Egil Andre Wegne Startet 16.Juli.2019 Link til dette innlegget Startet 16.Juli.2019 Lurte på om noen hadde et godt forsalg på et problem. Har et Alpha One gen 2 fra 2005. Har demontert dette i vinter å sett over. Nå har jeg justert opp gir vaier, men tenningskutt inn og ut av gir fungerer ikke. Båten står på land, leste noe i går at det måtte være belastning for at dette skulle fungere. Er kun vaier til nedre del av drev som kan gjøre at denne flytter seg. Eneste som kan ha skjedd er at vaier har strekt seg kanskje. Håper noen har en god forklaring, ferien beggyner til fredag? Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 16.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2019 Det er heilt rett, mekanismen 'virker ikkje' på land da den ikkje trengs da.Er kun i bruk ved behov. Sitér dette innlegget Link to post
MD2030 Svart 16.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2019 Holdt selv på lenge med å justere dette og skjønte ingenting om hvordan det skulle fungere, for den bryteren ble ikke trykka inn når den skulle... dette holdt jeg øye med mens båten lå fortøyd uten å være i gang. Så bare følg mål og instrukser i service boka og kjør en tur etter at alt er justert ordentlig. Få en til å følge med på bryteren når du går inn og ut av gir når du kjører båten, det kan være at bryteren er defekt/henger. Sitér dette innlegget Link to post
Egil Andre Wegne Svart 16.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2019 Tusen takk for svar, forstår ikke hvorfor dette kun fungerer i vann. Gir vaier må ha en større bevegelse kansje? Sitér dette innlegget Link to post
MD2030 Svart 16.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2019 Tenningskuttet skjer fordi vaieren strammes opp/møter motstand. Når båten står i gir i vann så vil kreftene fra motoren og motstanden i propellen holde drevet i gir, når du da setter den i fri så strammer du egentlig bare vaieren så mye at skifter plata gir etter og tenningskuttet skjer og vipps så forsvinner kreftene som holder den i gir og du havner i fri. Når du skal fra fri og i gir så er du avhengig av at propellen har motstand eller så bare smetter den i gir, men med motstanden fra vannet så vil kreftene/vridningen i motoren gjøre det vanskelig å få den i gir, vaieren strammes og skiftplata gir etter, tenningskutt skjer, den havner i gir, spenningen på skiftplata slipper, tenningskuttet opphører og du er i gir og motoren går. Det ble vanskelig å forklare dette enkelt, men håper du forsto. Sitér dette innlegget Link to post
Egil Andre Wegne Svart 16.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2019 Ja det høres fornuftig ut, blir spennende å se om ting er i orden når den sjøsettes? Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 16.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2019 Ronny82 skrev for 11 timer siden: Holdt selv på lenge med å justere dette og skjønte ingenting om hvordan det skulle fungere, for den bryteren ble ikke trykka inn når den skulle... dette holdt jeg øye med mens båten lå fortøyd uten å være i gang. Så bare følg mål og instrukser i service boka og kjør en tur etter at alt er justert ordentlig. Få en til å følge med på bryteren når du går inn og ut av gir når du kjører båten, det kan være at bryteren er defekt/henger. En kamerat har Mercruiser 3.0 og Alpha one drev. Hvor kan vi se denne bryteren? Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 På shift plate. Eg la nettopp ut en video som viser alt dette klokkeklart Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 Cerberus skrev for 5 timer siden: På shift plate. Eg la nettopp ut en video som viser alt dette klokkeklart Mulig jeg er litt treg, men hvor la du ut denne videoen? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.