Jump to content

Får "warning check engine" d6 435

Sjøkaptein

Recommended Posts

Har dobbel installasjon av vp d6 435 på zf gear. På BB motor får jeg warning check enigen når jeg øker turtallet litt raskt på manøver hendelsen. Dette oppleves spesielt under manøvrering når motorene splittes. Gear er alltid koblet før turtallet økes. 

Når jeg stopper motoren og slår av tenning forsvinner feilen. Har prøvd å kalibrere hendene men merket ingen forskjell. Det er jo en generell warning og ingen annen feilkode kan ses. Har planer å oppsøke vp verksted for avlesning men har noen på forumet vært borti lignede feil kan jeg kanskje fikse det selv. 

Redigert av Sjøkaptein
Tillegg info (see edit history)
  • 2 uker senere...

Var idag i båten å sjekket staget på turbostyringen. Smurte først opp staget for deretter movet det. Startet motoren for å se om det ble noe endring, noe det ikke ble. Fikk samtidig  opp feilmelding MID 128 SID 28 FMI 0. Noe. Noen som vet hva feilkoden betyr? 

Gikk videre ved å starte opp stb motor for så å gjennomføre samme manøver der med raskt turtall økning. Der hører jeg kompressoren slår inn ved ca 1200 rpm. Altså feilen på BB motor må relateres til kompressoren på BB motor ikke kobler inn ved 1200 rpm som stb gjør. Prøvde samtidig å move staget på turbostyringen for å se om kompressoren koblet inn. Men ingen endring her heller. Noen på forumet som har opplevd lignede at kompressor ikke kobler inn? 

Sjøkaptein skrev for 1 time siden:

Noen på forumet som har opplevd lignede at kompressor ikke kobler inn? 

Ja og nei vedr. D6/435.

På mine koplet kompressor inn men ut igjen omtrent like fort. Resultatet var at jeg skulle omtrent ikke klart å få båten opp i plan selv om den andre motoren var fresh. Feilen lå i defekt ladetrykkssensor og disse har det vært bulletin på for disse motorene. Fikk byttet på garanti. Neste år hendte det samme på motsatt motor og den ble byttet der også. Men dette forårsaket ikke feilalarm på EVC siden det ikke var total brudd i sensor. Du bør kryssbytte disse for å finne ut om det er her feilen ligger hos deg. Sitter enkelt tilgjengelig ved å demontere dekselet over motor og løsne en klave for å trekke den ut. 10 minutters jobb.

Hadde samme problem som Chiefengineer beskriver over på mine IPS 600. Byttet sensorene. Kom aldri noen feilmelding på dette. Jeg hadde også en annen feil som ikke ga feilkode: spjeldet i luftfilterboksen som skal lede luft inn til kompressor eller turbo hang seg opp slik at kompressor slo inn men fikk ikke ladeluft. Det var en enkel fiks å ordne det.

Jeg har ikke verkstedsmanualen for D6 435 etter EVC C . Men på EVC C så er  MID 128 SID 26 FMI 0 relatert til feil i elektrisk anlegg på kompressor. Man opplever feil ved innkobling av kompressor og motoren har redusert effekt.

https://www.scribd.com/doc/77983060/D6-Group-30-Workshop-Manual

Kan kanskje være et spor å følge ?

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...