Dykker Startet 16.Juli.2019 Del på Facebook Startet 16.Juli.2019 Da har vi konvertert fra motorbåt til seilbåt etter å ha hatt lyst på seilbåt mer eller mindre det siste året. Vi kjøpte en 2006 Bavaria Cruiser 37 2C ved Ålesund søndag. Selv har vi ikke ferie før om en uke, men et par kamerater hev seg på flyet etter oss og seiler nå Tingeling (som båten heter) fra Lepsøya ved Ålesund og til hjemhavn i Oslo. Søker dere på Tingeling på Marinetraffic, så har de på mAis der det er dekning. Blir vel rundt 520 nm de skal seile Tingeling før hun er kommet til sin nye hjemhavn. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 16.Juli.2019 Del på Facebook Svart 16.Juli.2019 Gratulerer med flott båt! Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Popeye70 Svart 16.Juli.2019 Del på Facebook Svart 16.Juli.2019 (redigert) Gratulerer, flott båt! Håper turen hjem blir fin - den blir toneangivende for hvordan den første tiden med seilbåt blir. Gode opplevelser på henteturen gir godfølelse når dere har kommet hjem, men litt ruskevær så dere ser hva båten er god for gir også en trygghetsfølelse. Det er nesten så jeg ønsker vi hadde fått en skikkelig hentetur da vi kjøpte vår båt. Jeg liker godt at Tingeling-navnet er gjennomført helt ned til håndklær og logo i baugen. Det synes jeg er stilig! Redigert 16.Juli.2019 av Popeye70 (see edit history) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Arne Henriksen Svart 16.Juli.2019 Del på Facebook Svart 16.Juli.2019 Gratulerer, dette må vel bli bra! :-) Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Dykker Svart 17.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2019 Da har Tingeling kommet til Bergen (fra Lepsøya ved Ålesund). Ennå et stykke til Oslo, men med seilbåt så har man god tid. Sitér dette innlegget Link to post
lasmarquezas Svart 17.Juli.2019 Del på Facebook Svart 17.Juli.2019 Gratulerer med ny båt! Som det sies, med seilbåt må man ha god tid, men man må også ha stort hjerterom for å kunne fylle alle de vidunderlige opplevelsene du vil få. Lykke til med en ny fase av båtlivet! Sitér dette innlegget Link to post
Mare Nostrum Svart 17.Juli.2019 Del på Facebook Svart 17.Juli.2019 lasmarquezas skrev 9 minutter siden: Som det sies, med seilbåt må man ha god tid, men man må også ha stort hjerterom for å kunne fylle alle de vidunderlige opplevelsene du vil få. Jeg antar du tenker på selve seilinga, men jeg vet sannelig ikke. I går på vei sørover Kosterfjorden møtte jeg i underkant av 30 seilbåter, store og små. Av disse var det kun en (1) som seila, resten gikk for motor. Det blåste 5-6 sekundmeter nordavind, strålende sol og nesten ikke sjø. Selv båter på vei sørover gikk for motor/motorseilte. Men det var kanskje noe annet du tenkte på? Sitér dette innlegget Link to post
lasmarquezas Svart 17.Juli.2019 Del på Facebook Svart 17.Juli.2019 @Mare Nostrum, nei jeg er ikke helt sikker. Tror det er mange som nylig har kjøpt seilbåt og som er litt usikre på seilingen. De må få tid. Dessuten, du må ikke seile selv om du gar seilbåt. Du må heller ikke gå 35 knop om du har båt for det. Selv er jeg mest opptatt av at folk skal få leve båtlivet slik de selv ønsker og mestrer. Og jeg er sikker på at mange ferskinger med seilbåt vil oppleve magien i det at vinden fører dem framover. I går formiddag hadde vi fantastisk seilvind fra Hebridene mot Orknøyene, og akkurat den opplevelsen tror jeg mange av de nye seilbåteierne er ute etter å oppleve. De må bare få bli litt tryggere først. Og noen mindre giddalause til å heve seil. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 17.Juli.2019 Del på Facebook Svart 17.Juli.2019 Gratulerer!! Du kommer til å bli så fornøyd! Er i ferd med å avslutte 3 ukers ferie ombord i vår første seilbåt. Det har bare vært helt fantastisk. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 17.Juli.2019 Del på Facebook Svart 17.Juli.2019 Velkommen i klubben. Og nyt det Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 17.Juli.2019 Del på Facebook Svart 17.Juli.2019 Gratulerer med flott båt. Velkommen i konvertitt klubben ? Sitér dette innlegget Link to post
Johnny E Svart 20.Juli.2019 Del på Facebook Svart 20.Juli.2019 (redigert) Gratulerer med ny båt! Vi har hatt motorbåt i 30 år og vurderer nå seilbåt. Kunne tenke meg maken til den du har kjøpt. Fint å høre hvilke erfaringer du gjør på turen. Redigert 20.Juli.2019 av Johnny E (see edit history) Sitér dette innlegget Hanto 22, Nidelv 28, Joda 310, Bavaria 35 Sport (2 x KAD300), Ibiza 22 SE, Najad 34 (seilbåt) Windy 25 Mirage (D4 260) Link to post
Dykker Svart 21.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2019 Mannskapet på Tingeling melder om fine seilforhold fra Egersund mot Kristiansand idag. Liten kuling i ryggen og 2 meters bølger. Snitt seilefart på 7 knop. Tingeling gikk fra Ålesund forrige søndag, og har da vært under seilas i en uke. Nærmer seg sin nye hjemhavn i Oslo. Var faktisk oppe i over 11 knop under seil idag. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 24.Juli.2019 Del på Facebook Svart 24.Juli.2019 Grattis med ny båt .. God sommer :-) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Dykker Svart 24.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2019 (redigert) Og der var "Tingeling" i havn etter 540 nm fra Ålesund til Oslo. Godt jobba Oddbjørn og Frode som skippere (begge meget erfarne seilere) under seilasen (jeg startet selv ferien denne uka, så har fulgt ferden på MarineTraffic). Gleder meg nå til å konvertere fra motorbåt til seilbåt. Blir kjekt ;-) Redigert 24.Juli.2019 av Dykker (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frissy Svart 24.Juli.2019 Del på Facebook Svart 24.Juli.2019 Gratulerer med ny båt. Seil er fint og mye plass samt rimelig fremdrift er fint. Sett av tid til å prøve og feile litt med seil. Vi brukte 1 året på å bli vant til båten. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 25.Juli.2019 Del på Facebook Svart 25.Juli.2019 Dette hadde jeg virkelig ikke trodd om deg @Dykker, men men, feil kan skje den beste lykke til med ny båt, og følg gjerne opp med erfaringer, både negative og positive. Siden jeg kunne finne det litt interessant...men ikke si det til noen. ? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
sunnmøre Svart 25.Juli.2019 Del på Facebook Svart 25.Juli.2019 Gratulerer så mykje. Fin båt, har truffe på han nokre gongar. Håper du får ei fin tid som seilar. Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 12.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2019 Første seilas (med seil oppe altså) med Tingeling, og det attpåtil i bekmørket (men bildene lyver mht eksponering). Line og jeg konverterte fra Fairline Phantom 37 (motorbåt) til Bavaria Cruiser 37 (seilbåt) i juli. I kveld fikk jeg prøvd å seile den for første gang ut fra hjemhavna. Sola gikk ned rett etter mentor Oddbjørn (hardbarka seiler han som seilet Tingeling fra Ålesund til Oslo) og jeg hadde kastet fortøyningene. Men kjekt å prøve båten i skumring/mørket også. Utrolig deilig å seile avgårde med vindens kraft. Det kalles naturopplevelse ... og vi seila nesten helt inn til brygga før vi koplet over til motor. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 12.September.2019 Del på Facebook Svart 12.September.2019 Flott å se at dere trives som seilere ? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Kenneth82 Svart 13.September.2019 Del på Facebook Svart 13.September.2019 Flott opplevelse! Velkommen i klubben, nyt og gled deg til de mange turene som kommer! Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 13.September.2019 Del på Facebook Svart 13.September.2019 Regner med at du har observert at den aktre spila er alt for stram. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 13.September.2019 Del på Facebook Svart 13.September.2019 Ser nydelig ut! Vi kommer etter ⛵ ! Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 13.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2019 Lazyjack skrev for 2 timer siden: Regner med at du har observert at den aktre spila er alt for stram. Ja. Seilene skal uansettes byttes til neste sesong. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 13.September.2019 Del på Facebook Svart 13.September.2019 Kos dere med seilbåt og naturopplevelser. En fin årstid å ferdes på sjøen nå. Få en avfukter ombord, så er det alltid tørt og fin ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.