig bør det gå bra. Litt mer skeptisk til bølger og strøm, men vi tok sjansen. Bruker lange spring for å ta unna rekkene. Ville ikke sikk-sakke meg inn på den midtre brygga med de gufsene som kom da vi ankom bryggeanlegget. Redigert 16.Juli.2019 av Popeye70 (see edit history) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.